Gå til innhold

Hjelp til avgjørelse! Søknad til nytt førerkort

Figodawg

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 28 år å hadde lappen fra jeg var 18 til 22. Da jeg fremdeles var i militæret var hjem hjemme i permisjon å tok en dum avgjørelse på å prøve syntetisk thc hos en kompis. Dette gikk skikkelig gale å endte opp på akutten med panikkanfall.

Dagen etter var jeg tilbake til normal igjen å ble skrevet ut. Jeg var redd for å bli dimmet fra milten så jeg sa ikke til legene at det var et overdose tilfelle å dermed tok de lappen fra meg i 1 år. Ca 1 år etterpå fyllakjørte jeg å krasjet å mistet retten til førerkort ytterligere 2 år ( ung å dum ) nå ca 6 år etter første tap av førerkort skal jeg søke igjen. Jeg har ringt politiet å de har opphevet den midlertidige sperren som lå inne å vegvesenet sier det nå er klart for at jeg kan søke igjen. Må jeg sende med helseattest fra lege? Jeg har jo ikke hatt noe anfall å er ikke en fare for trafikken i den sammenhengen. Å siden vegvesenet sier det ikke ligger noe sperre på meg lwngre regner jeg med at de heller ikke krever helseattest.

Eller vil søknaden bli etterbehandlet hos fylkesmannen som kan sitte på info fra mitt tidligere såkalte "anfall" for 6 år siden?

Jeg vil helst ikke bli sett på som en løgner når jeg skriver på skjemaet at jeg ikke har hatt noe anfall de siste 10 årene.

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, du planlegger å lyve på skjemaet og satser på ikke å bli tatt?

5. Har du hatt anfall med nedsatt bevissthet de siste 10 årene?

6. Har du hatt anfall med nedsatt bevissthet etter fylte 18 år?

Disse spørsmålene må du svare ja på for å fylle ut skjemaet sannferdig. Da vil du bli pålagt å vise helseattest. Det er ikke din oppgave å vurdere hva den nedsatte bevisstheten skyldes når du svarer ja eller nei.

Lenke til kommentar

Så, du planlegger å lyve på skjemaet og satser på ikke å bli tatt?

5. Har du hatt anfall med nedsatt bevissthet de siste 10 årene?

6. Har du hatt anfall med nedsatt bevissthet etter fylte 18 år?

Disse spørsmålene må du svare ja på for å fylle ut skjemaet sannferdig. Da vil du bli pålagt å vise helseattest. Det er ikke din oppgave å vurdere hva den nedsatte bevisstheten skyldes når du svarer ja eller nei.

Nå skrev jo TS at han ikke har hatt anfall.
Lenke til kommentar

Dette stemmer. Det var reint psykotisk indosert av syntetisk THC som ikke medførte noe bevisthetstap, å etter mine beregninger lyver jeg altså ikke på søknaden. Men det jeg lurer på er siden vegvesenet sier jeg kan søke,å at det ikke foreligger noe sperre av helsemessig årsak , så kan vel ikke de "ta" meg på det at jeg mistet lappen midlertidig for 6 år siden pga dette?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe problem. Bare dra ned til Vegvesenet og ta teorien (så lenge du faktisk mistet førerkortet etter prøvetiden på to år), så søker de da politiet, og siden du ikke har noe sperrefrist, blir den godkjent. Så er det bare å bestille oppkjøring gjennom en kjøreskole.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan de "ta" deg på det. Det en midlertidig sperre betyr er at du ikke får lov til å søke (alle søknader skal avslås). Når en midlertidig sperre er opphevet betyr ikke det at du får søknaden innvilget, bare at du får den behandlet.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Sidan du meiner at den fyrste episoden ikkje hadde årsak i sjukdom så er det vell spesielt viktig at du framlegger helseattest som viser at det ikkje er noke fysisk galt med deg.

For politiet som behandler søknaden så vil det sjå ut som at du fyrst i ein alder av 22 år fikk eit anfall som var så alvorleg at du blei innlagt på sjukehus og det av behandlande lege ikkje blei funnet forsvarleg å la deg kjøyre bil i eit år.

Eit eller to år etter det igjen så fyllekjøyrte du med det resultat at du forårsaka ei ulykke, noke som då også førte til at du blei fråtatt førarretten.

Slik som eg ser det så vil du vell ha alt å tjene på å informere politiet at begge episodene hadde sin opprinnelse i rus.

For inntrykket som politiet sitter med basert på din forhistorie er jo at du både har ei forhistorie med å få anfall med nedsatt bevistheit, og rusproblematikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...