bovice Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Lager en tråd for oss BI studenter som skal ha eksamen i dette faget til våren. Arbeidskrav 1 er nå ute. Tenkte vi kunne utveksle løsningsforslag osv. Lenke til kommentar
Elki Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hei, jeg har vanskeligheter med å hente data for besvare fra 1 til 10, har du noe forslag? Lenke til kommentar
bovice Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Hei, jeg har vanskeligheter med å hente data for besvare fra 1 til 10, har du noe forslag? Får du ikke lastet dataen (excelfilen) inn i Stata? Lenke til kommentar
bovice Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Noen som har en fremgangsmåte til oppgave 11 i arbeidskravet? Lenke til kommentar
Elki Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hei, jeg har vanskeligheter med å hente data for besvare fra 1 til 10, har du noe forslag? Får du ikke lastet dataen (excelfilen) inn i Stata? Hei, nei, jeg fikk ikke til. Er det noen som skal jobbe med oppgavene på BI i Nydalen denne helgen? Lenke til kommentar
Trendsetter Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Ikke stress da! Alt er tatt hånd om. http://hobbyokonomen.blogg.no/1456610604_metode_og_konometri__.html Lenke til kommentar
Naquaddah Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 (endret) ops feil tråd Endret 11. mars 2016 av Naquaddah Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 22. mars 2016 Del Skrevet 22. mars 2016 Noen som holder på med arbeidskrav 2? Sitter litt fast på G :/ Lenke til kommentar
perrydinho Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 Hei er det noen som har lyst til å dele fremgangsmåte på hvordan man gjør E,F,G,H? Har selv fått til A,B,C,D og deler gjerne om noen lurer på noe. Noen som har tips om hvor man kan lese og lære om hvordan man bruker Stata ordentlig? Foreleser har nevnt at vi skal titte på dataoppgaver + videoer forbundet med kapitler i metriboka, hvor finner jeg dette? Lenke til kommentar
icmber Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Hei er det noen som har lyst til å dele fremgangsmåte på hvordan man gjør E,F,G,H? Har selv fått til A,B,C,D og deler gjerne om noen lurer på noe. Noen som har tips om hvor man kan lese og lære om hvordan man bruker Stata ordentlig? Foreleser har nevnt at vi skal titte på dataoppgaver + videoer forbundet med kapitler i metriboka, hvor finner jeg dette? Jeg skulle gjerne ha hatt hjelp til A, B, C og D som du har fått til! Så det hadde vært supert om du kunne ha delt din fremgangsmåte Lenke til kommentar
Lise_12 Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Noen som plz kan hjelpe litt til med arbeids krav2 ??? Lenke til kommentar
viken1 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 På side 6/7 i Genaros bok finner du videoer som viser hvordan de ulike beregningene osv. skal gjøres i Stata. Disse har i alle fall hjulpet meg med å komme i gang. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ok. Oppgave A) LAGE DUMMY VARIABLER Her er det fortypen som er dummy variabelen --> Data-->Create or change--> Create New Variable VARIABLE NAME setter du lik d1 og i SPECIFY A VARIABLE NAME setter du lik fortype==1 og trykk OK Slik lager du også d2, d3 og d4 og da setter du også fortype==2, fortype==3, fortype==4 BEREGNE KORRELASJONEN -->Statistics--> summaries, tables and tests--> summaries and descriptive statistics--> correlations and covariances B) BEREGNE MODELL --> statistics-->Linear models and related--> linear regression DEPENDENT VARIABLE er alså den variablen vi skal finne ut, som er VEKT (altså Y), mens de andre er independent variable Modell nr 1. vekt som dependent variable og fortype som independent variable. Trykk deretter OK Modell nr 2. vekt som dependent variable og tid som independent variable. Trykk OK Modell nr 3. vekt som dependent variable og vektfdsl som independent variable. Trykk OK C) --> statistics-->Linear models and related--> linear regression Vekt som dependent variable og d1, d2, d3 og d4 som independent variable Husk å trykke supress constant term fordi det vil si at vi ikke skal ha med konstantleddet BI, men kun dummy variablene. D) Samme som C Vekt som dependent variable og d2, d3, d4, tid og vektfdsl som independent variable. Fjern hvis du evt har trykket supress constant term. Trykk OK E) Har jeg ikke gjort og trenger hjelp til den. Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg med den. F) LAGE LN(VEKT) --> Data-->Create or change--> Create New Variable VARIABLE NAME setter du lik lnvekt og i SPECIFY A VARIABLE NAME setter du lik ln(vekt) og trykk OK LAGE LN(VEKTFDSL) --> Data-->Create or change--> Create New Variable VARIABLE NAME setter du lik lnvektfdsl og i SPECIFY A VARIABLE NAME setter du lik ln(vektfdsl) og trykk OK LAGE MODELLEN -> statistics-->Linear models and related--> linear regression lnvekt som dependent variable og d2, d3, d4, tid og lnvektfdsl som independent variable. Trykk OK G) Har jeg ikke gjort og trenger hjelp til den. Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg med den. H) --> Data-->Create or change--> Create New Variable VARIABLE NAME setter du lik (f.eks gjennomsnitt) og i SPECIFY A VARIABLE NAME setter du lik (vekt-vekfdsl)/tid og trykk OK -> statistics-->Linear models and related--> linear regression gjennomsnitt som dependent variable og d1, d2, d3 og d4 som independent variable Husk å trykke supress constant term. TrykK OK Sorry hvis det ble rotete osv. Gjør ikke oppgavene nå og har det kun fra hukommelsen akkurat nå. Fikk ikke til E og G så jeg håper noen kan hjelpe meg med dem. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Noen som plz kan hjelpe litt til med arbeids krav2 ??? Hei er det noen som har lyst til å dele fremgangsmåte på hvordan man gjør E,F,G,H? Har selv fått til A,B,C,D og deler gjerne om noen lurer på noe. Noen som har tips om hvor man kan lese og lære om hvordan man bruker Stata ordentlig? Foreleser har nevnt at vi skal titte på dataoppgaver + videoer forbundet med kapitler i metriboka, hvor finner jeg dette? Jeg skulle gjerne ha hatt hjelp til A, B, C og D som du har fått til! Så det hadde vært supert om du kunne ha delt din fremgangsmåte Hei er det noen som har lyst til å dele fremgangsmåte på hvordan man gjør E,F,G,H? Har selv fått til A,B,C,D og deler gjerne om noen lurer på noe. Noen som har tips om hvor man kan lese og lære om hvordan man bruker Stata ordentlig? Foreleser har nevnt at vi skal titte på dataoppgaver + videoer forbundet med kapitler i metriboka, hvor finner jeg dette? Se ovenfor Lenke til kommentar
stud901 Skrevet 6. april 2016 Del Skrevet 6. april 2016 Ok. Oppgave A) LAGE DUMMY VARIABLER Her er det fortypen som er dummy variabelen --> Data-->Create or change--> Create New Variable VARIABLE NAME setter du lik d1 og i SPECIFY A VARIABLE NAME setter du lik fortype==1 og trykk OK Slik lager du også d2, d3 og d4 og da setter du også fortype==2, fortype==3, fortype==4 BEREGNE KORRELASJONEN -->Statistics--> summaries, tables and tests--> summaries and descriptive statistics--> correlations and covariances B) BEREGNE MODELL --> statistics-->Linear models and related--> linear regression DEPENDENT VARIABLE er alså den variablen vi skal finne ut, som er VEKT (altså Y), mens de andre er independent variable Modell nr 1. vekt som dependent variable og fortype som independent variable. Trykk deretter OK Modell nr 2. vekt som dependent variable og tid som independent variable. Trykk OK Modell nr 3. vekt som dependent variable og vektfdsl som independent variable. Trykk OK C) --> statistics-->Linear models and related--> linear regression Vekt som dependent variable og d1, d2, d3 og d4 som independent variable Husk å trykke supress constant term fordi det vil si at vi ikke skal ha med konstantleddet BI, men kun dummy variablene. D) Samme som C Vekt som dependent variable og d2, d3, d4, tid og vektfdsl som independent variable. Fjern hvis du evt har trykket supress constant term. Trykk OK E) Har jeg ikke gjort og trenger hjelp til den. Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg med den. F) LAGE LN(VEKT) --> Data-->Create or change--> Create New Variable VARIABLE NAME setter du lik lnvekt og i SPECIFY A VARIABLE NAME setter du lik ln(vekt) og trykk OK LAGE LN(VEKTFDSL) --> Data-->Create or change--> Create New Variable VARIABLE NAME setter du lik lnvektfdsl og i SPECIFY A VARIABLE NAME setter du lik ln(vektfdsl) og trykk OK LAGE MODELLEN -> statistics-->Linear models and related--> linear regression lnvekt som dependent variable og d2, d3, d4, tid og lnvektfdsl som independent variable. Trykk OK G) Har jeg ikke gjort og trenger hjelp til den. Hadde satt pris på om noen kunne hjulpet meg med den. H) --> Data-->Create or change--> Create New Variable VARIABLE NAME setter du lik (f.eks gjennomsnitt) og i SPECIFY A VARIABLE NAME setter du lik (vekt-vekfdsl)/tid og trykk OK -> statistics-->Linear models and related--> linear regression gjennomsnitt som dependent variable og d1, d2, d3 og d4 som independent variable Husk å trykke supress constant term. TrykK OK Sorry hvis det ble rotete osv. Gjør ikke oppgavene nå og har det kun fra hukommelsen akkurat nå. Fikk ikke til E og G så jeg håper noen kan hjelpe meg med dem. Hjelp til oppgave G: ln(vekt) = B1 + B2( D2 + 4*D3 + 3*D4 ) + B5 tid + B6 ln(vektfdsl) her må du opprette en ny "variabel" for parantesleddet, på følgende måte: benytt kommando gen parentesledd= (d2 + (4*d3)+(3*d4)). Nå kan du estimere som vanlig; reg lnvekt parentesledd tid lnvektfdsl Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hjelp til oppgave G: ln(vekt) = B1 + B2( D2 + 4*D3 + 3*D4 ) + B5 tid + B6 ln(vektfdsl) her må du opprette en ny "variabel" for parantesleddet, på følgende måte: benytt kommando gen parentesledd= (d2 + (4*d3)+(3*d4)). Nå kan du estimere som vanlig; reg lnvekt parentesledd tid lnvektfdsl Takk Lenke til kommentar
siljem92 Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Noen som har fått til oppgave 17 arb.krav 2? Lenke til kommentar
Brosef Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Noen som har begynt på caset? får røde tall når jeg setter inn dataene fra excel til stata, skal det være sånn? Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Noen som har begynt på caset? får røde tall når jeg setter inn dataene fra excel til stata, skal det være sånn? Nei skal ikke bli sånn. Skal være svarte tall. Da bruker du evt feil "formel" Lenke til kommentar
Brosef Skrevet 9. mai 2016 Del Skrevet 9. mai 2016 Noen som har begynt på caset? får røde tall når jeg setter inn dataene fra excel til stata, skal det være sånn? Nei skal ikke bli sånn. Skal være svarte tall. Da bruker du evt feil "formel" fant det ut. tok først og kopierte fra excel og rett inn i data editor i stata, men når jeg la inn selve filen via stata funka det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå