Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar blir for varm, grunn til å heve kjøp?


Anbefalte innlegg

For litt over et halvt år siden kjøpte jeg "rå gaming laptop" som jeg i ettertid fant ut at det ikke er.

Hadde ikke noe særlig greie på det og kjøpte Asus X550JK, i5 2.8GHz, GTX850M og 8GB Ram.

 

Ikke bare virker denne helt utdatert allerede, greia er at det ikke funker å spille på den, etter ca 10minutter er maskin så brennvarm at den slår seg av.

 

Gaming laptop det ikke går å spille på er vel svindel??

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den er så varm at den slår seg av, så burde reklamasjon gjelde. Hvis du derimot har mistet den, dunket den i noe eller skadet den på noen annen måte og det er derfor den slår seg av så tror jeg ikke du vil kunne få hevet kjøpet.

Maskin er nesten ikke brukt, har ikke begynt å teste den skikkelig før nå på nyåret.

 

Har sjekket med speedfan o.l. som måler temp og så fort det kjøres noe krevende er temp oppimot 90grader innen få minutter

Lenke til kommentar

Hvis den er så varm at den slår seg av, så burde reklamasjon gjelde. Hvis du derimot har mistet den, dunket den i noe eller skadet den på noen annen måte og det er derfor den slår seg av så tror jeg ikke du vil kunne få hevet kjøpet.

Hvis det er for mye støv i vifta er det nok heller ikke grunnlag for heving.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må levere den til butikken, og desverre må de sende den til reperasjon. De har 3 ganger på seg til å prøve å fikse samme feilein i følge kjøpsloven. Dvs, at de sender den til rep - du får den tilbake, og skjer samme feilen igjen, så må den på rep, og en gang til - da kan du kreve å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Kjøpsloven er grei der, Reklamasjon. Produktet har en feil som du ikke er skylden i da kan du bytte den tilbake. ( Så lenge det er innenfor reklamasjonstiden som er på 2 år på en laptop  )

Gitt at dette er et salg mellom en profesjonell aktør (en bedrift) så gjelder Forbrukerskjøpsloven, ikke kjøpslov.

Varen tilsier at den skal vare lengre enn 2 år, ergo er det 5 år reklamasjonsfrist.

 

Loven gir selger rett til å utbedre feilen, og dette vil i første trinn være reperasjon da dette vil være rimeligst for selger.

Selger gis 2 utbedringsforsøk for samme feil, hvor kjøper vil kunne be om heving av kjøpet ved samme feil 3 ganger. Selger vil dog kunne kreve å sende inn produktet til autorisert verksted også den tredje gangen, for å kunne verifisere samme feil.

Krev heving om det blir funnet samme feil tredje gang. Svært ofte vil selger da gi forslag om omlevering, det blir i så fall opp til deg å vurdere om alternativet er og foretrekke foran og få pengene tilbake.

 

Husk å be om låneprodukt om reperasjon er forventet og vare lengre enn 7 virkedager.

Endret av bamsefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...