Gudsbestebarn Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg lurer på en ting her. Vår 2014: 2) hvor stor andel av utvalget er kvinner: riktig svar er 53%. Dette finner vi i utvalgsgjennomsnittet til kvinner (løst i stata) For caset vårt nå. Så er utvalgsgjennomsnittene: night: 0,369 morning: 0,168 day: 0,2118 evening: 0,25 Her er det 0,369 altså 36,9% på natten. som er det største tallet. hva betyr dette? Kan vi få spm: hvor stor del av utvalget/ hvor stor del av klikkene er om natten? og da er svaret 36,9%? er det flest klikk på annonsen om natten, mellom 23 og 08? Det syns jeg i så fall er rart..! har noen forklaring på dette? er det jeg som tenker helt feil?? Du tenker helt riktig. Det ser man ved å legge sammen night, morning, day og evening. Jeg synes ikke det virker så rart. Folk sitter jo ofte på internett på kvelden, og vi ser at evening følger night med 25%, samt at morning er lavest med 16%. Lenke til kommentar
Thomas Eh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 bruker man ikke robust på oppgave H og ser hvilke som er signifikante på 0,05 og deretter beregner ny modell på disse? Det eneste jeg får opp er at impressions er signifikant. Stemmer det eller? Det står ikke noe om at vi trenger og bruke robuste standardfeil.... er ikke applymssg også er signifikant?? Nei kun impressions skal være signifikant. Hei, Hvordan ser du det? Skal ikke alle t-verdier under -1,646 og over 1,646 lukes ut? Se t-fordeling tabell under df=1000 og Halesannsynlighet 0,05 (ettersom to-sidig t_alpha = 0,10 / 2)? Lenke til kommentar
Gudsbestebarn Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 bruker man ikke robust på oppgave H og ser hvilke som er signifikante på 0,05 og deretter beregner ny modell på disse? Det eneste jeg får opp er at impressions er signifikant. Stemmer det eller? Det står ikke noe om at vi trenger og bruke robuste standardfeil.... er ikke applymssg også er signifikant?? Nei kun impressions skal være signifikant. Hei, Hvordan ser du det? Skal ikke alle t-verdier under -1,646 og over 1,646 lukes ut? Se t-fordeling tabell under df=1000 og Halesannsynlighet 0,05 (ettersom to-sidig t_alpha = 0,10 / 2)? Man ser det ved at modell E er heteroskedastisk. Man må derfor kjøre modellen med robust standardfeil, noe som fører til at det bare er impressions som "overlever" testen. Lenke til kommentar
emsaks Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Når man ønsker å se hvordan en null og alternativ hypotese ser ut, hvordan gjør man dette? For eksempel oppgave 23 på høst 2015. Tusen takk for alle svar? Lenke til kommentar
Thomas Eh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 bruker man ikke robust på oppgave H og ser hvilke som er signifikante på 0,05 og deretter beregner ny modell på disse? Det eneste jeg får opp er at impressions er signifikant. Stemmer det eller? Det står ikke noe om at vi trenger og bruke robuste standardfeil.... er ikke applymssg også er signifikant?? Nei kun impressions skal være signifikant. Hei, Hvordan ser du det? Skal ikke alle t-verdier under -1,646 og over 1,646 lukes ut? Se t-fordeling tabell under df=1000 og Halesannsynlighet 0,05 (ettersom to-sidig t_alpha = 0,10 / 2)? Man ser det ved at modell E er heteroskedastisk. Man må derfor kjøre modellen med robust standardfeil, noe som fører til at det bare er impressions som "overlever" testen. Så . . reg clicks impressions adsize master applymssg morning day evening, vce(robust) ? Lenke til kommentar
balame Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg lurer på en ting her. Vår 2014: 2) hvor stor andel av utvalget er kvinner: riktig svar er 53%. Dette finner vi i utvalgsgjennomsnittet til kvinner (løst i stata) For caset vårt nå. Så er utvalgsgjennomsnittene: night: 0,369 morning: 0,168 day: 0,2118 evening: 0,25 Her er det 0,369 altså 36,9% på natten. som er det største tallet. hva betyr dette? Kan vi få spm: hvor stor del av utvalget/ hvor stor del av klikkene er om natten? og da er svaret 36,9%? er det flest klikk på annonsen om natten, mellom 23 og 08? Det syns jeg i så fall er rart..! har noen forklaring på dette? er det jeg som tenker helt feil?? Du tenker helt riktig. Det ser man ved å legge sammen night, morning, day og evening. Jeg synes ikke det virker så rart. Folk sitter jo ofte på internett på kvelden, og vi ser at evening følger night med 25%, samt at morning er lavest med 16%. Det er sant, du sier noe der! Jeg har også enda noe jeg har tenkt litt på. hvis vi ser på Case oppgave E. De coef. som er negative. feks adsize, master, day, evening. Hvordan tolkes disse? feks adsize: Har adsize en negativ virkning på antall klikk? Jo større adsize, jo mer "negativt" for antall klikk? og master: om det er en masterstudent som ser annonsen er det negativt? Lenke til kommentar
viken1 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Høst 15, oppgave 8. Modell I testes mot modell F. Ser i fasiten at m=6, altså er det bare seks B-er som testes i nullhypotesen. Er det slik da at alle utenom pepsibefore testes, siden dette er den eneste signifikante variabelen, og dermed eneste variabel i modell I? Med tanke på vår caseoppgave, om vi f. eks. blir bedt om teste H mot E, skal vi da teste alle variablene utenom impressions siden denne er den eneste variabelen i sluttmodellen til H? Hva tenker dere? Håper dette gir noen mening! Lenke til kommentar
Thomas Eh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 bruker man ikke robust på oppgave H og ser hvilke som er signifikante på 0,05 og deretter beregner ny modell på disse? Det eneste jeg får opp er at impressions er signifikant. Stemmer det eller? Det står ikke noe om at vi trenger og bruke robuste standardfeil.... er ikke applymssg også er signifikant?? Nei kun impressions skal være signifikant. Hei, Hvordan ser du det? Skal ikke alle t-verdier under -1,646 og over 1,646 lukes ut? Se t-fordeling tabell under df=1000 og Halesannsynlighet 0,05 (ettersom to-sidig t_alpha = 0,10 / 2)? Man ser det ved at modell E er heteroskedastisk. Man må derfor kjøre modellen med robust standardfeil, noe som fører til at det bare er impressions som "overlever" testen. Så . . reg clicks impressions adsize master applymssg morning day evening, vce(robust) ? Ok, så robust er svaret på "bruk standardfeil av passende type". Jeg får: Linear regression Number of obs = 1,676 F(7, 1668) = 71.05 Prob > F = 0.0000 R-squared = 0.4582 Root MSE = 54.636 ------------------------------------------------------------------------------ | Robust clicks | Coef. Std. Err. t P>|t| [95% Conf. Interval] -------------+---------------------------------------------------------------- impressions | .1146526 .0133803 8.57 0.000 .0884086 .1408966 adsize | -.0001772 .0054629 -0.03 0.974 -.0108921 .0105377 master | -1.201904 1.030196 -1.17 0.244 -3.222518 .818709 applymssg | 2.294225 1.790852 1.28 0.200 -1.218328 5.806778 morning | 7.008633 5.239374 1.34 0.181 -3.267808 17.28507 day | -1.033108 2.615606 -0.39 0.693 -6.163325 4.097108 evening | -1.10865 2.30878 -0.48 0.631 -5.637062 3.419762 _cons | -2.147446 2.585656 -0.83 0.406 -7.21892 2.924027 Da ser vi jo at impressions er riktig. Lenke til kommentar
Gudsbestebarn Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg lurer på en ting her. Vår 2014: 2) hvor stor andel av utvalget er kvinner: riktig svar er 53%. Dette finner vi i utvalgsgjennomsnittet til kvinner (løst i stata) For caset vårt nå. Så er utvalgsgjennomsnittene: night: 0,369 morning: 0,168 day: 0,2118 evening: 0,25 Her er det 0,369 altså 36,9% på natten. som er det største tallet. hva betyr dette? Kan vi få spm: hvor stor del av utvalget/ hvor stor del av klikkene er om natten? og da er svaret 36,9%? er det flest klikk på annonsen om natten, mellom 23 og 08? Det syns jeg i så fall er rart..! har noen forklaring på dette? er det jeg som tenker helt feil?? Du tenker helt riktig. Det ser man ved å legge sammen night, morning, day og evening. Jeg synes ikke det virker så rart. Folk sitter jo ofte på internett på kvelden, og vi ser at evening følger night med 25%, samt at morning er lavest med 16%. Det er sant, du sier noe der! Jeg har også enda noe jeg har tenkt litt på. hvis vi ser på Case oppgave E. De coef. som er negative. feks adsize, master, day, evening. Hvordan tolkes disse? feks adsize: Har adsize en negativ virkning på antall klikk? Jo større adsize, jo mer "negativt" for antall klikk? og master: om det er en masterstudent som ser annonsen er det negativt? Ja, det stemmer! Det er positivt at annonsen vises om morgenen, og følgende er det negativt på dagen og kvelden. Tolker det også som at "Søk da vel" er bedre enn "Vurder å starte". Lenke til kommentar
Mister Magoo Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Økning i totalt antall clicks til annonsen for hver ekstra visning på for eksempel kvelden (evening): For hver ekstra visning av annonsen på kvelden øker totalt antall clicks til annonsen med 3,8 klikk. Refererer til modell D 9). Har basert oppgaven utifra oppgave høst 14 7. Enig? Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Når det kommer til autokorrelasjon så er m antall orden ikke sant? Hvis det er 1 ordenskorrelasjon så er m = 1 og hvis det er er 2 ordenskorrelasjon så er m = 2 osv? Lenke til kommentar
balame Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Når det kommer til autokorrelasjon så er m antall orden ikke sant? Hvis det er 1 ordenskorrelasjon så er m = 1 og hvis det er er 2 ordenskorrelasjon så er m = 2 osv? Det stemmer! Lenke til kommentar
katkat Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Kan noen hjelpe meg med oppgave 24 høst 2015? Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Når det kommer til autokorrelasjon så er m antall orden ikke sant? Hvis det er 1 ordenskorrelasjon så er m = 1 og hvis det er er 2 ordenskorrelasjon så er m = 2 osv?Det stemmer! Takker Lenke til kommentar
Anonym5600 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Kan noen hjelpe meg med oppgave 24 høst 2015? Formel t-verdi=bi-ho-verdien/ se(b1)=( 180,2-100)/81,6=0,98 Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Kan noen hjelpe meg med oppgave 24 høst 2015? (180,2 -100)/81,6 = 0,9828 T = (b - H0 verdi)/ se(b) Lenke til kommentar
Aspmyra Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg skjønner ikke helt de formlene til utvalgsgjennomsnitt, utvalgsvariansen, utvalgsstandardavvik, utvalgskovariansen og utvalgskorrelasjon. Kan noen enkelt forklare meg de? Helt sikkert enkelt for noen. Lenke til kommentar
balame Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg lurer på en ting her. Vår 2014: 2) hvor stor andel av utvalget er kvinner: riktig svar er 53%. Dette finner vi i utvalgsgjennomsnittet til kvinner (løst i stata) For caset vårt nå. Så er utvalgsgjennomsnittene: night: 0,369 morning: 0,168 day: 0,2118 evening: 0,25 Her er det 0,369 altså 36,9% på natten. som er det største tallet. hva betyr dette? Kan vi få spm: hvor stor del av utvalget/ hvor stor del av klikkene er om natten? og da er svaret 36,9%? er det flest klikk på annonsen om natten, mellom 23 og 08? Det syns jeg i så fall er rart..! har noen forklaring på dette? er det jeg som tenker helt feil?? Du tenker helt riktig. Det ser man ved å legge sammen night, morning, day og evening. Jeg synes ikke det virker så rart. Folk sitter jo ofte på internett på kvelden, og vi ser at evening følger night med 25%, samt at morning er lavest med 16%. Det er sant, du sier noe der! Jeg har også enda noe jeg har tenkt litt på. hvis vi ser på Case oppgave E. De coef. som er negative. feks adsize, master, day, evening. Hvordan tolkes disse? feks adsize: Har adsize en negativ virkning på antall klikk? Jo større adsize, jo mer "negativt" for antall klikk? og master: om det er en masterstudent som ser annonsen er det negativt? Ja, det stemmer! Det er positivt at annonsen vises om morgenen, og følgende er det negativt på dagen og kvelden. Tolker det også som at "Søk da vel" er bedre enn "Vurder å starte". Men en liten kommentar til Case oppgave E. Her er det jo bare impressions som er signifikant, da betyr det vel at de andre variablene ikke har noen betydning for antall klikk??? :O nå blir jeg forvirra her. Lenke til kommentar
katkat Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Kan noen hjelpe meg med oppgave 24 høst 2015? Formel t-verdi=bi-ho-verdien/ se(b1)=( 180,2-100)/81,6=0,98 Tusen takk Lenke til kommentar
Gudsbestebarn Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) bruker man ikke robust på oppgave H og ser hvilke som er signifikante på 0,05 og deretter beregner ny modell på disse? Det eneste jeg får opp er at impressions er signifikant. Stemmer det eller? Det står ikke noe om at vi trenger og bruke robuste standardfeil.... er ikke applymssg også er signifikant?? Nei kun impressions skal være signifikant. Hei, Hvordan ser du det? Skal ikke alle t-verdier under -1,646 og over 1,646 lukes ut? Se t-fordeling tabell under df=1000 og Halesannsynlighet 0,05 (ettersom to-sidig t_alpha = 0,10 / 2)? Man ser det ved at modell E er heteroskedastisk. Man må derfor kjøre modellen med robust standardfeil, noe som fører til at det bare er impressions som "overlever" testen. Så . . reg clicks impressions adsize master applymssg morning day evening, vce(robust) ? Først: H: regress clicks impressions assize master applymssg morning day evening, vce(robust) level (90) Så: regress clicks impressions, vce(robust) level (90) Endret 22. mai 2016 av Gudsbestebarn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå