Gå til innhold

Spill på Linux

Gaming Platform  

66 stemmer

1. 1. Hvilken platform spiller du på?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært inne på diskusjonsforum på Steam og tenkte å se meg litt her på Diskusjon om det var noe liv. Jeg har brukt Linux i 20 år, primært siden 2006. Når Steam kom med klient for Linux så kastet jeg meg over den. Siden har jeg spilt flere spill på Linux. Så hvor mange her er det som bruker Linux til å spille spill? Prosentandelen for Steam til Linux er knapt på 1% (på verdensbasis regner jeg med).

Nå nylig fikk jeg en liten akutt nostalgi for noen av de gamle spillene jeg spilte i "gamle dager". Har til og med prøvd flere av dem på Dosbox i Linux: Colonization, Wolfenstein 3D, Warcraft 2, UFO, Doom 2... men det jeg spiller mest av på Steam i Linux er Civ 5.

Jeg har nå kjøpt flere spill i Steam siden den ble lansert på Linux enn jeg gjorde i de over 20 årene før totalt. Det er lett å trykke på kjøpknappen når gode gamle klassikere er på billigsalg til 10-50kr. Selv nå når XCOM2 ble lansert og kostet 500kr i Steam tenkte jeg Hell No... jeg venter til det blir litt billigere.

Doom og Quake har alltids vært mulig å spille native på Linux. Veldig bra gjort av dem som utviklet disse. Nå ser det ut som det nye Doom 4 vil kun bli lansert på Windows.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle spillene som er tilgjengelige på Linux, spiller jeg på Linux. Jeg har en Windows 7 partisjon også, men den brukes kun om jeg skal spille noe som ikke kan kjøres native i Linux.

iD Software har alltid gitt mye kjærlighet til Linux, men jeg forstår at de ikke fokuserer på Linux som en launch-plattform for Doom 4. Kanskje det blir et alternativ hvis SteamOS tar av. Jeg har derimot ingen tvil på at vi kommer til å se Doom 4 til Linux i ettertid da.

Akkurat nå så har jeg Cities: Skylines, American Truck Simulator, Prison Architect, Tabletop Simulator, Strike Suit Zero, Kerbal Space Program, Garry's Mod og TIS-100 installert. 183 av mine 336 spill på Steam støtter Linux, og det er jeg skikkelig fornøyd med!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at linux spilldatabasen er så liten, noen som finner noen spill som kan måle seg mot windows?

F.eks crysis\Metro\Skyrim\the witcher 3\Resident evil etc?

Må desverre si at jeg bruker mere tid på linux drivere en jeg bruker på linux spilling.

De største tittelene er kun tilgjengelig på windows.

Hvordan SLI\Crossfire og linux spill er jeg usikker på.

Tror Vulkan (API) muligens konkurere mot DX12 i fremtiden men er en del år til.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Synd at linux spilldatabasen er så liten, noen som finner noen spill som kan måle seg mot windows?

F.eks crysis\Metro\Skyrim\the witcher 3\Resident evil etc?

Måler seg i hva da? Popularitet?

Du har jo alle Valve sine spill, inklusive Dota 2 og Counter Strike. Borderlands, Civilization, Bioshock, Torchlight, Total War, XCOM, Cities: Skylines, ARK: Survival Evolved, Firewatch, Company of Heroes, War Thunder, Rust, Football Manager, Star Citizen og The Witcher.

Må desverre si at jeg bruker mere tid på linux drivere en jeg bruker på linux spilling.

De største tittelene er kun tilgjengelig på windows.

Om du kan påkoste deg litt ytelse så ville jeg bare droppet de proprietære driverne og installert de frie alternativene. Radeon-driverne til AMD fungerer myyyye bedre, og har god nok ytelse til at jeg får god FPS i 3D-spill selv med min holk av en PC.

De største titlene er kun tilgjengelig på Windows, men om du bruker Linux så kan det endre seg. :)

Hvordan SLI\Crossfire og linux spill er jeg usikker på.

Tror Vulkan (API) muligens konkurere mot DX12 i fremtiden men er en del år til.

SLI og Crossfire er grusomt i Linux.

Vulkan kommer til å slå DX12 ned i støvlene. Det ser ihvertfall ut som det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker heller på spill som er virkelig krevende så man sliter med tanke på maskinvare.

Da tenker jeg først og fremst på Vulkan spill som kan måles mot GTA5.

Gjerne noe som får en overklokket maskin i7 970\ i7 5960x og GTX 980 TI å svette mye.

Gjerne i 1600p eller 4k oppløsning.

Da bør det være noe mere krevende en warsow, Dead Cyborg og Alien Arena.

Fleste spill i linux i dag er basert på OpenGL 3 og 4 som blir tilsvarende DX 8-9 for windows.

Håper selv linux får bedre driverstøtte særlig sli\3dvision så kan man droppe windows.

Sjekk: http://www.overclock3d.net/reviews/software/vulkan_api_performance_review_-_the_talos_principle/4

Aner ikke hvordan man gjør det på linux?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tja. Hvis du skal ha krevende spill som er krevende av andre grunner enn dårlig optimalisering, så må du se mot AAA-spill som har budsjett til å drive med slike ting. AAA-spill fra publishers som Ubisoft, EA og Activision bryr seg ikke akkurat så mye om å lansere for små plattformer.

Jeg kommer ikke på noen aktuelle spill til Linux som virkelig presser maskinvaren. Du har derimot techdemoer og benchmarks (f.eks Unigine), som kanskje vil kunne gi en god sammenligning mellom Linux og Windows, Vulkan og DX12.

OpenGL har ikke samme versioning-system, så OpenGL 3 kan være OpenGL 3.3, som er mer sammenlignbart med DX10. Mener Valve sine Linux-spill støtter OpenGL 4. Jeg er ikke så sikker på hvordan tilstanden er der.

Største problemet med spill på Linux er definitivt tilstanden på grafikkdrivere. Heldigvis så har det virkelig begynt å ta av nå, med blant annet AMD sitt GPUOpen initiativ.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

I 20år har vi valgt DX, og slik vil det være i neste 20år.

På PC ja.

Tar man i betraktning mobiltelefoner og konsoller så er det OpenGL som dominerer.

Edit: Det skal også nevnes at det først er nå i senere tid at OpenGL har blitt tatt seriøst, så jeg har god tro på at mye kan skje på de neste 10 årene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

(...)

iD Software har alltid gitt mye kjærlighet til Linux, men jeg forstår at de ikke fokuserer på Linux som en launch-plattform for Doom 4.

(...)

Med tanke på at Rage aldri fikk en Linux klient er det vel lite sannsynlig at de vil gjøre det for de neste spillene heller, med tanke på hvor konsoll fokusert de har vært i markedsføringen ville jeg ikke holdt pusten for en linux port selv om de skulle ende opp med vulcan støtte i id Tech 6.

Lenke til kommentar

Nyeste Master of Orion er nå tilgjengelig for Early Access. I første omgang kun Windows, men de kommer til å legge til støtte for Linux ved en senere oppdatering. I forbindelse med denne lanseringen har MOO, MOO2 og MOO3 blitt lansert på Steam og MOO og MOO2 kan nå spilles på Linux via Steam.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...