Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Blir bedrifter påvirket av en varm vinter? positiv og neg.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Negativt utslag:

Selskaper som driver med brøyting (de tjener mer jo mer det snør), skisentere (her kan det sette en stopper for skisesongen), butikker som selger ting man trenger når det er kaldt (klær, ull, snøfreser osv.).

 

Både og:

strømleverandører (her kan det snu begge veier avhengig av strømavtalen og spådde vinterrater). Hvis du har fastpris og du ender opp med å betale mye mer enn du burde så tjener strømselskapet på det. Men det kan også gå andre vei. Sånn FYI, ikke gå med på slik fastavtaler, du taper på det i lengden.

 

Taxinæringen vil kunne påvirkes her, mange folk gidder ikke å gå når det f.eks. regner.

 

Positivt utslag:

Industri som kan jobbe lenger inn i vinteren. Kommer ikke på mange eksempler her annet enn båtdrift, gravearbeid. Bikini car wash kan også ha lenger åpen når vinteren er mild.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som trenger å fyre, sparer kostnader ved en mildere vinter.

 

Brøyteselskapers inntjening er (såvidt meg bekjent) ikke fullt så entydig: De får nemlig noe betalt for beredskap, og visse satser for faktisk brøyting. Resultatet vil avhenge av satsene og beløpene, evt. skader, samt hvordan sjåfører avlønnes i systemet.

 

Oppgaver som kun kan starte efter at tela har gått, vil ha nytte av milde vintre.

 

Havner og lignende har nytte av mildere vintre - via mindre kostnad og høyere regularitet (unntatt hvis en mild vinter medfører mere uvær).

 

Alle flyplasser har nytte av god regularitet - spørsmålet er balansen mellom snøkave, brøyting, fjerning av glatt føre, tåke, sterk vind (for å ta de fenomener jeg kan komme på i farten). Bildet her er tydeligvis ikke klart og kommer an på beliggenhet og lokale/regionale forhold under forskjellige værforhold.

 

Jernbane skulle mere entydig kunne ha nytte av milde vintre.

Lenke til kommentar

Brøyteselskapers inntjening er (såvidt meg bekjent) ikke fullt så entydig: De får nemlig noe betalt for beredskap, og visse satser for faktisk brøyting. Resultatet vil avhenge av satsene og beløpene, evt. skader, samt hvordan sjåfører avlønnes i systemet.

Det er jo selvsagt forskjellige kontrakter på dette. :) Men de reelle kontrakter jeg kjenner til (fordi jeg kjenner noen som driver slikt selskap), avhenger mye av reell nedbørsmengde (fordi man får betalt per kilometer). Man må ha noen biler standby 24/7 (mulig det er annerledes i andre deler av landet) og selvsagt noen til å kjøre den. Må man ut å brøyte midt på natta så er det slik det er.

 

Det kan også være en del konkurranse for å få disse kontraktene. Så vidt jeg vet er det få eller ingen rene brøyteselskaper. Det er vanlig at transportbransjen gjør forskjellige ting med bilene sine gjennom året.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...