Eriksendrul Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Jeg er klar over at 150/150 er raskere en 80/80 Men med 70 Mbps mer i kraft Se på det slik Hvis du har 50/50 Mbps og laster ned på 4 MB/S Så burde 100/100 Mbps Laste ned på 8 MB/S siden det er jo dobbel hastighet men som sagt, 150/150Mbps laster ned på 20+MB/S og 80/80 Mbps laster ned på 6-7 Mbps . Hvorfor laster 150/150Mbps ned over dobbelt så fort når økningen på linjen ikke er dobla ? :S Jeg har ikke noe imot det jeg bare lurer Endret 19. februar 2016 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 1 bit (b)= 8 byte (B). 50Mbps = 6.25 MB/s 80Mbps= 10MB/s 150Mbps= 18.75MB/s Dette er maks hastighet, hvorfor du har fått lavere ellers vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 100 Mbit/s = 12,5 MB/s. Noe overhead må du regne med, men det er et greit utgangspunkt over hva du kan forvente. Når du kommer opp i slike hastigheter, er det ingen selvfølge at kilden du laster ned fra kan levere det. Router (100 Mbit vs. Gbit, trådløs vs. kabel) kan også spille inn en god del. Til syvende og sist er det kabel rett i modem/router/CPE/ONT og noen runder på www.speedtest.net som er den beste måten å avgjøre om linja yter det den skal. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 100 Mbit/s = 12,5 MB/s. Noe overhead må du regne med, men det er et greit utgangspunkt over hva du kan forvente. Når du kommer opp i slike hastigheter, er det ingen selvfølge at kilden du laster ned fra kan levere det. Router (100 Mbit vs. Gbit, trådløs vs. kabel) kan også spille inn en god del. Til syvende og sist er det kabel rett i modem/router/CPE/ONT og noen runder på www.speedtest.net som er den beste måten å avgjøre om linja yter det den skal. Det er ikke det at linja ikke yter det den skal, det er et spørsmål om hvorfor 150/150 laster ned over dobbelt så fort som 80/80 selvom det ikke er en dobling av linja Jeg byttet nylig fra 80/80 til 150/150, Men laster ned over dobbelt så fort, hvorfor gjør jeg det ? Nysgjerrighet bare, ikke noe problem at det skjer Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 100 Mbit/s = 12,5 MB/s. Noe overhead må du regne med, men det er et greit utgangspunkt over hva du kan forvente. Når du kommer opp i slike hastigheter, er det ingen selvfølge at kilden du laster ned fra kan levere det. Router (100 Mbit vs. Gbit, trådløs vs. kabel) kan også spille inn en god del. Til syvende og sist er det kabel rett i modem/router/CPE/ONT og noen runder på www.speedtest.net som er den beste måten å avgjøre om linja yter det den skal. Det er ikke det at linja ikke yter det den skal, det er et spørsmål om hvorfor 150/150 laster ned over dobbelt så fort som 80/80 selvom det ikke er en dobling av linja Jeg byttet nylig fra 80/80 til 150/150, Men laster ned over dobbelt så fort, hvorfor gjør jeg det ? Nysgjerrighet bare, ikke noe problem at det skjer Du skal egentlig ikke det. Se min post på maks hastighet. 80Mbps er 10MB/s og ikke 8MB/s som du har fått for deg. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 100 Mbit/s = 12,5 MB/s. Noe overhead må du regne med, men det er et greit utgangspunkt over hva du kan forvente. Når du kommer opp i slike hastigheter, er det ingen selvfølge at kilden du laster ned fra kan levere det. Router (100 Mbit vs. Gbit, trådløs vs. kabel) kan også spille inn en god del. Til syvende og sist er det kabel rett i modem/router/CPE/ONT og noen runder på www.speedtest.net som er den beste måten å avgjøre om linja yter det den skal. Det er ikke det at linja ikke yter det den skal, det er et spørsmål om hvorfor 150/150 laster ned over dobbelt så fort som 80/80 selvom det ikke er en dobling av linja Jeg byttet nylig fra 80/80 til 150/150, Men laster ned over dobbelt så fort, hvorfor gjør jeg det ? Nysgjerrighet bare, ikke noe problem at det skjer Du skal egentlig ikke det. Se min post på maks hastighet. 80Mbps er 10MB/s og ikke 8MB/s som du har fått for deg. jeg har ikke "fått for meg" noe som helst, Jeg har bare infomert om de hastighetene jeg har sett på steam, jeg har aldri sagt at 80/80 så er 8MB/S maks. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Steam. OK... Kanskje linja di aldri har ytet 80 Mbit, men heller 60 Mbit (pluss litt), mens du nå har 150 Mbit (pluss litt). Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 100 Mbit/s = 12,5 MB/s. Noe overhead må du regne med, men det er et greit utgangspunkt over hva du kan forvente. Når du kommer opp i slike hastigheter, er det ingen selvfølge at kilden du laster ned fra kan levere det. Router (100 Mbit vs. Gbit, trådløs vs. kabel) kan også spille inn en god del. Til syvende og sist er det kabel rett i modem/router/CPE/ONT og noen runder på www.speedtest.net som er den beste måten å avgjøre om linja yter det den skal. Det er ikke det at linja ikke yter det den skal, det er et spørsmål om hvorfor 150/150 laster ned over dobbelt så fort som 80/80 selvom det ikke er en dobling av linja Jeg byttet nylig fra 80/80 til 150/150, Men laster ned over dobbelt så fort, hvorfor gjør jeg det ? Nysgjerrighet bare, ikke noe problem at det skjer Kanskje dårlig svar, men for mange år siden hadde jeg en sommerjobb hos altibox. Alt av linjer unntatt 1gbit kjøres med overhead. Altså du betaler for 150/150 men du får mer inn til sentral/router. Dog skulle jo du også hatt dette ved 80 også. Men kanskje overheaden er større. dunno Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Steam. OK... Kanskje linja di aldri har ytet 80 Mbit, men heller 60 Mbit (pluss litt), mens du nå har 150 Mbit (pluss litt). Det kan jo tenkes, speedtest.net viser alt fra 142Mbps til 159 Mbps ned, og ca samme variasjon opp. Trudde fiber var mer stabilt en det, men det gjør vell ikke noe Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 100 Mbit/s = 12,5 MB/s. Noe overhead må du regne med, men det er et greit utgangspunkt over hva du kan forvente. Når du kommer opp i slike hastigheter, er det ingen selvfølge at kilden du laster ned fra kan levere det. Router (100 Mbit vs. Gbit, trådløs vs. kabel) kan også spille inn en god del. Til syvende og sist er det kabel rett i modem/router/CPE/ONT og noen runder på www.speedtest.net som er den beste måten å avgjøre om linja yter det den skal. Det er ikke det at linja ikke yter det den skal, det er et spørsmål om hvorfor 150/150 laster ned over dobbelt så fort som 80/80 selvom det ikke er en dobling av linja Jeg byttet nylig fra 80/80 til 150/150, Men laster ned over dobbelt så fort, hvorfor gjør jeg det ? Nysgjerrighet bare, ikke noe problem at det skjer Kanskje dårlig svar, men for mange år siden hadde jeg en sommerjobb hos altibox. Alt av linjer unntatt 1gbit kjøres med overhead. Altså du betaler for 150/150 men du får mer inn til sentral/router. Dog skulle jo du også hatt dette ved 80 også. Men kanskje overheaden er større. dunno Hvor mye overhead da ? høyeste jeg har sett på speedtest er 159Mbps ned og 158 Mbps opp Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Hvis du har 50/50 Mbps og laster ned på 4 MB/S Så burde 100/100 Mbps Laste ned på 8 MB/S siden det er jo dobbel hastighet Nei, fordi 50 mbps = 50/8 MB/s = 6,25 MB/s. Dvs. at når du laster ned med 4 MB/s på en linje som er 6,25 MB/s så betyr det at proppen er et annet sted enn på linja di. En økning til 100 Mbps (12,5 MB/s) vil fortsatt gi deg 4 MB/s. Jeg har bare infomert om de hastighetene jeg har sett på steamJeg leste nettopp at steam har fått nye servere for å gi folk høyere hastighet, kan det ha noe med det å gjøre? En annen ting er at steam kanskje med vilje ikke makser linja, for å ikke hindre øvrig internettbruk på PCen. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Kanskje det begynner å bli litt mye oksedritt her, siden Steam ikke akkurat er en måleenhet, test eller standard for internetthastighet overhode. 6 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Kanskje det begynner å bli litt mye oksedritt her, siden Steam ikke akkurat er en måleenhet, test eller standard for internetthastighet overhode. Og hvorfor skulle ikke steam være en god måleenhet ? Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Husk at hastigheten du har på linja er mellom deg og leverandøren din. Hva slags hastighet du får når du laster ned en fil avhenger av mange ting, feks. hva slags ut-kapasitet den siden du laster ned fra har. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Hvis det er snakk om altibox, og du tidligere hadde en eldre sentral. Så kan du ha vært koblet opp på 100 Mbps som da har vært brukt også til TV i tillegg til internett. Burde riktignok ikke slå inn så fryktelig mye, men hver TV strøm ligger vel rund 10-12 Mbps, så hvis du har hatt en PVR gående samtidig som du har lastet ned, så kan det være en forklaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå