Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liste etter EU kontroll. Halp?


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva dette vil komme på? Og om det i det minste blir billigere å skaffe delene selv eller er det ikke noe å hente der dersom verkstedet skaffer delene som trengs selv?  Punktene som eg har "svartet" ut er ting eg fikser selv. Glemt å streke ut punkt 6, det fikser eg også selv.

 

 

 

5523663570a8d8552c982bf7ca21e77f.png

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilene som er anmerket egner seg godt til litt Gjør-det-selv en helg du har tid. Ikke vanskelige saker det er snakk om i det hele tatt :)

 

1. Hvis bremserørene bare har overflate-rust (ikke begynt å "flasse"), holder det som regel å pusse av rusten med litt sandpapir og male over med hammerite rustmaling. Er de derimot begynt å gå i oppløsning, kan de byttes selv ved hjelp av billige deler fra Biltema. Der selges bremserør på rull, og alle deler du trenger til jobben (nipler, bremsenøkler, koningsverktøy, etc), for under 500 kr. 

 

2. Bremseskiver pleier å være noe av det enkleste å bytte på en bil. Masse videoer på youtube.

 

3. Den last-avhengige ventilen sitter på bakakselen, og justerer bremsetrykket på bakhjulene avhengig av hvor mye vekt som er baki bilen. Disse ruster av og til fast. Som regel holder det å dynke dem i rustløser som f.eks. WD40 i et døgns tid. Etterpå bruker du en tang for å bevege løs ventilen igjen.

 

4. Hvis mansjetten mangler, trenger du en ny. Er det bare et hull eller en rift i den, holder det som regel at du rengjør den for olje, og deretter limer den sammen med f.eks. superlim.

 

5. Sansynligvis defekt parklys-pære. Parklyspæren sitter vel inni hovedlykten på denne bilen, så det burde ikke være så vanskelig å bytte. Koster under 20 kr for nye pærer på biltema.

 

 

Skal du absolutt ta dette på verksted, er det nok bremserørene som vil være dyrest, da de må lages/tilpasses under montering. Her vil jeg tippe du kanskje må betale rundt 4000 kr.

 

Bremseskiver kjøper du på biltema for noen hundrelapper. Mye billigere enn å kjøpe originalt (koster gjerne over 1000 kr stykke). Et verksted bør fint klare å montere disse for under 1000-lappen.

 

Lastavhengig ventil smører du opp og håper på det beste. Har enda ikke hørt om noen slike som ikke kan la seg smøre opp igjen. Verkstedet kan nok hjelpe deg å få den rikket løs hvis den sitter godt.

 

Jeg vet ikke hva arbeid det innebærer å bytte støvmansjett på tannstangen, men kan ikke tenke meg at det er veldig vanskelig.

 

Lyspære byttes på 5 minutter.

 

Jeg mener at å ta hele jobben på verksted neppe vil koste mer enn 6000-7000 kr. Jeg vil anbefale seg å sende epost til en rekke verksteder og be om pristilbud, basert på kontrollseddelen. Mange verksteder har også prisgaranti, så de matcher den billigste prisen du har fått. Sånn sett kan du ofte velge foretrukket verksted. Jeg fikk begge bærekulene på min Citroën byttet på merkeverksted for under 1500 kr. Og de er ikke lette å bytte selv for å si det sånn. Krever spesialverktøy som er nesten umulig å få tak i for oss dødelige. Kjøpte bærekulene på biltema for 299, kontra nesten 1000 kr for originaldeler. På en (i mitt tilfelle) 15 år gammel bil, er det ikke nødvendig med originaldeler.

 

 

Erfaringsmessig er det billigere å kjøpe delene selv. Mange verksteder kjøper kun originaldeler, som ofte er uforholdsmessig dyre. På en så gammel bil er det ikke nødvendig å ha originaldeler.

 

Litt rotete innlegg fra min side, men klokken er halv fire om natten, så du får ha meg unnskyldt. Håper det hjelper litt i hvertfall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pussa ned og tectylerte bremserøra på min Citroen ZX med 140kkm, gikk gjennom det, bare det ikke har flassa av skikkelig. Den hadde også lasteavhengig ventil, sprøyta inn i WD40 og lot det virke, lirka og lirka på det, og fikk det løs. Gikk gjennom EU med det, og virka fortsatt nå et år etter ved EU kontrollen nå. Ble litt billigere enn 5000kr for en ny... Ellers er forklaringen til Kajac en god ting :)

 

Min erfaring er at merkeverksted er billigst i mange ting, så ikke glem de når du mailer rundt ;)

Lenke til kommentar

Pusse på bremserør og tectylere igjen er som regel en ræva løsning som får deg fram til neste PKK. Røret er allerede svekket og det skal ikke nødvendigvis så mye til før det begynner å ruste igjen. Har man tenkt å ha bilen litt lenger så er det greit å legge kobber- eller kobbernikkelrør med det samme. Det som koster penger er at man ofte må demontere både det ene og det andre for å komme til. Når dine bremserør holder på å ruste gjennom så kan du være sikker på at alle skruene og boltene der nede har rustet godt fast. Dette tar tid å demontere og koster følgelig en del penger på verksted.

Lenke til kommentar

Går an å pusse på bremseskiver og, og det kommer an på hvor mye bilen blir brukt og hvor mye en bremser

Noen ganger holder det å ta noen kraftige oppbremsinger for å fjerne rust (gjort det selv..)

 

Fordel å gå over bilen før kontroll og da fikse/male det som trengs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...