Gå til innhold

Skal oppgradere PC, Trenger hjelp til og velge riktig.

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere PC 

Jeg trur at CPU og RAM er bra nok. Men det er hovedkortet jeg stusser på, Det er jo selvfølgelig bra nok, men hvilket kort burde jeg kjøpe ? Se liste lenger ned. Hva skal man egentlig se etter i et hovedkort annet en at det er riktig socket ?

CPU

Fra: Intel Core i5 3570K 

Til: Intel® LGA1151 Core i7-6700K

RAM

Fra: 8GB 1600 mhz DDR3

Til: 16GB 2133MHz DDR4

Hovedkort

Fra:  Asus P8Z77-V LX

Til: ASUS LGA1151 ROG MAXIMUS VIII RANGER

I listen under spoiler vil du finne 6 hovedkort. De er i mine øyne så og si like men prisen varierer fra 2.149-2.990. Hva er egentlig forskjellen på disse kortene ? 

1. ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER Socket-1151 2.149,- 

ATX, Z170, DDR4, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, DP, HDMI, M.2, SupremeFX, GameFirst IV

2. ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO, Socket-1151 2.449,-

ATX, Z170, DDR4, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, DP, HDMI, M.2, SupremeFX, USB3.1

3. ASUS ROG MAXIMUS VIII GENE, Socket-1151 2.749,-

m-ATX, Z170, DDR4, 2xPCIe-x16, SLI/CFX, DP, HDMI, M.2, SupremeFX, USB3.1

4. ASUS ROG Maximus VIII Impact, S-1151 2.789,-

Hovedkort,mini-ITX,Z170,DDR4,1xPCIe-x16,M.2,USB3.1,WiFi(ac),SupremeFX

5. ASUS Sabertooth Z170 Mark 1, Socket-1151 2.849,-

Hovedkort, ATX, Z170, DDR4, 3xPCIe-x16, CFX/SLI, M.2, USB 3.1, TUF

6. ASUS Z170-DELUXE, Socket-1151 2.990,-​

ATX, Z170, DDR4, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, DP, HDMI, M.2, USB3.1

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noe tull. På stock og DX11 er nok Skylake hakket bedre, men om man tar med kommende DX12 og overklokking i betraktning så knuser jo X99 (2011-3) platformen Skylake. Er en grunn til at alle høyeste FireStrike scores er målt med X99 platformen.

Å si at X99 er for bedrift og at Skylake er gaming er rent oppspinn. Eneste argument jeg ser for å gå Skylake er økonomi. Skal du ha det beste og er villig til å vetale så er X99 et åpenbart valg, også for gamere ;)

Lenke til kommentar

Ja jeg fikk kontramelding fra komplett ista. 2011 er "Entusiast" modellen, som gjør at du kan bygge sinnsyke maskiner. Men de sa også at intel planlegger ikke noe videre på 2011 siden 1151 er den nyeste modellen og blir "mainstream" linja som de fleste kommer til og kjøpe.

jeg holder meg til 1151 slik at jeg kan oppgradere i lengere tid fremmover uten og bruke 10.000 hver gang :p

Lenke til kommentar

Ja jeg fikk kontramelding fra komplett ista. 2011 er "Entusiast" modellen, som gjør at du kan bygge sinnsyke maskiner. Men de sa også at intel planlegger ikke noe videre på 2011 siden 1151 er den nyeste modellen og blir "mainstream" linja som de fleste kommer til og kjøpe.

jeg holder meg til 1151 slik at jeg kan oppgradere i lengere tid fremmover uten og bruke 10.000 hver gang :p

Du får ikke oppgradert en dritt med 1151. 

Med 2011-3 så kan du oppgradere til Broadwell-E uten å skifte plattform. Hvis du skal oppgradere fra 1151 så må du skifte plattform.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med 2011-3 så kan du oppgradere til Broadwell-E uten å skifte plattform. Hvis du skal oppgradere fra 1151 så må du skifte plattform.  

1151 er den nyeste platformen til intel. Dvs at det kommer mer til den platformen senere. Så jo, da kan jeg oppgradere eller så kan du ringe 33005500 og fortelle dem at de tar feil

Lenke til kommentar

1151 er den nyeste platformen til intel. Dvs at det kommer mer til den platformen senere. Så jo, da kan jeg oppgradere eller så kan du ringe 33005500 og fortelle dem at de tar feil

Glemte Kaby Lake, men det er vel omtrent ingen forskjell uansett. 

Blir som 4770k til 4790k nesten. Ikke noe poeng i det hele tatt, er bare en refresh. 

Intel satser fortsatt på 2011-3, det er jo entusiast plattformen deres ;) Broadwell-E kommer jo ut senere iår også for 2011-3.

Gidder ikke å ringe en gjeng med duster, de kan jo ingen ting. 

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Glemte Kaby Lake, men det er vel omtrent ingen forskjell uansett. 

Blir som 4770k til 4790k nesten. Ikke noe poeng i det hele tatt, er bare en refresh. 

Intel satser fortsatt på 2011-3, det er jo entusiast plattformen deres ;) Broadwell-E kommer jo ut senere iår også for 2011-3.

Gidder ikke å ringe en gjeng med duster, de kan jo ingen ting. 

Du kan det vell du

Lenke til kommentar

Ta to minutter og tenk over den siste linja di. Hvor ofte oppgraderer du CPU, og tror du at det vil være lett å få tak i CPU til 1151 neste gang du oppgraderer? Jeg har hørt folk si akkurat det samme før, og når det kommer til det punktet at de vil oppgradere, så er det ikke CPUer å oppdrive.

Det kommer forøvrig nye prosessorer til 2011-3 også. Broadwell-E kommer snart.

Det er ikke mange hundrelappene i forskjell på å gå for 5820K istedet for 6700K. Du får også flere PCI-e lanes med 5820K. 28 med 5820K og 20 med 6700K. 2013-3 sokkelen er også større. Kanskje det ikke virker så viktig ved første øyekast, men du har større overflate, noe som gjør at den er enklere å kjøle.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Ta to minutter og tenk over den siste linja di. Hvor ofte oppgraderer du CPU, og tror du at det vil være lett å få tak i CPU til 1151 neste gang du oppgraderer? Jeg har hørt folk si akkurat det samme før, og når det kommer til det punktet at de vil oppgradere, så er det ikke CPUer å oppdrive.

Det kommer forøvrig nye prosessorer til 2011-3 også. Broadwell-E kommer snart.

Det er ikke mange hundrelappene i forskjell på å gå for 5820K istedet for 6700K. Du får også flere PCI-e lanes med 5820K. 28 med 5820K og 20 med 6700K. 2013-3 sokkelen er også større. Kanskje det ikke virker så viktig ved første øyekast, men du har større overflate, noe som gjør at den er enklere å kjøle.

Skal ta en titt på det. Men 3 forskjellige personer på komplett sier at 2011 er en "Entusiast" serie og at skylake (1151) er den nye 1155, altså standaren. Og at det vil komme mer til 1151 etter at de er ferdig med 2011 serien, 2011 er veldig kraftig og koster bra med penger men at det vil "dø" ut/bli sluppet lite innhold til denne socketen om få år selvom de er en ny cpu til 2011 på trappene. 

Jeg vet ikke hvor mye kraft jeg trenger til gaming men jeg vil tru at den oppgraderingen jeg har i startposten vil holde 2-3 år muligens enda lenger med mindre det skjer noe veldig stort på gaming fronten, uansett så er jo 6700K en kraftig CPU og gaming går jo mer på skjermkort en noe annet. Jeg har med stort hell spilt krevende spill på tidligere datamaskiner med en billig cpu og et bra skjermkort, riktig nok litt flaskehals i cpu og kunne fått 10-20 fps mer for en tusenlapp ekstra men så ille er jeg ikke på kravene.

Men back on topic: Jeg spurte hvem av de kortene som var best,evt hvor stor forskjellen er på den billigste og dyre.Jeg spurte ikke om noen annen socket var bedre 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Komplett er på bærtur, bokstavelig talt. Skylake er kanskje nyest, men det kommer ingen nye prosessorer til 1151-socket, så høyeste CPU her er og forblir 6700k, da intel har bekreftet at Skylake-E vil få ny socket. X99 eller 2011-3 vil derimot ha støtte for nyeste Broadwell-E som kommer til sommeren, så 2011-3 er langt mer fremtidsrettet, pluss at man slipper å oppgradere socket for senere oppgradering.

Nå er vi tre stykker her som sier at komplett tar feil, håper du hører på oss.

Du må nok ha vært uheldig med komplett servicen og støtt på noen idioter som tror Skylake er bedre kun fordi den kom ut ett år etter enthusiast plattformen 2011-3.

Per dags dato gir 2011-3 sterkere orosessorer enn Skylake, i tillegg til at de støtter neste generasjons enthusiast plattform. Skylake er derimot en død ende, da denne plattformen kun støtter Skylake og ikke vil gi støtte til kommende prosessorer. At 2011-3 vil dø ut og at 1151 vil fortsette er ren humbug. 2011-3 platformen har vi hatt helt siden Sandy Bridge-E (den gang med X79) fremtil vi fikk X99 som vi har på Haswell-E og kommende Broadwell-E. 2011-3 har vært entusiast plattformen til intel helt siden fjerde kvartal i 2011, og jeg tviler sterkt på at denne blir faset ut. Når det gjelder "standard" plattformene til intel så fases de ut hvert år (kommer ny socket vært år), mens enthusiast plattformene vanligvis følger to generasjoner spredt på 3-4 år.

Socketer blir alltid skiftet ut, standard line-upen (Som Haswell, Skylake) osv. varer aldri mer enn ett år. Mens enthusiast plattformene varer 2 år per generasjon, pluss 2 år ekstra om den brukes til neste generasjon (slik som X99 som vil støtte både Haswell-E og Broadwell-E).

At komplett tror at 1151 vil vare lengre enn X99 er komitragisk. 1151 er en død socket til sommeren, mens X99 iværtfall vil følge Broadwell-E i ett til to år til.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

PS: mistenker at komplett skryter 1151 opp i skyene for å bli kvitt dem. Da pris/ytelse på disse er elendig sammenlignet med X99. 2011-3 eller X99 vil lettgå som hett hvetebrød, men jeg har sterk mistanke om at komplett vil slite med å holde salgsraten oppe på de dyreste Skylake prosessorene (om man sammenligner med X99).

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slag skjermkort sitter du på? Regner med at det er der du bør bruke pengene, selv om bytte av rambrikker/cpu (hvor kanskje ram gir mest) gir noen fps ekstra? Men som nevnt over så vil vel den cpuen du har ikke begrense skjermkort allverden - derfor hvilket skjermkort har du nå?

Endret av jornboss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...