Mr.Hassan Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Hei! Kanskje ikkje noko nytt at IPv4 begynner å komme til kort..Men,her er ein artikkel som nettavisen skreiv den 22.februar: http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=9&item=201764 Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Quote: Men dette aviser Per Kølle som er administrerende direktør for det danske DK-Hostmaster. Jaggu hetter fyren Per Kølle!!! :smile: :razz: Men jeg kjenner ikke til IPv6. Hva er forskjellen a? Får man IP: 168.235.114.112 Eller noko anna smart? Jeg synes det er vanskelig nok å gå rundt å huske på alle de forskjellige IP adressene allerede jeg... :sad: Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Har du hørt om DNS? :smile: Rent hypotetisker internett fultt i 2005 med IPv4, men det er en "evighet" til 2005 :wink: i It-verden. IPv6 kommer, men når? snart, men hvor snart? Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Hei! Kjekt at ein slipper å huske alle ip-adressene men,kan skrive ord i steden..:wink: Veit at Internett er fullt i 2005 med IPv4 hypotetisk. Regner med at det ikkje vil bli eit stort problem siden ein er klar over den eventuelle problematikken.. Det har blitt jobba med IPv6 ei stund.. Svar til Stratos: Hei! For å seie det enkelt..IPv4 gir eit vist antall med ulike tall kombinasjonar.No begynner kombinasjonane av tall å ta slutt..(hypotetisk i 2005)D.v.s at ein er nøtt til å få fleire tall kombinasjonar.Dette er det meininga at IPv6 skal fikse.. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 IPv4 = 32 bits adresser = 2^32 = 4.294.967.296 unike adresser. IPv6 = 128 bits adresser = 2^128 ~= 3,4028236692093846346337460743177e+38 unike adresser. Enormt mye! (Ikke helt korrekt ettersom en del ip-adresser/områder er reserverte. Men gir ett lite innblikk i alle fall.) _________________ H lp! S m b d st l ll th v w ls fr m m k b rd! [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-02-25 11:41 ] Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 25. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2002 Hei borre! Eg kunne ha nemt det i den forgje innlegget mitt,men tenkte eg skulle prøve å forklare det litt enkelt til stratos.. :wink: Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Takker for forklaringa. Det jeg lurte på var egentlig hvordan det kom til å se ut. Men tak til begge. Ang. DNS, så er det ikke overalt man kjører denslags. Jeg må gå rundt å huske på en del IP er i jobbsammenheng, så derfor håper jeg de ikke blir 4 meter brede. :wink: Dessuten er enkelte IP adressen enklere en enkelte DNS navn.. :wink: 10.0.24.10 VS. fw-adm-nix-gw.core.backbone.minavdeling.mittfirma.mittland(no). Bare sånn for å sette det på spissen. :wink: Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Mitt tips er at Kina kjem til å vere ein pådrivar for IPv6. Pr. i dag så har Kina ca. 8 mill. adresser, noko som snart ikkje er adekvat (MIT aleine har visstnok fleire). Dette kan faktisk bli eit nytt område USA kjem til å henge etter på(sidan dei har mange nok for lang tid framover), medan Kina(Asia) og delvis Europa vil implementere det. Om det har veldig stor praktisk betydning står att å sjå, men ein kan sjå for seg at dei som implenterer IPv6 får eit meir kostnadeffektivt nett enn dei som held fast ved v4, bla. pga. innebygd kryptering og rutingoptimalisering. [ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-02-25 19:09 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Kan ramse opp litt fra læreboka mi om IPv6: I headeren har man mulighet or autentisering og kryptering. Adresseområdet økes betraktelig. Fragmentering av pakkene skal ikke forekomme. Det er ingen feilkorrigering i IPv6 pakker slik det er i IPv4. Et eksempel på en IPv6-adresse: 7477:0000:0000:0000:0000:0AFF:1BDF:7FFF som kan bli forkortet til: 7477::0AFF:1BDF:7FFF (alle 0000 fjernes) IPv6-adressen 0000:0000:0000:0000:0AFF:1BDF:000F:0077 kan skrives: ::0AFF:1BDF:000F:0077 (alle første 0'ene blir byttet ut med '::'. som igjen kan skrives: ::AFF:1BDF:F:77 En IPv4-kompatibel adresse vil bli: 0000:0000:0000:0000:0000:0000:{IPv4-adresse} Det er ikke enkelt å gå over til IPv6 ettersom alle routere på Internett må byttes ut for å kunne tolke de nye pakkene/headerne. De nye routerne må også kunne tolke gamle IPv4-pakker ettersom ikke alle vil gå over til det nye systemet med engang. En En IPv6-header er bygd opp av: Version : 4 bits (4 for IPv4 og 6 for IPv6) Priority : 4 bits (prioritering av pakker) Flow label : 24 bits (brukes sammen med "priority" for å la routere behandle pakker) Payload length : 16 bit (Bytes i pakken - 40 (ettesom headeren er 40 bytes)) Next header : 8 bit (forskjellige options som routerne må parse selv - forlenger routing-prosessen)) Hop limit : 8 bit (samme som time to live i IPv4) Source adress : 128 bit (avsender) Destination adress : 128 bit (mottaker) Dessuten er det en del "extension headers": Authentication - Autentisering. Destination options - brukes ikke enda, men skal gi opplysninger til mottaker. Fragmentation - Pakker sendes som 1. Hop-by-hop - Undersøkes av hver enkelt router. Kan tillate pakker større enn 64 KB (som normalt er max). Routing - Kan inneholde en 128 bits adresse over routere som pakken må gå gjennom. Security - Enhver kryptering kan brukes, men DES er standard. Noen flere spørsmål?? Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Med Ipv6 så kommer det til å bli et par tusen ip adresser pr. kvadrat meter på jorda... Det vil også bli satt av noen millioner ip adresser til bruk i romforskning Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Som jeg skulle sagt det selv borre :smile: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Det er flott med IPv6. Da kan brødrister'n min endelig få egen IP-adresse. Så slipper den å dele med kjøleskapet. Men seriøst, det er veldig praktisk at alle maskiner kan få hver sin ip-adressen. I dag er det f.eks. vanlig at både privatpersoner og mindre firmaer har bare en ekstern ip-adresse selv om de har mange maskiner i LAN. Det innebærer jo en viss sikkerthet siden bare gateway-maskinen kan aksesseres utenfra, men det kan man ordne med firewall uansett... Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Ja er enig i at NAT er slitsomt, masse frem og tilbake så finner jeg ut at jeg må 2kjøpe" flere IP fra catch som koster 99,- i leie i mnd (ripe 152desuten anbefaler ikke å behandle IP som eiendeler). (foresten tjener da ISP 100% på all IP leie kundene betaler?) bare det blir marked for IPv6 så skal vi nok se det blir fart på utbyggingen. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Baby turn around, And let me see that sexy body go Bump bump bump og tenk å bumpe en tråd fra BBC og Hassan Tid .. haha! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 IP v6 har vel vært på vei inn rundt om i en tid nå. grunnen til at vi ikke merker så mye til det, er at man har tatt en progressiv tilnærming til problemet...dvs. at nye routere og slikt takler IP v6, mens man har laget det slik at gamle bare kjører pakkene videre... grunenn til at vi ikke har sett et verdensomspennede bytte til IP6, er kostnaddene ved å bytte ut alle routere i verden på en gang men det kommer, sakte men sikkert, og raskere hos noen enn andre (de som har mest behov for det, får det selvsagt raskere av naturlige grunner ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå