Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som stalker voksent barn


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

En voksen person har levd med et helvete av noen foreldre. Det er snakk om bl.a. psykisk terror, undertrykking, sykeliggjøring, religiøs fanatisme, med mer.

 

Nå vil denne personen bryte all kontakt med sin familie, men h*n er redd for at foreldrene vil kunne spore h*n opp ved å si at de er foresatte til f.eks. politi og andre myndigheter.

 

Personen bekymrer seg for at foreldrene skal kunne melde h*n savnet og på den måten la politiet finne ut av hvor h*n oppholder seg. Personen bekymrer seg også for at foreldrene kan kontakte f.eks. NAV og få utlevert informasjon, fordi de er pårørende. Foreldrene er manipulatorer og vet å spille forskjellige roller og på forskjellige strenger i møte med offentlige etater.

 

Er det slik at pårørende kan få utlevert informasjon fra etater, f.eks. fra politi eller NAV, om hvor h*n oppholder seg og om generell livssituasjon?

 

Kan man (som voksen) frata ens biologiske foreldre status som pårørende? Eventuelt hvordan går man fram for å gjøre dette? Og hvis noe slikt går an, mister man da rettigheter/krav på senere arv?



Anonymous poster hash: 659a6...6fb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han er redd for at foreldrene vil kunne spore ham opp ved å si at de er foresatte til f.eks. politi og andre myndigheter.

Kan man (som voksen) frata ens biologiske foreldre status som pårørende? Eventuelt hvordan går man fram for å gjøre dette? 

En voksen person har normalt ikke foresatte, så det skulle ikke være mulig å påberope seg slik status.

"Nærmeste pårørende" må du oppgi når du legges inn på sykehus (i tilfelle du faller i koma eller dør). Du kan velge navnet fritt. Jeg kjenner ikke til at det er et begrep som forekommer i andre sammenhenger?

Sykehus/helsevesenet har jeg opplevd to ganger ikke har ivaretatt mitt behov for personvern, så der kan det trenges en skikkelig oppvask!

Lenke til kommentar

 

han er redd for at foreldrene vil kunne spore ham opp ved å si at de er foresatte til f.eks. politi og andre myndigheter.

Kan man (som voksen) frata ens biologiske foreldre status som pårørende? Eventuelt hvordan går man fram for å gjøre dette? 

En voksen person har normalt ikke foresatte, så det skulle ikke være mulig å påberope seg slik status.

"Nærmeste pårørende" må du oppgi når du legges inn på sykehus (i tilfelle du faller i koma eller dør). Du kan velge navnet fritt. Jeg kjenner ikke til at det er et begrep som forekommer i andre sammenhenger?

Sykehus/helsevesenet har jeg opplevd to ganger ikke har ivaretatt mitt behov for personvern, så der kan det trenges en skikkelig oppvask!

 

Det er en ting å oppføre andre som pårørende på sykehus, staten vil fremdeles regne de biologiske foreldrene som foreldre. Man må gå frem på en annen måte for å "bli kvitt" foreldrene. Jeg vet ikke hvordan man går frem, så jeg ville kontaktet lensmannskontoret eller en advokat som er spesialisert i dette området for å få mer informasjon

Les dette: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/898/901

Endret av oslojenta90
Lenke til kommentar

Det er en ting å oppføre andre som pårørende på sykehus, staten vil fremdeles regne de biologiske foreldrene som foreldre. Man må gå frem på en annen måte for å "bli kvitt" foreldrene. Jeg vet ikke hvordan man går frem, så jeg ville kontaktet lensmannskontoret eller en advokat som er spesialisert i dette området for å få mer informasjon

Les dette: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/898/901

Foreldrene har jo arverett, men å frata dem den retten, var ikke tema, så vidt jeg forsto åpningsinnlegget. Har ellers foreldrene noen særretter vedr. voksne barn?

Lenka di handlet om umyndiggjøring, og trådstarters problem var jo nærmest det motsatte.

Lenke til kommentar

For å bryte familiebånd rettslig kreves statens medvirkning i form av bevilling til adopsjon. I slike tilfeller mister man også all arverett. For å nekte familie kontakt gjelder de samme regler som for å nekte andre kontakt, dvs. i praksis si at vilkårene for besøks-/kontaktforbud må være oppfylt.

 

Foreldre vil ikke kunne kreve utlevert opplysninger fra offentlige etater (dette blir regelmessig presisert i offentlige rundskriv). Savner de sønnen må de kontakte politiet og melde ham savnet.

 

Når det gjelder status som pårørende er dette et begrep fra helse- og omsorgslovgivningen. Det er kun nærmeste pårørende som kan kreve pårørenderettigheter. Dette er, i rekkefølge, 1) den personen du oppgir skal være nærmeste pårørende, 2) ektefelle, 3) samboer, 4) barn over 18 år, 5) foreldre, 6) søsken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Nærmeste pårørende" må du oppgi når du legges inn på sykehus (i tilfelle du faller i koma eller dør). Du kan velge navnet fritt. Jeg kjenner ikke til at det er et begrep som forekommer i andre sammenhenger?

Forsvaret (muligens også politiet og andre, lignende tjenestesteder?). Årsaken er naturligvis den samme; i tilfelle du blir (alvorlig) skadet, savnet eller dør i tjenesten. Også her velger du i og for seg selv hvem du oppgir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...