Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hva klassifiseres som avtagbart hengerfeste?

Norskr

Anbefalte innlegg

Har fått installert hengerfeste på bilen, dette er da boltet fast på flere steder.  Er to svære bolter som sitter godt som er synlig når man ser på hengerfeste, må antageligvis bruke latmanshendel for å få disse av.

Er da ikke avtagbart når jeg må delmontere det med verktøy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På alle biler jeg har hatt med avtagbart hengerfeste kan man enkelt montere/demontere kroken, uten bruk av verktøy. Ditt høres definitivt fastmontert ut.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Å ta av hele kontruksjonen til tilhengerfestet er ikke vanlig, å kunne demontere selve kroken er mer vanlig.

Er det kroken eller hele konstruksjonen du tenker på her Norskr?

Er bare kroken jeg snakker om. Er 8 bolter som er på ramma, så er det 2 for å koble på den forlengern sånn at feste havner utenfor bak fangern, så er det 2 svære bolter som holder selve kula fast der. De 2 siste man kan se når man ser på feste.

Endret av Norskr
Lenke til kommentar

Hengerfeste som er boltet fast er ikke "avtagbart".

Kilde: Snakket med serviceverksted for min bil, og de spurte om det var avtagbart hengerfeste. Jeg svarte at det var festet med to bolder og det ble tvert konklusjon: "ikke avtagbart".

De fleste hengerfester er boltet fast uansett, så dette gir mening. Avtagbare trenger du ikke verktøy for å ta av.

Er det egentlig noen biler som har sveist fast hengerfeste i det hele tatt? På alle mine biler har det vært bolter in en arm under chassis bak.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ingen biler (som jeg kjenner til) har sveiset hengerfeste. Alle hengerfester består av en ramme som boltes fast til de deler av karosseri (ev. ramme) som tåler belastningen. På denne rammen sitter kroken, som enten er fastmontert eller avtagbar (uten verktøy). 

Lenke til kommentar

Har fått installert hengerfeste på bilen, dette er da boltet fast på flere steder.  Er to svære bolter som sitter godt som er synlig når man ser på hengerfeste, må antageligvis bruke latmanshendel for å få disse av.

Er da ikke avtagbart når jeg må delmontere det med verktøy?

Ditt er fastmontert. End of story.

Lenke til kommentar

Ingen biler (som jeg kjenner til) har sveiset hengerfeste. Alle hengerfester består av en ramme som boltes fast til de deler av karosseri (ev. ramme) som tåler belastningen. På denne rammen sitter kroken, som enten er fastmontert eller avtagbar (uten verktøy).

Var det jeg trodde også. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...