Gå til innhold

Hjelp til førstegangsoppsett av multiromsoppsett

Anbefalte innlegg

Hmmm min gamle bruker var forsvunnet??? Uansett:

Hei dere!

Lenge siden jeg var oppsatt på HIFI, har stort sett kun vært film og surround jeg har tenkt de siste årene. Men nå har plutselig min kone kommet på banen og ønsker takmonterte høyttalere i hele overetasjen. Kan noen hjelpe?

Forutsetninger:
1. Lyd skal distribueres gjennom takhøyttalere
2. Lavest mulig pris men best mulig kvalitet :)
3. Jeg har ikke behov for å kunne spille av kjempehøy musikk. Se for dere max lyd er en fest hvor man skal kunne prate samtidig...
4. Det bør være relativt greit for min kone å styre lyd i de forskjellige sonene.

Dagens setup:
Forsterker Onkyo TX-NR616
Koblet opp med 7.1 surround. Bakhøyttalerne er takmonterte Speakercraft CRS6 zero. Harman Kardon er resten av høyttalerne på vegg i front.

Jeg har fått foreslått to setups (finnes det andre løsninger):

1. Anlegg som idag,

- Trekke ledninger fra forsterker under tv til x-antall høyttalere. Pr høytaler kostnad fra ca 1.000-3.500- Kan kombinere med bedre høyttalere de stedene man har behov for bedre lyd...
- Forsterker vet jeg ikke pris på da vi ikke snakket konkret om dette

-Effektforsterker med Chromecast Audio til hver utgang. Trenger da minst 3-4 utganger på effektforsterkeren.

Hvilken forsterker tenker dere jeg bør gå for da?

2. Sonos
En kan kombinere Sonos med eksisterende anlegg. Da trenger man
- 1 stk Multisoneforsterker

(www.rotel.com) - Såvidt jeg kan se meget dyre komponenter....
- 1 stk Sonos Connect boks til hver høyttaler a 3.500,- pr stk. (svindyrt.)

Ønskede soner:
Stor stue:
Sone 1. Surround sone (FILM) sone med 7.1 lyd

Sone 2. Sett med høyttalere i andre enden av stuen for musikk

Sone 3. Kjøkken (1-2 høyttalere)

Sone 4. Hall/gang (1 høyttaler

Sone 5. Bad

Sone 5. Kontor

Sone 6. Ute

Sone 2,3,4 kan evt kombineres til en sone om det gjør det lettere

Sone 5,6, og 7 er jeg villig til å droppe om det blir for dyrt. Ser at det jeg har sett av effektforsterkere til mer enn 3-4 soner er fryktelig dyrt.

Håper dette var forståelig. Jeg må kunne se film for seg selv samtidig som jeg spiller musikk på de andre sonene. Men trenger ikke mer enn 2 forskjellige lydkilder på samme tidspunkt. (TV/Spotify)

Viktig at appen som styrer dette er noenlunde lettfattelig og grei å bruke.
PS: I overetasjonen som jeg nå holder på med kommer jeg til alle takpunktene med høyttalerkabel fra loft uten stort problem.

Finnes det noen tynne og gode høyttalerkabler som duger... Må ha en del meter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk innom nærmeste Hifi-klubben og Soundgarden, be dem sette opp løsningsforslag og pristilbud. De har både gode styringsenheter, amper og innebyggingshøyttalere, og du kan definere pristak osv.

Har vært hos Soundgarden. Foreløpig prisstak er 20K. Mye penger. Skulle likt å vite om folk hadde forslag til gode multisoneforsterkere...

Lenke til kommentar

Det jeg syntes kan være det viktigste er brukervennligheten, og der ligger Sonos og Bluesound langt foran de andre etter min mening. Å Gå for f.eks rent Sonos, hvor det heler brukes Sonos Amp for hver kanal er en bedre løsning, da man kan enklere spille forskjellig lyd på de forskjellige stedene hvis man ønsker det, eller enkelt gruppere de samme for fest.

Det er en løsning som funker enkelt og greit for flere enn de som har satt opp andre type anlegg.

Jeg vet Rotel også har en multisoneforsterker som ikke er altfor dyr, mener å huske at den var 12x50W eller noe slikt. Har selv montert inn 2 innfelte PSB høyttalere i taket for Atmos, disse med 8" bass, og de spiller noe helt sinnsykt. Godt med trøkk. Var egentlig litt overkill, men når man først gjør det, så tok jeg den helt ut i stedet.

PSB har mange varianter med alltid god lydkvalitet for prisen, noe de er kjent for. Stereofil skaffer både Rotel og PSB, og er sender de gratis når det er over 1000,- eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...