Gå til innhold

Angående Norske pass (og Europeiske)

16 stemmer

1. 1. Skal politiet bruke sin tid og sine resurser på å utstede pass eller bør den oppgaven tilfalle andre?

• Ja, politiet bør fortsette med det
      8
    • Nei, opgaven bør overlates til folkeregisteret
      6
    • Nei, opgaven bør overlates til en annen organisasjon
      2
  2. 2. Bør pass være billigere enn de er idag? (ny info. pass koster 270kr eller 490kr, ned fra tidligere priser))

• Nei, prisen idag er billig
      1
    • Nei, prisen idag er grei
      12
    • Kanskje, eller prisen idag er vel rettferdig
      0
    • Ja, pass bør være billigere
      0
    • Ja, pass bør være mye billigere
      0
    • Ja, pass bør være gratis eller nær gratis
      3
  3. 3. Skal alle påtvinges biometriske pass, selv de som ikke trenger det?

• Ja, alle må påtvinges det..
      10
    • Nei, kun de som reiser til land som krever biometriske pass
      1
    • Nei, det bør være helt valgfritt, biometriske pass må være dyrere
      2
    • Nei, alle pass bør være uten biometri
      3
  4. 4. Bør alle land i Europa (inkludert Norge) ha nasjonalt ID kort og tillate alle i Europa med ID kort å reise i alle Europeiske land?

• Ja
      5
    • Ja, men visse begrensninger på reise og bevegelsesfrihet i Europa
      1
    • Ja, men reise og bevegelsesfrihet må reduseres
      4
    • Nei, men bevegelsesfrihet bør vi fortsatt ha
      1
    • Nei, alle nordmenn som reiser til Spania må gjennom streng grensekontroll og alle spanjoler som reiser til Norge det samme
      4
    • Nei, vi må stenge grensene helt, for alle
      1

Anbefalte innlegg

komme inn på utesteder, kjøpe øl

Du mener staten bør bruke penger på "gratis" identifikasjon slik at befolkningen skal få drikke seg snydens? Originalt synspunkt.

Viktig sak å henge seg opp i du. Ja, så lenge staten gir regler som krever at man legitimerer seg, så bør staten legge til rette for at det er mulig å legitimere seg.

Men for all del, demokrati-argumentet holder i massevis. At fattige ikke kan stemme fordi de ikke har ID-kort er helt hårreisende.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viktig sak å henge seg opp i du. Ja, så lenge staten gir regler som krever at man legitimerer seg, så bør staten legge til rette for at det er mulig å legitimere seg.

Jeg synes det er viktig at argumentene skal være sannferdige. Men der har du meg; andre er miljøskadd og er førnøyd om de er sånn eller slik..

Sist jeg var på et utested (eller var det innested?) ble jeg ikke avkrevd legitimasjon, men du er sikkert mer oppdatert på nye bestemmelser fra Staten..

Kjøpte øl på butikk gjorde jeg senest i dag, og der ble jeg heller ikke avkrevd legitimasjon. Sen postgang her ute på bygda, kanskje?

Lenke til kommentar

Dessuten skal bankene slutte å ha ID på kortene sine, og da har man i grunn bare førerkort igjen, som mange ikke har.

Ser ingen grunn til ikke å skrive ut biometriske pass til alle. Så mye dyrere blir det da ikke av det.

Slutt å være så possessiv, du nevner at bankene skal slutte å ha ID på kortene sine, kan du nevne noen kilder?

1: Possessiv? Ikke bruk fremmedord du ikke forstår. Hva er det du mener jeg bør slutte med?

Slutt å være så passivt var ordet, ikke possessiv. Setningen betyr noe annet, når man mener noe annen og skriver noe annet.

Edit

Muligens du ikke er nå lenger... Ettersom jeg har fått svar.

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

Dessuten skal bankene slutte å ha ID på kortene sine, og da har man i grunn bare førerkort igjen, som mange ikke har.

Ser ingen grunn til ikke å skrive ut biometriske pass til alle. Så mye dyrere blir det da ikke av det.

Slutt å være så possessiv, du nevner at bankene skal slutte å ha ID på kortene sine, kan du nevne noen kilder? 

http://www.nettavisen.no/nyheter/britt-har-ikke-annet-id-bevis-enn-passet/3422799126.html

http://www.dinside.no/928310/disse-bankkundene-faar-ikke-lenger-bankkort-med-bilde

http://www.dinside.no/887139/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjon

http://www.dagbladet.no/2014/04/22/tema/dinside/okonomi/aller/bankkort/32921989/

sånn helt seriøst har  du bodd under en stein i sånn type 6 år ? 

Kommer du med irrelevante spørsmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...