HolmB Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg lurer på om jeg vil bli helsesekretær, men har ikke studiekompetanse. Det jeg har er et fagbrev i salgfaget. Jeg har 1 år med hotell-og næringsmiddelfag og et halvt år på helse-og sosialfag. Kan noen svare meg på hva jeg trenger av fag og utdannelse for å bli helsesekretær? Jeg må nevne at jeg er 32 år, 2 barn og fulltidsjobb som jeg ikke kan være foruten . Lenke til kommentar
HolmB Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Med fulltidsjobb jeg ikke kan være foruten mener jeg at jeg ikke har mulighet til å studere fulltid Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Helsesekretær er en vgs-utdannelse, dersom de tilbyr det der du bor kan du søke på voksenopplæring, her jeg bor pleier de å ha kveldsundervisning et par dager i uka (bortsett fra når man skal ha praksis) Lenke til kommentar
HolmB Skrevet 21. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2016 Ja det er jo en mulighet . Takk for svar. Lenke til kommentar
SpongeFrog Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Sekretær stillinger er noe du ikke bør satse på i disse tider. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Du treng ikkje generellstudiekompetanse for å bli helsesekretær, det er noke som du får gjennom utdanninga. Opptakskravet er derfor berre at du har fullført ungdomsskulen. Sidan du frå før har eit fagbrev så ville eg sattsa på ei utdanning på eit litt høgare nivå. Kva med å kurse seg til f.eks. medisinsk sekretær? Der er kravet at du må ha fullført vidaregåande. Etter som eg kan finne så er dette ei utdanning på eit semester dersom du studerer på dagtid, alternativt over to semester (1 år) dersom du tar kveldsutdanninga. Du kan lese meir her: http://www.treider.no/helse/medisinsk-sekretaer Eit anna alternativ er at du bygger på fagbrevet ditt med andre kvalifikasjonar slik at du på det grunnlaget får kompetanse til å inneha ein liknande jobb. Kombinasjonen av fagbrev i salg og litt kompetanse på databehandling vil nok være omtrent like ettertrakta på legekontora rundt om i landet. Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Du treng ikkje generellstudiekompetanse for å bli helsesekretær, det er noke som du får gjennom utdanninga. Opptakskravet er derfor berre at du har fullført ungdomsskulen. Sidan du frå før har eit fagbrev så ville eg sattsa på ei utdanning på eit litt høgare nivå. Kva med å kurse seg til f.eks. medisinsk sekretær? Der er kravet at du må ha fullført vidaregåande. Etter som eg kan finne så er dette ei utdanning på eit semester dersom du studerer på dagtid, alternativt over to semester (1 år) dersom du tar kveldsutdanninga. Du kan lese meir her: http://www.treider.no/helse/medisinsk-sekretaer Eit anna alternativ er at du bygger på fagbrevet ditt med andre kvalifikasjonar slik at du på det grunnlaget får kompetanse til å inneha ein liknande jobb. Kombinasjonen av fagbrev i salg og litt kompetanse på databehandling vil nok være omtrent like ettertrakta på legekontora rundt om i landet. medisinsk sekretær er ikke noe å satse på, det er ikke en beskyttet tittel slik helsesekretær er, og i disse dager når det ikke er overflod av sekretærjobber i helsesektoren så vil de foretrekke helsesekretærer. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Er du sikker? Kjenner ikkje sjølv til arbeidsmarkedet for medisinsk- kontra helsesekretær, men eg ville nesten tru at medisinsk sekretær også ville kunne stille like godt sidan det tross alt er eit nivå høgare utdanning enn dei som berre har helsesekretærutdanninga. Ein ansetter tross alt basert på kvalifikasjonane og ikkje tittelen. Særlig for trådstarter som alt har fagbrev i salg så meiner eg at det vil være eit langt betre alternativ å utdanne seg til medisinsksekretær i staden for å gå vgs på nytt. Eg vil også tru at dei fleste arbeidsgiverane heller vil ha ein person med 4 års utdanning gjennom fagbrev i service og kundebehandling og i tillegg har utdanning som medisinsk sekretær, enn ein person som kun har 3 års opplæring som helsesekretær. Lenke til kommentar
HolmB Skrevet 22. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2016 Takk for flere svar. Jeg har allerede vært inne på tanken om medisinsk sekretær, men det er på langt nær like ettertraktet har jeg hørt. En medisinsk sekretær har ikke autorisasjon heller... desverre. For ellers hadde det vært midt i blinken for meg. Har vurdert andre studier som bygger videre på fagbrevet jeg har, men da må jeg til Oslo for det tilbys ikke her jeg bor i Telemark. Da må jeg eventuelt ta studiekompetanse for å gå på høgskole her i distriktet. Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 3. mars 2016 Del Skrevet 3. mars 2016 Jeg lurer på om jeg vil bli helsesekretær, men har ikke studiekompetanse. Det jeg har er et fagbrev i salgfaget. Jeg har 1 år med hotell-og næringsmiddelfag og et halvt år på helse-og sosialfag. Kan noen svare meg på hva jeg trenger av fag og utdannelse for å bli helsesekretær? Jeg må nevne at jeg er 32 år, 2 barn og fulltidsjobb som jeg ikke kan være foruten . Så vidt jeg vet er helsesekretær-kursing noe som varer et halvt år. Vet ikke hvor det tilbys. Lenke til kommentar
HolmB Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg lurer på om jeg vil bli helsesekretær, men har ikke studiekompetanse. Det jeg har er et fagbrev i salgfaget. Jeg har 1 år med hotell-og næringsmiddelfag og et halvt år på helse-og sosialfag. Kan noen svare meg på hva jeg trenger av fag og utdannelse for å bli helsesekretær? Jeg må nevne at jeg er 32 år, 2 barn og fulltidsjobb som jeg ikke kan være foruten . Så vidt jeg vet er helsesekretær-kursing noe som varer et halvt år. Vet ikke hvor det tilbys. Lenke til kommentar
HolmB Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Det er medisinsk sekretær man kan ta på et halvt år. Men det er ikke autorisert. Så det er desverre utelukkende. Noen som har tatt Helsesekretær via nett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå