Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] "En eller flere nettverksprotokoller.."

Anbefalte innlegg

Hei. Rask rundown:

Stasjonær PC som står koblet til ruter med kabel, kabel går i slot 1. I romjula flytta jeg maskina bort til TVen min og kobla i ny kabel, som opprinnelig står i en PS4. Denne står i slot 4 i ruteren. Slot 2 og 3 er ledig. Alt fungerte fint frem til dette.

I dag flytta jeg maskina tilbake til dens rettmessige plass ved PC-pulten, kobla i den gamle kabelen som før, ingenting har blitt rørt her siden det ble kobla fra for to måneder siden. Niks internett. Nettverkskartet viser at jeg er koblet til et nettverk og overfører data, men med begrenset/ingen internettilgang og ukjent nettverk. Ved feildiagnosering får jeg beskjed om at en eller flere nettverksprotokoller mangler på denne datamaskinen. Prøvde noen enkle forslag jeg fant på google, uten resultat (dnsflush osv). Slått av og på maskina, ruteren, koblet inn og ut kabelen, niks og nada. 

Ga til slutt opp og tenkte jeg like greit skulle prøve å fyre i kabelen som egentlig kom fra PS4, kabelen som jeg nettopp hadde i maskina mi. Det fungerer. 

Noen som kan, ut fra denne informasjonen, forklare meg hvorfor den opprinnelige kabelen plutselig nekter å fungere? Kan kabelen ha daua i løpet av de to månedene? Tror ikke det er tilfelle, siden maskian viser at jeg har en slags tilkobling. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si hvor problemet kan ligge.

Foreslår at du finner en annen maskin med nettverkskontakt, prøver å plugge kabelen i denne og se om du får kontakt med nettet. Om det funker da så må feilen ligge i maskinen.

Eventuelt kan du flytte maskinen din nærmere ruter og benytte kortere kabel. Fungerer det da er det mest sansynlig kabelen som er dårlig.

Lenke til kommentar

I tillegg til andre forslag her ville jeg også forsøkt andre porter på ruteren og kryssteste mellom de to kablene det er snakk om.

De fleste hjemmerutere i dag har vel minst 4 porter.

Er begge kabler er tilkoblet LAN-siden på ruteren?

Snakker vi om patchekabler rett fra ruter til maskin, eller er det et spredenett i mellom her?

Lenke til kommentar

Det er faktisk en Asus AC87U, tenk! :D Anyway, problemet har tilsynelatende forduftet av seg selv. Etter enda en reboot av ruteren i dag tidlig, så begynte den opprinnelige kabelen i port 1 å fungere som normalt. Vi hadde litt problemer med strømmen her i går pga uvær, aner ikke om det kan ha påvirket noe. Jaja. Viktigste for meg er at ting fungerer greit enn så lenge. Den tid, den sorg, om problemet skulle oppstå igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...