magiga Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Skjøten som skjøter sammen de to langsgående limtrebjelkene røk på grunn av overbelastning.Prosjekteringsfeil ga brukollapsen Lenke til kommentar
O6Z6Y0K2 Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Som vanlig peker konsulenten på forskrift fra VD og VD stoler på de store konsulentselskapene. Soveputer og kopieringer er typiske. Åpenbart manglende grundighet hos begge parter. Men det burde vel ringt en bjelle hos erfarne Moelven Limtre også? 1 Lenke til kommentar
Arne Sletten Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Tja , en båtbygger fra Nordnorge fant ut av det ....... Lenke til kommentar
Terje Henriksen Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Her oppe i nord bruker vi limtrebroer til skibroer over vei. Andre steder brukes de til gangbroer for fotgjengere. Da synes det noe drastisk at svære lastebiler bruker dem. 2 Lenke til kommentar
VOLRYZKA Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Hvordan er det mulig? Først feiler man fullstendig ved å bruke tid og krefter på å lage en brukonstruksjon som ikke tåler mer enn en femtedel av den opprinnelige spesifikasjonen. For så å bomme totalt på det som angivelig skal være kvalitetssikring, i flere instanser. Så går det ikke mer enn to dager etter ei ulykke, heldigvis uten dødelig utfall, før man oppdager den totale fiaskoen. Dette må vel i beste fall minne om en fullstendig mangel på kompetanse hos norske ingeniører. Og, hvor var Moelven Limtre som skryter av å være på verdenstoppen hva angår ekspertise på limtrekonstruksjoner. En utrolig flau forestilling, spør du meg.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Hvordan det er mulig? Mennesker gjør feil. Det er selvsagt ikke bra, og det kan være en dårlig arbeidsmetodikk i bunn, men slikt kommer til å skje fra tid til annen. AtW Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Hvordan er det mulig? Først feiler man fullstendig ved å bruke tid og krefter på å lage en brukonstruksjon som ikke tåler mer enn en femtedel av den opprinnelige spesifikasjonen. For så å bomme totalt på det som angivelig skal være kvalitetssikring, i flere instanser. Så går det ikke mer enn to dager etter ei ulykke, heldigvis uten dødelig utfall, før man oppdager den totale fiaskoen. Dette må vel i beste fall minne om en fullstendig mangel på kompetanse hos norske ingeniører. Og, hvor var Moelven Limtre som skryter av å være på verdenstoppen hva angår ekspertise på limtrekonstruksjoner. En utrolig flau forestilling, spør du meg.. Ja det er merkelig at moelven limtre, som leverte bjelkene til denne brua, ikke sa ifra? eller fikk de bare bestilling på delene uten å få opplyst hva som skulle lages? ei bro i stål som skal tåle 70 tonn, er ofte tykkere bjelker på enn denne. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hvordan er det mulig? Først feiler man fullstendig ved å bruke tid og krefter på å lage en brukonstruksjon som ikke tåler mer enn en femtedel av den opprinnelige spesifikasjonen. For så å bomme totalt på det som angivelig skal være kvalitetssikring, i flere instanser. Så går det ikke mer enn to dager etter ei ulykke, heldigvis uten dødelig utfall, før man oppdager den totale fiaskoen. Dette må vel i beste fall minne om en fullstendig mangel på kompetanse hos norske ingeniører. Og, hvor var Moelven Limtre som skryter av å være på verdenstoppen hva angår ekspertise på limtrekonstruksjoner. En utrolig flau forestilling, spør du meg.. Det er vel strengt tatt de som prosjekterer som har ansvaret her, og ikke leverandøren av materialene? Moelven leverer produkter som tåler den belastning de er designet/bestilt for. Lenke til kommentar
PPKYJDKG Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Som vanlig peker konsulenten på forskrift fra VD og VD stoler på de store konsulentselskapene. Soveputer og kopieringer er typiske. Åpenbart manglende grundighet hos begge parter. Men det burde vel ringt en bjelle hos erfarne Moelven Limtre også? Det var vel strengt tatt ikke noe galt med selve limtrebjelkene, men dimensjoneringen av forbindelsen. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Ettersyn har blitt oversett av begge parter, kontrollorgan hos myndighetene har skylden og burde straffes hardt med uaktsomhet og få sparken umiddelbart. Men dette skjer aldri. Flaut å være ingeniør og bevitne dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå