Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fullt i linjenettet

Anbefalte innlegg

Jeg har bestillt ADSL fra NextGenTel som sa de kunne levere, men etter at NGT har sjekket linjekapasitet så kommer svaret at jeg ikke kan få ADSL da det er fullt i linjenettet.

Alternativ løsning med "tverrkabel" ga heller ikke mulighet for ADSL.

Hvem har "skylden" for at det er fullt i linjenettet NGT eller Telenor?

Jeg har trolig mulighet for å få ADSL fra andre enn NGT men det ønsker jeg ikke da jeg kan få ADSL på bruttolønnsordning via NGT.

Hilsen :gretten: nesten NextGenTel kunde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bestillt ADSL fra NextGenTel som sa de kunne levere, men etter at NGT har sjekket linjekapasitet så kommer svaret at jeg ikke kan få ADSL da det er fullt i linjenettet.

Alternativ løsning med "tverrkabel" ga heller ikke mulighet for ADSL.

Hvem har "skylden" for at det er fullt i linjenettet NGT eller Telenor?

Jeg har trolig mulighet for å få ADSL fra andre enn NGT men det ønsker jeg ikke da jeg kan få ADSL på bruttolønnsordning via NGT.

Hilsen :gretten: nesten NextGenTel kunde

Dette er en ganske interessant problemstilling som jeg har vært utsatt for selv.

Forsøkte å få ADSL fra NGT, men de kunne ikke skaffe fordi Telenor sa det ikke var ledige tråd-par i den lokale "teleonsentralen"/koblingsboksen i blokka. Jeg kunne derimot bestille fra Telenor, for de hadde mulighet til å rokkere om på trådparene slik at det ble et ledig til min ADSL-linje.

Telenor (som nettleverandør for telefoni i Norge) plikter å skaffe telefonlinje til sine kunder. Det betyr at de er nødt til å legge opp et trådpar til deg dersom du bestiller telefon fra dem, og ergo har du mulighet til å installere ADSL.

Har du fasttelefon hjemme? I tilfelle skulle det gå greit å få ADSL fra en annen leverendør. Hvis du ikke har fasttelefon er du nødt til å bestille dette fra Telenor før du kan bestille ADSL. Når fasttelefon er på plass bør det imidlertid ikke være noe i veien for å bestille fra hvilken som helst leverandør (så lenge ADSL-sentralen i nærområdet ditt har nok kapasitet hos denne leverandøren).

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Jeg har pr. idag ISDN som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å si opp men siden Telenor skal 990 kroner for å la meg gå ned til analog så bestemte jeg meg for å beholde ISDN. Det går lang tid før jeg har spart inn den avgiften med reduksjon i abb.prisen på kr. 80.

Uansett så har jeg ihvertfall et ledig trådpar inn i huset, så det må vel være som sjefslappen sier i sitt innlegg at det er for mange naboer som har ADSL slik at ikke jeg kan få.

Men hvem må jeg prøve å påvirke? Telenor som sikkert driter i om NGT får en kunde eller NGT som kanskje ikke ønsker flere kunder (basert på den tiden det tar for å komme gjennom på support).

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker korrekt så bygger nexgentel ut sine egne sentraler, som er forsovig ganske dyrt. For sin Alpha produkt leier de telenor sine.

Når du får svaret full linjekapasitet så må sentralen oppgraderes for flere adsl kunder, antar at den trenger flere dslam kort. Nå er et vel ganske usansynlig at nexgentel blir å oppgradere sentralen pga noen få kunder, men telenor er kjent for å gjøre dette. Selv om ADSL tilbudet deres suger balle.

Ved å se her : http://www.jara.no/produktomraader/bredbaa...us_pr101103.xls .. kan du finne ut litt mer om utbyggning.

Hvis jeg husker korrekt så har ikke nexgentel dedikert support. Det er derfor det tar så lang tid. Når det sitter 6-8 folk på support sånn som det er hos BlueCom så er ventetiden som regel under 5 min.

Endret av pine
Lenke til kommentar

dette hente meg og, det tok ca 2 - 3 mnd før NGT/TELENOR fixa det

Jeg måtte vente på et ledig kobberpar i telesentralen sa de

så du må nok smøre deg med tolmodighet

Men NGT er jo verdt å vente på :yes:

Endret av Slk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...