Gå til innhold

Kompaktkamera for litt tøffe forhold.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av et kompaktkamera for å øke kvaliteten på bildene jeg tar fra turene min. Har null peiling på kamera og hva som er bra, så håper at noen her inne kan hjelpe meg litt på veien. Jeg har forsøkt å lese meg litt opp, men det er så mye jeg ikke helt forstår eller ikke kan at det blir veldig vanskelig.

Litt om hva kameraet skal brukes til og hva det må tåle:

- Ta bilder av natur i alle årstider. Det må også fungere på kort hold siden jeg liker makrobilder i tillegg til bilder av personer på 2-10 meter. 

- Vekt spiller ikke så stor rolle. Selv om det kan bli milevis med vandring så er jeg ikke den største gramjegeren. Det finnes andre ting jeg kan levne igjen hvis jeg ønsker 2-300 gram lettere sekk. 

- Jeg har et ønske om at jeg kan ha det i bukse- og jakkelommene, og det er et krav at det kan plasserer i store jakkelommen. 

- Jeg er ute i allslags vær hele året. Kameraet må tåle sne, kulde, fuktighet og bruk i regn. Jeg ønsker er kamera jeg kan bruke uten å være redd for at det skal bli ødelagt. 

Jeg har sett at det er en del i 3-4000 kr klassen, f.eks: Canon Tough TG-4, men jeg vet ikke noe om hvordan bildekvaliteten er på kameraene i denne klassen? Jeg ønsker helst å holde meg rundt den prisen, men det er ikke et problem å vente en måned ekstra for å kjøpe ett til noen tusenlapper ekstra. Burde det ha mulighet til å bytte objektiv? Fordeler og ulemper med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt litt tid i dag sammen med en kollega som fotograferer litt som hobby. Han mente iallfall at jeg skulle gå bort fra ideen om vanntett og heller fokusere på å være litt mer forsiktig. Han kunne anbefale Sony A6000 eller Sony RX-100 III. Begge er litt over prisen jeg hadde tenkt, men det er som sagt ikke det største problemet, kan jo bare vente en måned eller to til. 

Noen som har erfaringer med de to? 

Lenke til kommentar

Har du noen eksempler på noen værtette kamera? Forsøkte å søke litt etter det tidligere, men kom ikke fram til noe særlig. Har forstått at det kan være veldig greit å kunne bytte objektiv, så kan man eksperimentere litt med kameraet man har uten å kjøpe alt nytt.

Lenke til kommentar

Tja. Har ikke noe oversikt på dette segmentet. Du kan jo se om du får tak i et brukt Nikon 1 AW1 til en levelig pris. Dette kan du bytte linser på selv om det er tough-camera og det har en grei bildekvalitet. Alltid kompromiss når det blir slike kamera, men det er vel bedre at det blir brukt og gir bra+ bilder enn at det ligger hjemme fordi du er redd for det?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kameraet vil bli brukt uansett, så det er en fordel om jeg hadde sluppet å tenke på det. I bunn og grunn gjør det ikke noe om jeg må være litt forsiktig. Kan oppbevare det det tørt og sørge for at det ikke brukes i regn.

Har sett litt på Nikon 1aw1, men mange tester viser litt dårlig bildekvalitet. Har lyst på litt kvalitet på bildene selv om det ikke trenger å være helt superb.

Lenke til kommentar

......... Han mente iallfall at jeg skulle gå bort fra ideen om vanntett og heller fokusere på å være litt mer forsiktig. Han kunne anbefale Sony A6000 eller Sony RX-100 III. ...........

Fornuftig forslag synes jeg. Pga at helt vanntette modeller konstrueres med veldig kompakt linse går det ut over bildekvalitet på så og si alle vanntette modeller. Det betyr ikke at de er direkte dårlig, men du ofrer både litt bildekvalitet og til dels andre egenskaper for å få en vanntett modell. Eneste unntak er egentlig Nikon 1 AW1, men det er mye større og tyngre enn de vanntette kompaktkameraene.

Du kommer langt med å ha kameraet i en vanntett pose når det er dårlig vær og prøve å beskytte det litt når du må ta det ut. Det finnes flere modeller som er "værtettet", dvs at de ikke tåler å være under vann, men skal tåle litt regn uten problemer. Det er uansett litt styr å ta bilder i regn/snøvær fordi det er nesten umulig å unngå dråper på frontlinsen og dugg kan også være en utfordring så det er ikke sikkert du vil ta så mye bilder i dårlig vær som du tror nå.

Det finnes noen, men ikke fryktelig mange værtettede modeller. Eksempler er superzoommodeller som Panasonic FZ300 og Fuji FinePix S1 (usikker på om det fortsatt er tilgjengelig). Begge disse er fine turkameraer hvis du vil ha mye zoom, men de er mye større enn TG4 og har samme sensortype så bildekvalitet er ikke så veldig mye bedre.  

For bedre bildekvalitet er det fordel med litt større sensor. Det finner du for eksempel Sony RX10 (og Mk II av samme kamera), også flott turkamera, men stort og kanskje for dyrt. Canon G3 X er også et alternativ.

Så mye mer vet jeg ikke om. Du kan få værtettede systemkameraer (linsen kan byttes) som Olympus E-M5 II (mulignes også originale E-M5) og Fuji XT1, men det blir fort dyrt.

Ofrer du både vanntetthet og værtetting kan du velge fritt og da spørs det egentlig bare hvor mye penger du vil bruke, hvor lite det må være og hvor mye zoom du trenger. Anbefaler en runde til med din kollega angående zoom. Han kan sikkert demonstrere litt så du kan få et inntrykk av hvor mye zoom du trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke et kamera på vintern ute i minusgrader, så er du så godt som nødt til å kjøpe et værtettet kamera. Årsaken er at et kamera som har vært ute og blitt kaldt vil kondensere lufta når du kommer innendørs. Eneste man kan gjøre for å unngå dette er å la det ligge nedpakket i mange timer slik at det får aklimatisert seg; men en dag glemmer du dette.

Hvor farlig det er vet jeg ikke, da elektronikk tåler mer enn vi engster oss for.

Jeg bruker Olympus OM-D E-M5 mk2 på tur, og det kan jeg bekrefte er et veldig bra turkamera. Men det er jo i en helt annen prisklasse enn det du spør om. Jeg tror du må legge fram mer enn 4000 for å få et kamera som tar gode bilder samtidig som det er værtettet.

Jeg ville sett på Panasonic GM1, for eksempel. Det er lite, har mulighet for å skifte linser, men er dessverre ikke værtettet. Da handler det om å være forsiktig, spesielt på vintern. Og så har du Olympus OM-D EM10 mk2 med kit-objektiv.. Supert kamera, men litt over ditt budsjett. Ingen av disse får du til å bruke i snøfall og regnvær, men nedpakket i en pose er de vanntette. De får også plass i jakkelommen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for veldig gode svar til dere to siste. Snakket sammen med samboeren i går og ble enige om at jeg skulle gå for et kompaktkamera med litt kvalitet, selv om det ikke er vanntett eller værtett. Har gått til innkjøp av et brukt Sony DSC-rx100 II for 3000 kr, så får vi bare se hvordan det funker. Etter litt fram og tilbake kom jeg tilbake til at det var viktig at jeg kan ha det i jakkelomma mi. Saken er vel at det tar mye bedre bilder enn mobilen klarer og i tillegg er det veldig enkelt å ha med seg. 

Har speilreflekskamera til disposisjon her hjemme, men jeg har kun brukt det to ganger de siste 2 årene. Foto er ikke helt min ting, men kanskje det blir mer av det nå som at jeg kan gå rundt med et minikamera i lomma.

Når det kommer til å avklimatisere så ser jeg ikke helt frykten her da siden mobilen min har overlevd dette i mange mange år (forskjellige modeller, ingen vanttette). Er det noe forskjell på et kamera og en mobil sånn med tanke på elektronikk og følsomhet ovenfor fukt / vann? 

Endret av Espp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

..... Har gått til innkjøp av et brukt Sony DSC-rx100 II for 3000 kr, så får vi bare se hvordan det funker. ..... 

Jeg synes Sony RX100 (og Mk II gir mye for pengene) er et veldig godt alternativ med tanke på størrelse og bildekvalitet så lenge du klarer deg uten at det er vanntett. Jeg bruker ofte en liten plastpose, gjerne en ZipLock når jeg har kameraet i lomma, både for å beskytte mot støv/lommerusk og fuktighet.

Det er klart at et kamera som RX100 har flere luker og bevegelig deler enn en mobiltelefon så du må regne med at det er mer følsomt for fuktighet. Men alle kameraer tåler litt fuktighet selv om de ikke er laget for å være værtetthet. Tror du kommer veldig langt med litt sunn fornuft. Øsregner det og du ikke har noen mulighet for å beskytte kameraet mens du tar bildet så vær rask eller hopp over akkurat det bildet. Har du paraply gir det som regel OK beskyttelse. Du kan også holde kameraet inni en vanklig liten plastpose mens du tar bilde.

Lenke til kommentar

Ja, tenkte å gå til innkjøp av en vanntett pose beregnet for mobil / kamera. Hadde en slik en gang til mobilen når vi var på en lang tur med kano og det fungerte utmerket. Liten og nett, og ekstremt vanntett!

Helt klart, når det regner som verst så får jeg ta til takke med øynene mine og sånn får det bare være! De fineste bildene jeg har fra turene vi har vært på er ikke når det regner, så det går nok bra. Kjenner jeg gleder meg ganske mye til å få kameraet nå sånn at jeg kan ta litt bilder, så kanskje er det starten på noe nytt! 

Lenke til kommentar

For å beskytte mitt RX100 II når jeg er på tur bruker jeg en solid veske fra Hama. 60L passer akkurat til dette kameraet og beskytter det bedre og billigere enn originalvesken.

http://www.ebay.co.uk/itm/Hama-60L-Hard-Case-Two-Tone-Bag-for-Camera-Turquoise-/371544613278?hash=item5681c8e19e:g:PZoAAOSwI-BWN3aJ

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/tilbehor-digitalkamera/HAMA103691/hama-kameraetui-60l-sort

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er din erfaring med kamera nå som du kanskje har brukt det litt? Er i litt samme situasjon, skal kjøpe et kamera til min bror. Han e mye på farten, mye ute, men ikke giga-foto interessert. Han vi ha gode bilder for å ta vare på i all fremtid, men det kan ikke være for stort.

Lenke til kommentar

Superb kamera, men ikke til mitt bruk. Har solgt det videre og bruker nå dama sitt speilrefleks når jeg er ute på tur (så fremst hun ikke må ha det selv). Det ble rett og slett for mye bildestøy når lyset svinner hen og jeg syns ikke det ble bra nok i de situasjonene. En ting er å ta bilder i dagslys, men vi har så mange fine opplevelser på kveldstid også at jeg rett og slett valgte å selge det igjen. 

I godt dagslys var bildene upåklagelige til å være et så lite kompaktkamera, jeg ble imponert! Det får bare være litt mer knot og litt mer vekt, men jeg føler at bilder i de mørke timene veier opp for akkurat det. Har planer om å gå til innkjøp av et litt billigere Canon speilrefleks til høsten sånn at vi kan dele objektiv her hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...