M-82 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Ja, det står faktisk Spenningsfall i oppgaven. Vanligvis så har jeg bare sett at det står spenning eller spenningen over, i oppgavene. Så det var litt rart. Men da fikk jeg litt forståelse for dette, og svaret på oppgaven også. Det var flott. Takk for god hjelp. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Joda, er jo kun i språket det ligger i så fall, jeg synes bare at det blir litt meningsløst å snakke om spenningsfall i en krets med en enkel motstand. Det ligger, slik jeg bruker ordet i hvert fall, implisitt i meningen at spenningen faller på vei/i forhold til noe annet enn seg selv. Men, men. Bare flisespikkeri fra min side. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Spenningsfallet er det samme som spenningen som legger seg over motstanden, så jeg er ikke av den oppfatning at det er menigsløst å snakke om spenningsfall. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg sier ikke at det er helt meningsløst, men i enkelte tilfeller kan det virke mer villedende enn veiledende som forklaring. Si at man har en motstand alene i en krets. Ledermotstand i forhold til poler/faser er uvesentlig. I mitt hode er det mer riktig å snakke om spenningen over denne motstanden, og ikke spenningsfallet over motstanden. For spenningen faller jo ikke i forhold til noe, i den kretsen. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Man vil alltid velge et referansepunkt. I krester som dette velger man sm regel(implisitt) den negative plen som referanse. hvorvidt man velge den positive eller negative polen har lite å si, utregningen blir lik. Men som sagt, spenning over en motstand er spenningsfallet. Et spenningsfall er differansen mellom spenningene på hver ende av mostanden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå