Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Deres opplevelser/tips ift. å bli kjent med nye mennesker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en mannlig student på 22 og trenger litt tips og erfaringer! 

Problemstillingen min er:

Jeg har opptil for noen uker siden i livet mitt absolutt aldri noen sinne kjent ei eneste jente personlig!

Jeg vil få venninner! Og jeg vil få meg kjæreste! Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan bli kjent med folk som jeg ikke har påskudd for å omgås mer med i hverdagen.

Jeg har lenge vært utrygg på meg selv, og trengt mye innsats for å komme meg til dette punktet i livet. Jeg føler meg endelig relativt flink sosialt sett, og føler meg ganske trygg på meg selv.

Jeg har nå den innstillingen at jeg sier ja til alle situasjoner hvor jeg kan bli kjent med nye folk. Likevel føler jeg at det går fryktelig treigt. Jeg startet på dansing for noen uker siden, og har der blitt overfladisk kjent med en 4-5 jenter. Jeg har hatt alt mellom 2-8 samtaler på ~5 minutter med dem. Hun ene har jeg sittet med i forelesning et par ganger også, men nå har vi plutselig ikke sett/snakket med hverandre på halvannen uke. Og ellers så møtes man bare 1 gang i uka på dansetrening, og så skal folk kjapt hjem med bussen o.l.

Men jeg er så usikker på hvordan jeg kan prøve å få mer kontakt. Jeg vil gjerne ta kontakt med dem, men frykter at det skal bli unaturlig å møtes på tomannshånd. Jeg har virkelig ikke snakket nok med noen av dem til at jeg vet om vi passer sammen (som venner altså. Jeg prøver å ikke tenke på noe som dating). Altså, jeg kjenner dem egentlig ikke noe særlig. Men jeg har så lyst til å bli bedre kjent! Men hva om de ikke er interesserte i å bli kjent? Jeg har en dum frykt for at de alle sammen skal ha "fylt" sine sosiale posisjoner, og ikke trenger flere venner, og kommer til å si nei om jeg spør om de vil være med på noe. Eventuelt frykter jeg at de skal tro at jeg vil på date hvis jeg spør om de vil finne på noe, og takke nei.

Min største frykt er at alt ender opp med å ta lang tid, og at den vanvittige arbeidsmengden jeg har på studiet skal sluke all tid og alle tanker jeg har, slik at jeg på ny havner i en selvdestruktiv sirkel som jeg har vært fanget i i 3 år. 

Jeg ser at ett alternativ blir å prøve å samle folk fra dansingen for å finne på noe, og så kan jeg bli bedre kjent med folk som møter opp der. Da har jeg et påskudd til å snakke med hvem som helst av de som møter opp. Men hva med dem jeg allerede kjenner litt, som ikke kommer til å møte opp? Hva med dem?

Tips? Erfaringer? Alt mottas med stor entusiasme, selv om ikke situasjonene dere kjenner er helt overførbare!  :)

Anonymous poster hash: a4982...351
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, før i tiden tok jeg litt initiativ. Satte meg siden av, og prøvde å slå av en prat. Hadde ofte ikke noe å prate om annet en kjedelig skole, pokemon og ray William Johnson.

Men nå som jeg har blitt litt eldre har jeg lært en del, så nå har jeg flere temaer jeg kan prate om. Nyheter, filosofi, matematikk, naturvitenskap, sosiologi, Facebook, morsomme opplevelser, spennende skole prat, reiser, psykologi, data osv. Jeg kan ofte holde min egen mening i en diskusjon eller prat. Men så klart jeg har fått alle disse temaene ved å fortsette å prøve å prate med folk helt til det har blitt naturlig.

Når jeg var 19satt jeg i samme båt som deg, ikke pratet noe særlig med jenter. Og når jeg gjorde, så løyg jeg alltid for å virke kul eller lignende. Men jeg ble ofte gjennomskuet og "dumpet". Men cluet er å aldri gi opp! Prøv å tenk på hva du gjorde feil, og om du er super håpløs og noen blir sure på deg. Så vær ærlig på at du ikke er flink å prate med folk, og at du holder på å øve til å bli flinkere. Øvelse gjør mester.

Vi er mennesker. Vi er avhengig av opplæring. Vi er ikke perfekte vesener, det er lov å gjøre feil og det er lov til å ikke være flink!

Lenke til kommentar

Tid, tålmodighet og eksponering. Det at du ikke er så godt kjent med disse jentene enda er naturlig, da du jo bare har gått på dansing i noen uker. Delta i samtaler, vis interesse og ikke minst vis at du er interessant, så kommer mye av seg selv. Og hvis en av disse jentene virker spesielt interessant eller interessert, spør om dere skal ta en kaffe/gå en tur/gjøre ett eller annet sammen.

Og ikke minst: akseptér det faktum at det ér en stor sjans for at de er opptatte, ikke interessert eller bare rett og slett ikke har tid til nye venner. Du gjør noe riktig når du takker ja til alle muligheter for å møte nye mennesker, da det å bygge et sosialt nettverk først og fremst handler om å møte mange mennesker. De fleste vil forbli bekjente, en liten håndfull vil kunne bli nære venner, og noen av disse igjen vil kunne være kjærestemateriale.

Stå på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...