M-82 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Hei. Håper noen kan hjelpe meg. Motstandene R2(100ohm) og R3(330ohm) er parallellt koblet, vil spenningsfallet være likt eller ulik hvis de var koblet i serie?De er koblet til et 1,5V batteri. Det er ingen andre komponenter på kretsen.Er ikke summen av spenningene i kretsen lik polspenningen? Altså det spiller ingen rolle på det totale spenningsfallet om de er koblet parallelt eller i serie? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Se for deg at du har batteriet tilkoblet kretsen, men en bryter står der. Hvor høy spenning ligger over bryteren i åpen posisjon? 0V? 1,5V? I dette tilfellet vil jo bryteren tilsvare en "uendelig" høy motstand, se om du finner svaret og reflekter litt over det. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Hvis du lurer på dette så vil jeg egentlig bare anbefale deg å regne det ut. Formlene du trenge,r dersom du har glemt dem. Endret 19. februar 2016 av Chris93 Lenke til kommentar
M-82 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Hei. Takk for svar. Det jeg ikke helt skjønner er følgende: Legger man sammen motstandene i seriekoblingen så blir de på 430 ohm. Legger man samme motstandene i parallellkoblingen så får man ca 76,74 ohm. Men når disse er lagt sammen sitter man vel bare igjen med en enkel krets der man kan bruke Kirchhoffs andre lov som sier at summen av spenningene over komponentene i en seriekrets er lik polspenningen til spenningskilden. Altså i dette tilfellet. 1,5V U(pol)+ U(motstand)=0 ==> 1,5 * RI = 0 Strømmen gjennom motstandene: 0,0035A på den seriekoblede og 0,0195A i den som er paralellkoblet. I formelen U=RI (Her er vel U spenningen over motstanden og ikke polspenningen?eller?) Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Har du tenkt litt over mitt eksempel med bryteren? For å si det forenklet: Serie: lik strøm gjennom motstander, ulik spenning over motstander Parallell: lik spenning over motstander, ulik strøm gjennom motstander Lenke til kommentar
M-82 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 I bryter-eksempelet vil den ha en motstand på 1,5V når den er åpen slik at all spenning blir stoppet ved bryteren. Tenker så det knaker jeg, men ser ikke ut som jeg kommer helt i mål her. Har kjørt meg fast Lenke til kommentar
M-82 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Må svare på nytt angående den bryteren. Er bryteren åpen (ingenting kommer igjennom) vil et voltmeter over bryteren vise 0. Spenningen blir derfor 0V over bryteren. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Den vil i hvert fall ha 1,5V spenning over seg. Et brudd vil si i praksis uendelig motstand (i hvert fall i denne skalaen). Uendelig=maks motstand=maks spenning. Se for deg to motstander i serie som ikke er uendelige. I den aktuelle kretsen så er maks motstand lik R1+R2, og over begge disse ligger U for kretsen (spenning ved batteripolene). Men spenningen over hver enkelt motstand er forskjellig. Så ja, U over R1 + U over R2 = U nominell. I praksis vil det si at den spenning som ligger over R1 (la oss si at det er en kabel-resistans) er en spenning som stjeler spenning fra R2. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Må svare på nytt angående den bryteren. Er bryteren åpen (ingenting kommer igjennom) vil et voltmeter over bryteren vise 0. Spenningen blir derfor 0V over bryteren. Sikker? Lenke til kommentar
M-82 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Ble mye rot her nå. Var overbevist om at jeg hadde riktig angående den bryteren andre gangen, men nei da. Tenkte litt feil. Så vil dette si at det er Kirschhoff andre lov som gjelder i det originale spørsmålet mitt? Virker som du er litt lenger i fysikk enn det jeg er, så det blir litt prat som går over hodet mitt, hehe. Som jeg har forstått: To lamper er koblet i serie til et batteri. Batteriet er 12V. Den ene lampen har et voltmeter over seg og den viser 5V. Dette betyr da at den andre lampen må ha en spenning på 12V - 5V = 7V Men hvordan henger dette sammen med at summen av spenningene i en krets er lik 0? 12V + 5V + 7V = 24V Meget forvirrende. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Fordi spenningskilden blir sett på sm -12V i dette tilfellet det har med spenningsfallet i forhold til strømretningen. Ganmer nå, så får gi deg en litt bedre fokalring etterpå. Når strømretingen(pilen) og sprenningsfallet(fra pluss til minus) ikke er i samme retning renger vi spenningen som negativ. I tegningen har jeg valg strømretningen med klokken. Så da blir likningen for Kirchoffs spenningslov slik Endret 19. februar 2016 av Chris93 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Ble mye rot her nå. Var overbevist om at jeg hadde riktig angående den bryteren andre gangen, men nei da. Tenkte litt feil. Så vil dette si at det er Kirschhoff andre lov som gjelder i det originale spørsmålet mitt? Virker som du er litt lenger i fysikk enn det jeg er, så det blir litt prat som går over hodet mitt, hehe. Som jeg har forstått: To lamper er koblet i serie til et batteri. Batteriet er 12V. Den ene lampen har et voltmeter over seg og den viser 5V. Dette betyr da at den andre lampen må ha en spenning på 12V - 5V = 7V Men hvordan henger dette sammen med at summen av spenningene i en krets er lik 0? 12V + 5V + 7V = 24V Meget forvirrende. Hvem sier at summen skal være lik null? Summen er lik nominell spenning, altså U ved fasetilkobling/batteripol. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Kirshoffs spenningslov for en lukket krets. 12V - 5V - 7V = 0V Eller: 12V - (5V + 7V) = 0V Lenke til kommentar
M-82 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Har bare blitt gjenntatt mange ganger på diverse videoer jeg har sett på. Men er tydlig at visse ting må tenkes på for at det skal stemme Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Se mitt oppdaterte innlegg Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Har bare blitt gjenntatt mange ganger på diverse videoer jeg har sett på. Men er tydlig at visse ting må tenkes på for at det skal stemme Kanskje litt lettere å skjønne dersom man setter likhetstegn mellom U nominell og U over de forskjellige motstandene. Spenningen over kretsen som helhet ligger jo der, og den er lik alle delspenninger plusset sammen. Lenke til kommentar
M-82 Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Fordi spenningskilden blir sett på sm -12V i dette tilfellet det har med spenningsfallet i forhold til strømretningen. Ganmer nå, så får gi deg en litt bedre fokalring etterpå. Når strømretingen(pilen) og sprenningsfallet(fra pluss til minus) ikke er i samme retning renger vi spenningen som negativ. I tegningen har jeg valg strømretningen med klokken. Så da blir likningen for Kirchoffs spenningslov slik krets.jpg Takk, det var oppklarende Da skjønner jeg iallefall det. Jobber med oppgaver nå, og ting synker litt inn etterhvert. Har bare blitt gjenntatt mange ganger på diverse videoer jeg har sett på. Men er tydlig at visse ting må tenkes på for at det skal stemme Kanskje litt lettere å skjønne dersom man setter likhetstegn mellom U nominell og U over de forskjellige motstandene. Spenningen over kretsen som helhet ligger jo der, og den er lik alle delspenninger plusset sammen. Ja, var det jeg trodde også, men var ikke sikkert, og mister fort fotfeste her kjenner jeg. Så da vil altså summen av spenningsfallet være det samme uansett om du kobler de to motstandene i serie eller i parallell. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Likningen sm jeg skrev opp sier jo også at spenningsfallet over kilden er lik spennigsfallet over moststandene ,bare at den er satt opp på en litt annen måte. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Korrekt, men brukes ordet spenningsfall i oppgaveteksten? Det blir i så fall noe misvisende spør du meg, for et spenningsfall beskriver jo noe som kun egentlig er aktuelt i en seriekobling. Altså, hvor mye spenning er igjen til R2 etter R1 har "tatt" sin del av kaka. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Det er alltid et spenningsfall over en motstand så lenge den er med i kretsen. Om det er all spenningen eller deler av den. Oppgave teksten nevner det nok ikke, men det er slik det er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå