per_ulv Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg har et "slitt" 4.1 surround anlegg til pc'n og vurder nytt THX surround anlegg. Jeg vurderer Creative Megaworks 550THX, 5.1 , Logitech Z-560 Høyttaler 4.1 THX eller Logitech Z-680 Høyttaler 5.1 THX. Det er egentlig irrelevant hvem jeg velger men er det noen som vet hvorvidt lydkvalitetet øker betralig eller er dette "waste og money" PS! hvis noen har noe erfaringer med anleggene ovenfor så si ifra Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Har gode erfaringer med z-680. Kjøpte dette for å få DD, DTS og DPLII-dekodere. Dette for å ha mulighet til å kjøre alle formater fra tv/video, pc og dvd. Lyden er meget god til spill og film. Kan anbefalles... Lenke til kommentar
Holmgr3N Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Begge de to er noe av det beste du får.. Hadde Z-560 men solgte det fordi det var for slitsom lyd i det. Regner med at det er noe samme med Z-680.. MegaWorks er ganske mye bedre når det gjelder lyd. Kammerat har det. Og det er også det billigste. Men kjøp Klipsch Promedia hvis du vil ha det beste.. Det er mitt råd! Det er også THX hvis det er så viktig. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Som jeg skrev i et tidligere innlegg: THX = briefegreie... THX for "vanlig" konsumer elektronikk er kun et bevis på at produktet holder visse kvalitetskrav som Lucas Films THX Division har definert. Det betyr ikke at lydkvaliteten holder noen spessiel standard, det betyr ikke at produktet har spessielt bra surround lyd, og det betyr ikke at det er bedre enn noe som IKKE er "THX godkjent". THX blir VELDIG mye det samme som "Microsoft WHQL" er for drivere. En driver UTEN WHQL kan faktisk være bedre enn en med WHQL simpelthen fordi produsenten ikke GIDDER å betale Microsoft får å sjekke om den funker. THX for hjemmeutstyr og THX for kino er to helt forskjellige ting. Der THX for kino spesifiserer et visst antall høyttalere pr. kvm sal, og spessielle oppsett for plassering og akustikk og slikt, sier THX for vanlig hjemmeutstyr kun noe om at produktet ikke skal følge visse grunnleggende krav til kvalitet. Og det dreier seg om mekanisk og elektrisk kvalitet, og IKKE lydkvalitet. Derimot er THX Surround EX noe litt annet. Det er en spesifikasjon for gjenngivelse av "Filmlyd", altså surround, slik at filmen skal lyde likest mulig slik den gjør på en THX kino, på hjemmekinoen (ble den setningen forståelig?). THX Surround EX krever en surround dekoder som støtter THX EX, og 6 høyttalere og subwoofer. Høyttalerne skal være plassert på en spessiel måte, med korrekt avstand til lyttepossisjon osv, for at det hele skal være "godkjent", og skal da liksom låte så likt en kinosal som er mulig med hjemmekino. Om det blir noe bedre enn f.eks. DTS ES, DTS, Dolby Digital eller alle de andre vanligste standardene, det får være opp til hver enkelt å svare på, men jeg tror det for de fleste vil være lite merkbart. Om mulig burde du teste ut høyttaler settet personlig. Av erfaring kan jeg likevel si at Creative sine høyttaler-sett er bra sett utifra at det tross alt er "multimedia høyttalere". Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Begge de to er noe av det beste du får.. Hadde Z-560 men solgte det fordi det var for slitsom lyd i det. Regner med at det er noe samme med Z-680.. Tror du bør forklare hva du mener med slitsom lyd og hvordan kan det være en av de beste hvis det har så "slitsom lyd"? Lenke til kommentar
eberland Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 THX = briefegreie... THX for "vanlig" konsumer elektronikk er kun et bevis på at produktet holder visse kvalitetskrav som Lucas Films THX Division har definert. Korrekt. THX til forbrukere er rett og slett rip-off. Skal det være noe poeng med THX må det være gjennomført =THX forsterker, THX kabler, THX høytalere, THX rom oppbygging/utforming ... Betale kroner til Lucas for et merke på forsterkeren er litt bortkastet spør du meg Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Betale kroner til Lucas for et merke på forsterkeren er litt bortkastet spør du meg Enig i det, det var ikke pga. THX jeg kjøpte z-680, men pga. alle tilkoblingsmulighetene/dekodere. Husker dog at den gamle Harman Kardon reciveren min har et THK filter for lydspor i DPL. Skulle danne liksom stereo i bakhøytalerne og senke vokalen litt. Lenke til kommentar
per_ulv Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Jeg er klar over at THX er bare en "betegnelse" på ting som er godkjent av Lucas Art --> men jeg ville bare ha nytt surround anlegg med kvalitet og ingen butikker\nett butikker har noe annet en THX i prisklassen jeg er interessert i å investere i Lenke til kommentar
arna Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Kanskje du tenker for mye på prisklassen og ikke utifra hvilke formål du har med anlegget Lenke til kommentar
It's me Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg er helt enig i Sheriffen her. Logitech Z-680 er et meget godt annlegg. Det har THX, om det gjør noen forskjell skal jeg ikke ha noen formening om. Men det gir iallfall meget god lyd og det har "alle" tilkoblingsmuligheter. Bass-trøkket er enormt, og musikk, film og spill blir en drøm. Den kan lage kunstig surround (lager surround selv om signalet ikke er det), og dette fungerer imponerende bra. Annbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
per_ulv Skrevet 21. november 2003 Forfatter Del Skrevet 21. november 2003 Arna : hvilken prisklasse jeg tenker på er vel et fet, du får det du betaler av penger i kvalitet. Så når jeg tenker på disse anleggene i en hvis prisklasse så får jeg den kvaliteten også. Og Logitech anleggene har fantastiske oppkoblingsmuligheter Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Med THX seritifisert høyttalersystem er du vel garantert høyttalere som presterer/låter så og si helt likt. Tar kanskje feil, men det er vel en del hjemmekinosystemer til PC hvor front/surround høyttalerene er konstruert helt annerledes enn senterhøyttaleren? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 spar penger til ekte surround, ikkje bare er det million ganger betre, men du imponerer andre og som har litt hifi peiling surround for under 10000kr er ikkje verdt det Lenke til kommentar
Holmgr3N Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Jo, det jeg mener med slitsom lyd er at det blir for mye bass eller brumle brumle.. "slitsom lyd bass/lyd" etter min smak.. Fikk vondt i hue etter en liten stund med brukbart volum.. Diskanten er heller ikke i samme klasse som Klipsch.. Klipsch Promedia 5.1 har dual 8" basselement. Mye bedre syns nå jeg. Men også dyrere. Lenke til kommentar
eberland Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Jo, det jeg mener med slitsom lyd er at det blir for mye bass eller brumle brumle.. "slitsom lyd bass/lyd" etter min smak.. Fikk vondt i hue etter en liten stund med brukbart volum.. Diskanten er heller ikke i samme klasse som Klipsch..Klipsch Promedia 5.1 har dual 8" basselement. Mye bedre syns nå jeg. Men også dyrere. Helt enig. Mye bass er nødvendigvis ikke bra. Bassen må være fast, stram, dyp og kontrollert. Dette klare ikke "billige" forsterkere/høytalere uansett hvor mange fanzye merker og forkortelser det er !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå