Gå til innhold

Angående Norske pass (og Europeiske)

16 stemmer

1. 1. Skal politiet bruke sin tid og sine resurser på å utstede pass eller bør den oppgaven tilfalle andre?

• Ja, politiet bør fortsette med det
      8
    • Nei, opgaven bør overlates til folkeregisteret
      6
    • Nei, opgaven bør overlates til en annen organisasjon
      2
  2. 2. Bør pass være billigere enn de er idag? (ny info. pass koster 270kr eller 490kr, ned fra tidligere priser))

• Nei, prisen idag er billig
      1
    • Nei, prisen idag er grei
      12
    • Kanskje, eller prisen idag er vel rettferdig
      0
    • Ja, pass bør være billigere
      0
    • Ja, pass bør være mye billigere
      0
    • Ja, pass bør være gratis eller nær gratis
      3
  3. 3. Skal alle påtvinges biometriske pass, selv de som ikke trenger det?

• Ja, alle må påtvinges det..
      10
    • Nei, kun de som reiser til land som krever biometriske pass
      1
    • Nei, det bør være helt valgfritt, biometriske pass må være dyrere
      2
    • Nei, alle pass bør være uten biometri
      3
  4. 4. Bør alle land i Europa (inkludert Norge) ha nasjonalt ID kort og tillate alle i Europa med ID kort å reise i alle Europeiske land?

• Ja
      5
    • Ja, men visse begrensninger på reise og bevegelsesfrihet i Europa
      1
    • Ja, men reise og bevegelsesfrihet må reduseres
      4
    • Nei, men bevegelsesfrihet bør vi fortsatt ha
      1
    • Nei, alle nordmenn som reiser til Spania må gjennom streng grensekontroll og alle spanjoler som reiser til Norge det samme
      4
    • Nei, vi må stenge grensene helt, for alle
      1

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er unødvendig at politiet bruker tid og resurser på pass i dagens samfunn, og mener en slik oppgave bedre kan tilfalle andre, f.eks folkeregister eller liknende institusjoner. Da kan politiet bedre fokusere på sine oppgaver.

Jeg mener også at pass er altfor dyrt idag, i og med at det stort sett er en nødvendighet siden Norge ikke har annet offisielt ID kort. Alle borger bør vel ha tilgang til en billig offisiell ID? Det er jo tross alt pålagt. Pris for pass har doblet seg siden rundt 2000 tallet.

Jeg mener at folk ikke trenger biometriske pass og at det kun gjør passene dyrerer og reduserer antall steder som utsteder pass. Det eneste landet som krever biometrisk pass er USA. Vi bør derfor slutte med biometriske pass og tilby det kun som et valg, da spesielt rettet mot de som skal reise til USA eller andre land hvor biometrisk informasjon er nødvendig. Disse passene må dra prises riktig, slik at et vanlig pass er billigere og biometrisk pass er dyrere. Vanlige pass kan ustedes på flere plasser (som nå har stengt) mens biometriske kan tilbys på de spesielle lokasjonene.

I Europa trenger man ikke pass for å reise, kun offisielt ID kort. Er da heller løsningen at vi dropper pass generelt sett som ID, og kun trenger utstede dette for folk som reiser utenfor Europa, som en ekstra tjeneste, fullt biometriske og fullt prisede pass. Kan vi også inngå avtaler med andre land om passfri reise, slik at Europeisk ID uten biometri også er gyldig i andre land?

Uansett, hva synes dere om pass i Norge (og Europa) idag?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kr 450 eller 270 for et pass er da ikke dyrt? For noen år tilbake betalte jeg rundt 1000, så vidt jeg minnes.

Hvem som utsteder passet, politiet eller andre, spiller ingen rolle. Det blir ikke slik at de som før satt og ordnet med pass, i stedet blir satt til å bøtelegge dem som kjører i 90 og andre slike nyttige oppgaver. I stedet blir kontoret administrativt underlagt en annen etat. Minus ett sted, pluss et annet, sum null.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kr 450 eller 270 for et pass er da ikke dyrt? For noen år tilbake betalte jeg rundt 1000, så vidt jeg minnes.

Hvem som utsteder passet, politiet eller andre, spiller ingen rolle. Det blir ikke slik at de som før satt og ordnet med pass, i stedet blir satt til å bøtelegge dem som kjører i 90 og andre slike nyttige oppgaver. I stedet blir kontoret administrativt underlagt en annen etat. Minus ett sted, pluss et annet, sum null.

450kr eller 270kr? Hvor og når var det? Forrige gang jeg fikk pass kostet det generelt sett rundt 700kr og var på vei opp til 1000. Og det var ikke altfor lenge siden.

Lenke til kommentar

Pass kunne fint vært utstedt av andre enn politiet ja. Prisen er grei i dag, men det er fortsatt hårreisende at man ikke også utsteder nasjonale ID-kort gratis. Det er et alvorlig demokratisk problem med valg, og gjør det mer knotete å reise i Europa. Dessuten skal bankene slutte å ha ID på kortene sine, og da har man i grunn bare førerkort igjen, som mange ikke har.

Ser ingen grunn til ikke å skrive ut biometriske pass til alle. Så mye dyrere blir det da ikke av det.

Lenke til kommentar

Dessuten skal bankene slutte å ha ID på kortene sine, og da har man i grunn bare førerkort igjen, som mange ikke har.

Ser ingen grunn til ikke å skrive ut biometriske pass til alle. Så mye dyrere blir det da ikke av det.

Slutt å være så possessiv, du nevner at bankene skal slutte å ha ID på kortene sine, kan du nevne noen kilder? 

Lenke til kommentar

Dessuten skal bankene slutte å ha ID på kortene sine, og da har man i grunn bare førerkort igjen, som mange ikke har.

Slutt å være så possessiv, du nevner at bankene skal slutte å ha ID på kortene sine, kan du nevne noen kilder? 

http://www.nettavisen.no/nyheter/britt-har-ikke-annet-id-bevis-enn-passet/3422799126.html

http://www.dinside.no/928310/disse-bankkundene-faar-ikke-lenger-bankkort-med-bilde

http://www.dinside.no/887139/bankkortet-skal-ikke-lenger-vaere-legitimasjon

http://www.dagbladet.no/2014/04/22/tema/dinside/okonomi/aller/bankkort/32921989/

sånn helt seriøst har  du bodd under en stein i sånn type 6 år ? 

Lenke til kommentar

1: Possessiv? Ikke bruk fremmedord du ikke forstår. Hva er det du mener jeg bør slutte med?
Lenke til kommentar

1: Possessiv? Ikke bruk fremmedord du ikke forstår. Hva er det du mener jeg bør slutte med?

Det kan man virkelig lure på.

Uansett er vel ID på bankkort rimelig ubrukelig i utlandet. Som regel er det pass eller ingenting. Lite aktuelt å bære på pass når man skal ut om kveldene osv. Skjønner ikke hvorfor det er så mye somling med dette nasjonale ID-kortet.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at pass er altfor dyrt idag, i og med at det stort sett er en nødvendighet siden Norge ikke har annet offisielt ID kort. Alle borger bør vel ha tilgang til en billig offisiell ID? Det er jo tross alt pålagt. Pris for pass har doblet seg siden rundt 2000 tallet.

Er ikke for dyrt i det hele tatt. Har du ikke råd til pass, har du ikke råd å reise utenlands..

Som de viser til innlegg lengre oppe, er pass blitt billigere... dette går vel under sutring...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke for dyrt i det hele tatt. Har du ikke råd til pass, har du ikke råd å reise utenlands..

Som de viser til innlegg lengre oppe, er pass blitt billigere... dette går vel under sutring...

Det er vel heller ditt svar som går under sutring. Det var min feil at jeg ikke har fått med meg at prisen har blitt endret. Det var ikke mange år siden pass rundet 700kr og var på vei mot 1000kr.

Lenke til kommentar

Problemet er at pass er den eneste formen for identifikasjon det offentlige tilbyr. Om man bare trengte pass til å reise utenlands ville det for så vidt vært greit nok ta det var dyrt, men så lenge man også trenger det for å åpne bankkonto, komme inn på utesteder, kjøpe øl og ikke minst stemme ved valg så bør det ikke koste en krone.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...