Gå til innhold

Calling Elvis?

Gjest member-296438

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er vanskelig å kommentere gatebilder og enda vanskeligere å ta gatebilder. Det er en enorm flom av dem for tiden. Veldig "in". Men svært få har bra nok innhold til at jeg finner dem severdige. Generelt brukes det mye effekter i tillegg og ofte brytes det med tradisjonell håndverkskvalitet.

Dette har de til felles med en del bilder som havner under kunstkategorien og som heller ikke gir meg den store opplevelsen. Jeg forstår dem ikke.

Jeg er redd dette bildet ditt havner litt i denne bunken for meg. Jeg kunne kommentert fototekniske ting, men føler at det ikke er vesentlig i dette "språket" som jeg ikke forstår.

Det hadde vært moro om du kom med et forslag på hva slags kommentarer du ønsker deg på bildet. Jeg vil gjerne bli bedre på dette. :)

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Takker for kommentarer:-)

@ Lassern, så er din kommentar en av de beste og ærligste kommentarer jeg har fått på lenge. Og det setter jeg pris på:-)

Vi er jo alle forskjellige, heldigvis. Selv er jeg, som med f.eks musikk, nok så altetende. Ikke alltid jeg heller forstår andres "kunst", men jeg lar meg fascinere og respekterer andres preferanser på hva som er bra.

Når det gjelder sjangeren gatefoto, så kan jeg bare svare for meg selv, slik at jeg ikke får Fotopolitiet på nakken... Kan være ganske følsomt dette med sjangere, og en del andre ting innen foto, og hva som er "riktig og galt".

For meg er det og fange livet og pulsen gatelangs. Det og se mennesker og objekter som en kan lese en historie/setting ut av. Kan gjerne trigge fantasien, og spinne litt på egenhånd. Selv tar jeg ofte fantasien i bruk, slik som på dette. Kunne kalt det mye annet, men er svak for sangtitler, som Ragnar er inne på. Kanskje kunne "Hallo Telenor" (Hellbillies) også brukes...

Også dette med og dokumentere hverdagen er noe som jeg har i tankene. Ofte har det en tendens til og være det som er utenfor A4 som fanger interessen. Synes også det er viktig, slik at en kan minne betrakteren på at livet ikke alltid går på skinner. Men for all del, kan en finne motiver som lokker frem smilet, så er ikke det og forakte.

Fototeknisk, er vel gatefotografer de mest rampete i klassen. Bildene har en tendens til og være litt blurrete, mye skygge, motlys, s/hv og elementer et stykke unna det gyllne snitt. Er vel effekter som kjennetegner stilen. (Igjen, min tolkning av gatefotosjangeren)

Henning (hsp), er vel en av de som mestrer sjangeren best her på berget. Har lært mye av og se på hans, og andres bilder. I tillegg gode råd og innspill fra han og andre i diverse fora.

Det med og gå gatelangs å fotografere, er en barriere for mange. Selv har jeg brukt mye tid på tilvenningen, men når en først kommer igang, er det moro.

Når det gjelder kommentarer, så er ikke det så viktig og ha flest mulig. For min del, og slik som jeg bruker tiden på diverse forum, så er det og se hva andre har "fanget", og la meg fascinere folks kreativitet. Også en kilde til inspirasjon. Ser veeeldig mange bilder i løpet av en dag, men kommenterer et fåtall. Kommentarfeltet her er vel ikke den plassen der det fototekniske står først, men snarere en plass der vi har det hyggelig, og gir hverandre en klapp på skuldra for kreativitet.

Synes du skal kommentere ut fra din opplevelse av bildet, og har du tekniske innspill, så er det helt topp. Bivirkningen av det, kan bli at vi utvikler vår fotokunnskap.....

Jeg kommenterer ut fra mine opplevelser av bilder.ikke alltid jeg er på linje med fotografen, men bilder som kan tolkes på flere måter, er ofte gode bilder. Men det er dog moro og treffe på hva fotografen vil si. Synes opplevelsen er det viktigste i bilder, men en skal ikke glemme det tekniske heller. Kommer ofte an på hvilken type bilder det er.

Håper dette var svar bra nok...ble i hvert fall langt nok:-)

Ha en fortreffelig helg, både du og alle de andre:-)

PS Ser at jeg satte ny "pers" i kommentarlengde....og så på mitt eget bilde da.....

Lenke til kommentar

Flott kommentar dette, Pentaxen.

Du sier: "Kommentarfeltet her er vel ikke den plassen der det fototekniske står først, men snarere en plass der vi har det hyggelig, og gir hverandre en klapp på skuldra for kreativitet."

Jeg har ikke vært her så lenge og har kanskje misforstått dette. Da er jeg kanskje på feil plass og har vært klønete med mine kommentarer? Jeg gikk ut fra at det var bildene som skulle kritiseres ut fra navnet på stedet. Fint hvis du kan klargjøre dette for meg.

Lasse

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Flott kommentar dette, Pentaxen.

Du sier: "Kommentarfeltet her er vel ikke den plassen der det fototekniske står først, men snarere en plass der vi har det hyggelig, og gir hverandre en klapp på skuldra for kreativitet."

Jeg har ikke vært her så lenge og har kanskje misforstått dette. Da er jeg kanskje på feil plass og har vært klønete med mine kommentarer? Jeg gikk ut fra at det var bildene som skulle kritiseres ut fra navnet på stedet. Fint hvis du kan klargjøre dette for meg.

Lasse

Du har ikke misforstått noen ting, snarere tvert imot:-)

Mitt poeng er at det er få som kommenterer de fototekniske tingene grundig, men når det er sagt, så er de flinke de som gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...