A_B_C_D_E_F Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Er det noen som har greie på hvordan IT jobb markedet er hjemme i Norge for tiden? Jeg er fortiden student i Australia hvor jeg tar en Bachelor grad i "Network Computing". Om 1 år er jeg ferdig og skal dermed ut i å finne meg en jobb. Tror du det blir vanskelig å få seg en jobb ? Hva er lønnsnivået på en nyutdanna ingenør ? Grunnen til jeg lurer på alt dette er at nesten hver dag leser jeg om IT firmaer som går konkurs og firmaer som sparker haugevis av ansatte. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Lønnsnivået varierer med flere 100 000,- fra stilling til stilling og firma til firma. Det beste jeg har sett er 750 000 som "rookie", jobbet for Norsk firma i utlandet. Jeg kjenner også nybegynnere som starter på 250 000 i grunnlønn +overtid og tillegg. Arbeidsmarkedet er hele tiden i forandring, mye kanskje innen 1 år. (helt sikkert) Lenke til kommentar
A_B_C_D_E_F Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Jeg skal være glad så lenge jeg får over 300 tusen kr i året , visst jeg må under 300 vurderer jeg å heller selge pizza på peppes for 250K i året :smile: hehe bare tuller. Blir det for vanskelig for å få jobb vurderer jeg sterkt å ta 3 semester til her nede for å få master grad innen økonomi eller computing. Synes det er gøy og studere jeg (i alle fall når pilsen er billig , stranden er 500 meter fra huset , vamt i været og lånekassen betaler) Lenke til kommentar
unwill Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Dette stemmer kanne, men følelsen jeg har er at det har gått ganske dårlig med IT for tiden, og at det kanskje ikke er altfor lett å skaffe seg en passende jobb. Flere jeg kjenner har nettopp mistet jobben sin og prøver å finne seg en ny en. Hvis du trives der, hvorfor ikke ta 3 år til ? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Quote: unwill skrev (2002-02-25 13:03):Dette stemmer kanne, men følelsen jeg har er at det har gått ganske dårlig med IT for tiden, og at det kanskje ikke er altfor lett å skaffe seg en passende jobb.Flere jeg kjenner har nettopp mistet jobben sin og prøver å finne seg en ny en.Hvis du trives der, hvorfor ikke ta 3 år til ? Forde det kanskje koster penger? Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Det er stor etterspørsel etter IT-folk fortsatt, men det har blitt en del erfarne folk ledige på markedet nå i det siste. Det er nok vanskeligere enn før, kravene er i alle fall høyere enn før, før var de glade for at de i det heletatt fikk tak i noen. Telcontar Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Du blir nå en hai innen netverk? Det er mange som enda trenger gode folk på nettverk. F.eks National Oilwell på Forus i stavanger. Jeg var på et foredrag de holdt om "nærmeste fremtid", og trådløst nettverk var en av demms viktigste satsningsområder fremover, blandt annet ligger det enormt potensiale i å bedre nettverksinfrastrukturen på samtlige platformer på norsk og utenlandsk kontinentalsokkel. Jeg kan tenke meg at en person som ringer til national oilwell og sier de kan mye om nettverk, og at de faktisk også vet litt om tingene som skal styres via nettverk (kanskje ta et par år med automasjon/kybernetikk/elektronikk down under?) så ville det ikke være vanskelig å få seg en fet jobb. Bla potensialet mht lønn der er stoooooort. Et annet fett firma for fremadstormende unge folk er schlumberger. Digtal Transmisjon er i skuddet som bare det, og der forsker de på DVB, digital radio osv..... masse å velge i dersom du bare har litt å banke i bordet med..... Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Skal og ut i jobb i juni eller deromkring, og sjekkar litt omkring dette. Det verkar som dei fleste er ute etter folk med erfaring. Har du tre-fem års erfaring er det ikkje noko problem, men som nyutdanna er det nok litt trongare akkurat no. Berre som illustrasjon kan eg nevne at det blir arrangert bedriftsdagar her eg går. Dei siste semestra har det vore eit tredvetals bedrifter på besøk. Men no i vår er det visstnok berre sju som har vist interesse. Men dei fleste ventar nok litt betre forhold på andre sida av sommaren, så det er nok håp. Såg og noko om at det var lettare å få jobb på Vestlandet enn på det sentrale Austlandet no, så om ein er villig til å flytte litt på seg så går det nok bra. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Heisann. Har du en skikkelig solid utdanning får en nok jobb. Det er nok ikke like lett som tidligere (var jo en stund markedet var "uvanlig" :smile: ), men fullt mulig. Har en erfaring er jo det d beste. Er selv student, og håper på gode tider, hehe. Lykke til uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå