Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bank og LO favør: Har jeg lurt de..?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

På den vanlige banken har jeg hatt noe med LO favør, og det innebører visstnok noen fordeler.

Dette er banken der jeg kun har en lønns/brukskonto, en høyrentekonto og ingenting annet. Ikke lån, forsikring eller noe.

Jeg ble utmeldt fra LO for 5 år siden og er nå uføretrygdet. Tenkte ikke noe over det med banken ifm LO, og alt har bare gått som vanlig.

Bør jeg gi beskjed om at jeg er utmeldt, har det noen innvirkning? Og kan jeg riskere å få en ettersmell og straff fra banken for at jeg ikke har husket å gi beskjed før?

Anonymous poster hash: 6f84c...be4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som utgangspunkt for en evt. "ettersmell", må du i alle fall ha mottatt noe som du ikke skulle ha gjort. Så hvis ikke LO-medlemmer har et usannsynlig godt kundeprogram(kort og konto) kan jeg ikke se at du har noe å frykte.

Høyrentekontoen kan selvfølgelig være en del av denne pakken, kan du si noe om rentenivået du har der per dags dato? Jeg tenker i forhold til om denne er uvanlig høy for eksempel.

For øvrig bør jo banken selv sørge for å få vasket medlemslistene de har internt i banken, mot Lo`s oppdaterte lister. Så om du har klart å beholde fordelene i 5 år, har de dårlige rutiner.

Jeg antar banken tar dette som ett tap grunnet dårlige rutiner. Om de ønsker å beholde deg kommer de ikke trekkende med en regning for dette. Hvis du må betale for dette, anbefaler jeg deg å skifte bank.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Banken vil jo tjene langt meir om dei kan ta vekk LO rabatten.

Uansett, kva avtale har du med banken via LO, og kva fordelar er det du har fått?

Har du fått betre vilkår under forutsettning av pågåande medlemsskap, eller er det snakk om fordelar som du fikk fordi du var medlem i det du inngikk avtale med banken?

Det er sjølve avtalen som avgjer om du har gjort deg skuldig i kontraktsbrudd eller ikkje.

Mest sannsynleg vil nok ikkje dette få noken konsekvensar, då denne avtalen nok berre har gitt deg marginalt betre rente enn du ellers ville ha fått. Renta har uansett vært så lav dei siste 5 åra at sjølv om banken skulle kreve tilbakebetalt det du har fått for mykje så vil det nok kun være snakk om småpenger.

PS; Eit tjuvtriks i ein slik situasjon vil vell være å berre bytte bank? Då får du nok avslutta kontoen din utan at banken i det heile tatt får med seg at du ikkje lenger er LO-medlem. Vil tru at du uansett vil finne ein bank med betre vilkår dersom du ikkje har bytta bank på 5+ år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, dette er noe bankene gjør for å tjene penger. Klart de ikke ønsker å "vaske" medlemslistene og si opp gode kunder.

Du blir jo ikke oppsagt som kunde, det er Sparebank 1 det er snakk om ikke LO-banken. Du mister bare fordelene kundeprogrammet gir.

Tror ikke han får stort bedre vilkår i andre banker. Bankene konkurrerer ikke noe særlig på vanlige kundeprogram, det er stort sett på lån konkurransen foregår. Mulig han kan unngå noen gebyrer, men vi snakker maks ett par hundrelapper i året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du blir jo ikke oppsagt som kunde, det er Sparebank 1 det er snakk om ikke LO-banken. Du mister bare fordelene kundeprogrammet gir.

Tror ikke han får stort bedre vilkår i andre banker. Bankene konkurrerer ikke noe særlig på vanlige kundeprogram, det er stort sett på lån konkurransen foregår. Mulig han kan unngå noen gebyrer, men vi snakker maks ett par hundrelapper i året.

Men fordelsprogrammene gir jo ingen spesielle fordeler, dette er kun markedsføringspakker bankene benytter for å tiltrekke seg kunder. Det blir i så måte meningsløst for bankenes del å skulle aktivt melde kunden ut.

Lenke til kommentar

Har som sagt ikke lån eller noe sånt, bare en brukskonto og en høyrentekonto.

Ser de har så lite rente som hendholdsvis 0.005 % og 0.050 %.

Siden man tydeligvis har skjønt at dette dreier som Sparebank 1, kan jeg jo vise kopi av et brev jef så lå i nettbanken, sendt den 31.01.

post-226106-0-07327900-1455906467_thumb.jpg

Jeg lurte også på om det kunne ha noe med gebyrer på detalinger og sånt noe. Her er hvertfall prislistene til banken.

Prislister

Vil helst ikke bytte bank, siden jeg får trygden min her og har et kontonr jeg husker og bruker til forskjellig.

Hvis noen tror dette kan være et problem, er jeg mest innstilt på å gi beskjed og bare ta den etterbetalingen som måtte bli.
Men jeg vet ikke om det er nøvendig, tenker at jeg bare kan si jeg trodde de visste jeg var meldt ut?

Anonymous poster hash: 6f84c...be4
Lenke til kommentar

TS: Ingen av kontoene har noen uvanlig høy rente, så der er du safe. Vil si at du får bedre uten å være en del av ett fordelsprogram i andre banker. Ser heller ikke ut til at kortgebyret er noe bedre enn vanlige kunder får (har vært kunde i SMN selv)

Hvis du er redd for at det skal bite deg i stumpen. Ta kontakt med banken, forklar at du ikke har tenk over at du måtte melde deg ut. Be dem samtidig om å fjerne medlemskapet ditt i LO.

Atom_Mirny: Selvfølgelig får du fordeler av å være med i ett fordelsprogram. Hørt om Akademikerene? De har relativt gode fordeler i Danske Bank. MEN, det betyr ikke at ALLE fordelsprogram er spesielt gunstig, og jeg mistenker at LOs avtale med Sparebank 1 er en av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...