afterall Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Jeg skal i en oppgave drøfte etikkens grunnlagskrise. Mer eller mindre vil det si at det stilles store spørsmål ved hva en faktisk skal forankre etikk og moral i, og hvordan en unngår moral relativisme. Finnes det moralske sannheter? Hvorfor er de sanne? Hva gjør de sanne? Problemet er at jo mer jeg leter, jo mer kan det virke som om 'etikkens grunnlagskrise' er noe som hovedsakelig oppstår innen kristen eller religiøs etikk. Selvfølgelig skulle jeg da gjerne hatt en kontrast, for å kunne sette de ulike synene opp mot hverandre. Har noen her noen gode tips eller råd om verk innen sekulær etikk som tar for seg dette? Endret 19. februar 2016 av afterall Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Kanskje Sam Harris kan være aktuell? Har boka hans liggende, men ikke fått lest den. Så det var ikke mye jeg kunne bidra med, men jeg synes spørsmålet ditt var veldig interessant. Håper andre kommer med andre forslag. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Hvis det er en seriøs oppgave bør du holde deg langt unna Sam Harris. Hva er den konkrete oppgaveteksten? Spørsmålet om hvorvidt det finnes moralske sannheter er metaetikk, mens hva som gjør de sanne kan tolkes både som metaetikk og etikk slik jeg leser det (avhengig av formuleringen). Kan du presisere hva du mener med følgende? "Problemet er at jo mer jeg leter, jo mer kan det virke som om 'etikkens grunnlagskrise' er noe som hovedsakelig oppstår innen kristen eller religiøs etikk." Lenke til kommentar
afterall Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Hvis det er en seriøs oppgave bør du holde deg langt unna Sam Harris. Hva er den konkrete oppgaveteksten? Spørsmålet om hvorvidt det finnes moralske sannheter er metaetikk, mens hva som gjør de sanne kan tolkes både som metaetikk og etikk slik jeg leser det (avhengig av formuleringen). Kan du presisere hva du mener med følgende? "Problemet er at jo mer jeg leter, jo mer kan det virke som om 'etikkens grunnlagskrise' er noe som hovedsakelig oppstår innen kristen eller religiøs etikk." Hvorfor må jeg holde meg langt unna Sam Harris? Det er en universitetsoppgave på snaue 2000 ord, så den skal være akademisk med faglig substans. Den konkrete oppgaveteksten er "Gjør rede for hva den såkalte "etikkens grunnlagskrise" består i". Jeg står fritt til å snevre inn problemstilling slik jeg vil, men denne vil jeg konkretisere etterhvert. Pensumlitteratur vi har som tar opp dette er Svein Aage Christoffersens 'Handling og Dømmekraft (etikk og menneskesyn i lys av en kristen kulturarv)', og dermed utifra et kristent ståsted. I tillegg har jeg prøvd flere søk på 'etikkens grunnlagskrise/grunnlagsproblemer' og lignende, og får i aller størst grad treff relatert til kristen etikk. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Du bør holde deg unna Sam Harris fordi han ikke er en seriøs aktør. Jeg regner med dette enten er ex.phil eller en et fag innenfor filosofi, og Sam Harris blir ikke tatt alvorlig innen filosofi (med god grunn). Du ville ikke skrevet om Deepak Chopra i en oppgave om medisin. Jeg er ikke kjent med begrepet, så jeg tror dessverre ikke jeg kan hjelpe deg. Stanford Encyclopedia of Philosophy er en veldig god ressurs, som kanskje kan peke deg i riktig retning. Artiklene er skrevet av profesjonelle filosofer, og de referer til annen relevant litteratur. Om du vil skrive om hvorvidt det finnes moralske sannheter eller ikke ville jeg sjekker ut artikkelen moral realism og bibliografien. Artikkelen presenterer de vanligste argumentene mot moralsk realisme. Hverken for eller mot er utpregede religiøse posisjoner. Du kan også sjekke ut artikkelen om moralsk anti-realisme (naturlig nok alternativet til realisme). Der presenteres også de vanligste formene for anti-realisme, som f.eks. noncognitivism og error theory. For spørsmålet om hva som gjør moralske spørsmål sanne, og hvordan, ville jeg sett på artikkelen om moralsk epistemologi. Du finner også egne artikler om moralsk relativisme og lignende posisjoner. Det er mulig følgende blir mer etikk enn metaetikk, men om du tolker spørsmålet 'Hva gjør de sanne?' som 'hvilke moralske sannheter finnes?' er det kanskje mulig å skrive om de største retningene innen etikk. Det vil nok i så fall være dydsetikk (virtue ethcis) deontologi (deontology) og consequentialism (konsekvensetikk? Jeg vet ikke hva det kalles på norsk). Ingen av begrepene jeg har nevnt er særlig knyttet til kristendommen, eller andre religioner (vel, de aller, aller fleste religioner impliserer nok moralsk realisme, men moralsk realisme kan helt fint stå på egne ben). Endret 19. februar 2016 av Sheasy 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Du bør holde deg unna Sam Harris fordi han ikke er en seriøs aktør. Jeg regner med dette enten er ex.phil eller en et fag innenfor filosofi, og Sam Harris blir ikke tatt alvorlig innen filosofi (med god grunn). Du ville ikke skrevet om Deepak Chopra i en oppgave om medisin. Jeg er ikke kjent med begrepet, så jeg tror dessverre ikke jeg kan hjelpe deg. Stanford Encyclopedia of Philosophy er en veldig god ressurs, som kanskje kan peke deg i riktig retning. Artiklene er skrevet av profesjonelle filosofer, og de referer til annen relevant litteratur. Om du vil skrive om hvorvidt det finnes moralske sannheter eller ikke ville jeg sjekker ut artikkelen moral realism og bibliografien. Artikkelen presenterer de vanligste argumentene mot moralsk realisme. Hverken for eller mot er utpregede religiøse posisjoner. Du kan også sjekke ut artikkelen om moralsk anti-realisme (naturlig nok alternativet til realisme). Der presenteres også de vanligste formene for anti-realisme, som f.eks. noncognitivism og error theory. For spørsmålet om hva som gjør moralske spørsmål sanne, og hvordan, ville jeg sett på artikkelen om moralsk epistemologi. Du finner også egne artikler om moralsk relativisme og lignende posisjoner. Det er mulig følgende blir mer etikk enn metaetikk, men om du tolker spørsmålet 'Hva gjør de sanne?' som 'hvilke moralske sannheter finnes?' er det kanskje mulig å skrive om de største retningene innen etikk. Det vil nok i så fall være dydsetikk (virtue ethcis) deontologi (deontology) og consequentialism (konsekvensetikk? Jeg vet ikke hva det kalles på norsk). Ingen av begrepene jeg har nevnt er særlig knyttet til kristendommen, eller andre religioner (vel, de aller, aller fleste religioner impliserer nok moralsk realisme, men moralsk realisme kan helt fint stå på egne ben). Takker for god tilbakemelding! Har vært gjennom exphil. Dette er kristen troslære, etikk og livssyn på årsstudium i religion, som breddefag i bacheloren (http://www.uis.no/course/?code=REL165_1&parentcat=9167). Synes det blir vel mye kristendom og innenfor-perspektiv, men jaja, sånn er det visst på dette universitetet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå