DUFF_B33R Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Heisann... Kom i prat med en kompis i kveld som mente på at vi har kanskje noen mangler. Jeg har kjøpt nytt hus, ingen andre har bodd i det og selgeren var snekkeren som bygde huset til meg som privatperson. Han kompisen min har 3 påstander: - Det skulle ha vært garderobeskap på alle soverom. Huset hadde ingen møbler da bi flytta inn med unntak av kjøkken som har alt innebygd. Baderom var komplett med unntak av et badekar. Men han mener at de tre soverommene vi har skulle ha hatt garderobeskap. Jeg vet at det ved brukt bolig så skal det medfølge, men hva med nytt? - Andre påstand var at det skulle være minst to måter å varme opp huset på. Vi har pipe (men ingen ovn) og det eneste som var da det ikke var en eneste panelovn montert var varmekabler i gangen oppe og nede. Her skulle det som minimum vært panelovner som dekker behovet sammen med en ved-ovn/varmepupe/vannbåren varme. - Siste er litt skummel. Vi har bodd er nå noen mnd og så slo det meg at jeg må få sjekka brannslokkingsutstyret her om dagen... bare en liten mangel - det fantes ikke :O . Vi har røykvarslere, men ikke et eneste slokkeapparat. Ble raskeste veien til et skikkelig apparat så nå har vi et i hver etasje. Men skulle ikke dette være med? Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 For min del høres det litt rart ut at det skal medfølge garderobe ved soverom, det er praktisk, men ett krav? Samme med oppvarming, litt meningsløst om de må gå til innkjøp av dårlige og stygge panelovner, som dere bytter ut uansett. Er det ikke deg som eier av huset som har ansvar for brannslukningsapparat? Har ikke noe peiling ene eller andre veien, men det bare virker litt lite logisk for min del. Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Hehe... jo, jeg bare spør. Loven/regelen ved brukt bolig er at garderobeskap skal stå igjen. Det samme med alt røykvarslere og brannslokkere. Alt fastmontert varmekilde skal også stå. Mer om det her... Det som jeg prøver å nøste opp i er hva som gjelder ved ny bolig. Snekkeren eide jo boligen (bodde ikke i det) så per def. burde det ha vært slokkeutstyr her feks? Garderobeskapet er mer gråsone, men vet om et eksempel hvor en utbygger har måtte gå inn i ettertid å montere, men usikker på om det var en del av en avtalefestet leveranse. Lenke til kommentar
War Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Slange med vann eller 6kg pulver er et krav ja, ingen får bo uten. Skap på soverom er nok noe man ser i nye hustegninger hvor arkitekten har satt opp noe, det er neppe et krav. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Såvidt jeg vet så skal garderobeskap som stod der på visning følge med hvs ikke annet er avtalt. Hos deg så har det selvfølgelig aldri eksistert noen garderobeskap, så da kunne du heller ikke forvente at dette skulle følge med. Har aldri hørt noen krav om oppvarming, men hvis det var slik at det skulle være 2 kilder så har du det (vedovn og elektrisk i form av varmekabler). Brannslokkningsapparat er påbudt, men det er bare å glemme å få disse hundrelappene dekt. Jeg bruker uansett å bytte ut dette selv slik at jeg har kontroll på hvor gamle de er osv. Endret 19. februar 2016 av xibriz Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 - Andre påstand var at det skulle være minst to måter å varme opp huset på. Vi har pipe (men ingen ovn) og det eneste som var da det ikke var en eneste panelovn montert var varmekabler i gangen oppe og nede. Her skulle det som minimum vært panelovner som dekker behovet sammen med en ved-ovn/varmepupe/vannbåren varme. Det stemmer visst at en må kunne varme opp huset på to måter. En slektning som bygde hus med varmekabler i golva, ville ikke ha pipe, og kommunen godkjente varmepumpe som nr. 2. Det er merkverdig, for det er jo samme varmekilde: elektrisitet. En jeg snakket med som driver og bygger sykehus, skoler og slikt, forsikret meg at Voss kommunes tolkning var feil: strøm og strøm er ikke to ulike oppvarmingsmuligheter. Ja, ikke vet jeg! Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 - Andre påstand var at det skulle være minst to måter å varme opp huset på. Vi har pipe (men ingen ovn) og det eneste som var da det ikke var en eneste panelovn montert var varmekabler i gangen oppe og nede. Her skulle det som minimum vært panelovner som dekker behovet sammen med en ved-ovn/varmepupe/vannbåren varme. Det stemmer visst at en må kunne varme opp huset på to måter. En slektning som bygde hus med varmekabler i golva, ville ikke ha pipe, og kommunen godkjente varmepumpe som nr. 2. Det er merkverdig, for det er jo samme varmekilde: elektrisitet. En jeg snakket med som driver og bygger sykehus, skoler og slikt, forsikret meg at Voss kommunes tolkning var feil: strøm og strøm er ikke to ulike oppvarmingsmuligheter. Ja, ikke vet jeg! Varmepumpe teller ikke som elektrisk. Den går på strøm, men hovedteknologien bygger da ikke på varmetråder som i en panelovn Varmekabler teller heller ikke da det ikke oppfyller kravet om å kunne varme opp hele boligen (med varmekabler i to ganger og bad.... hva med soverom og stue???). Hvis ikke pipa alene teller som en måte å varme opp boligen på så hadde jeg 0 da jeg overtok huset da det ikke var ovn tilkobla pipa, ikke en eneste panelovn og heller ikke varmepumpe. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Tror ikke det er krav til at det skal følge med brannslukningsutstyr som røykvarslere og brannslukker på et nytt hus, men dersom du monterer dette og skal selge kåken igjen, ja da skal det følge med. Garderober skal følge med når du skal selge brukt, men etter hva jeg klarer å lese så er bare kravet på nytt at det skal være 2.00x2.10 (lxb) plass til garderobe ELLER 3m2 klesrom på nye hus. Mulig jeg tar feil her. Det skal også være 2 forskjellige måter å varme opp som noen sier her. Elektrisk kan være en måte men om det er krav til at det skal følge med ovner er jeg usikker på. På mitt gamle "nye" hus så var elektrisk oppvarming et av punktene, hvor varmeovner fulgte med. Det andre var at det var lagt gass fram til husveggen - og det var også godt nok fra leverandør selv om vi faktisk aldri benyttet dette. Det er derfor du har denne energirapporten. Mener det muligens er et krav at utbygger må stå for denne attesten (den koster ikke noe men...) Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Varmepumpe teller ikke som elektrisk. Den går på strøm, men hovedteknologien bygger da ikke på varmetråder som i en panelovn Hva er bakgrunnen for kravet om to måter å varme opp huset på? Jeg trodde det var at folk ikke skulle fryse ihjel ved langvarige strømutkoblinger, leveringsstopp av olje eller kull, altså ha en reserveløsning? I hvilken situasjon er det nyttig eller nødvendig å ha både varmepumper og panelovner framfor bare en av dem? Lenke til kommentar
DUFF_B33R Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Det er mer miljøpolitisk slik jeg forstår det. Les under hentet her: I TEK10 § 14-7 settes krav om at bygning skal tilrettelegges for at cirka halvparten, og minimum 40 prosent, av energibehovet til varmtvann og romoppvarming (inkludert oppvarming av ventilasjonsluft) kan dekkes av annen energiforsyning enn direktevirkende elektrisitet (panelovn, elektrokjel) og/eller fossile brensler hos sluttbruker (olje, gass og parafin). Kravet er satt til 60 % for bygninger over 500 m 2 Typiske løsninger som kan brukes til å oppfylle kravet vil være fjernvarme, nærvarme, alle typer varmepumper, solfanger, biokjeler, biopelletskamin eller vedovn. Kravet er da at boligen skal kunne varmes opp ved 40% av behovet med annet enn strøm og fossile brensler. Det er forøvrig fobudt å grave ned nye slike tanker Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 § 14-7. Energiforsyning [...] (3) Bygning inntil 500 m2 oppvarmet BRA skal prosjekteres og utføres slik at minimum 40 % av netto varmebehov kan dekkes med annen energiforsyning enn direktevirkende elektrisitet eller fossile brensler hos sluttbruker. (4) Kravet til energiforsyning etter annet og tredje ledd gjelder ikke dersom det dokumenteres at naturforhold gjør det praktisk umulig å tilfredsstille kravet. For boligbygning gjelder kravet til energiforsyning heller ikke dersom netto varmebehov beregnes til mindre enn 15 000 kWh/år eller kravet fører til merkostnader over boligbygningens livsløp. (5) Boligbygning som etter fjerde ledd er unntatt fra krav om energiforsyning skal ha skorstein og lukket ildsted for bruk av biobrensel. Dette gjelder likevel ikke boenhet under 50 m2 oppvarmet BRA eller bolig som tilfredsstiller passivhusnivå. Nye boliger omfattes av punkt (3), men kan unnvikes slik som beskrevet i (4). I så fall er det krav om skorstein og ildsted (med mindre man sitter i f.eks. en liten leilighet eller i et passivhus). Netto varmebehov det vises til er forresten både romoppvarming, oppvarming av ventilasjonsluft og varmtvann. Er det et passivhus du har kjøpt, Duff? Hvis det ikke er det vil jeg påstå at oppvarmingen er mangelfull slik du beskriver den. Skillet mellom strøm til varmepumper og direktevirkende strøm er nok litt kunstig, men det er likevel visse argumenter som taler for det. Enkelte har fremstilt det som at det ene er ren norsk vannkraft som brukes på en fornuftig måte, mens det andre er skitten importert kullkraft som det ikke er greit å bruke. Dette styres både politisk, og av hvem som roper høyest i debatten når nye forskrifter skal på plass (varmepumpeprodusenter, panelovnprodusenter, osv.) Som dere er inne på tidligere er det også et aspekt som går på forsyningssikkerhet her. Sitter man i et hus med bare panelovner og ei varmepumpe når strømmen går midt på vinteren er det et problem. Jeg kan tenke meg at dette er en av hovedgrunnene til at punkt (5) har blitt tatt med. Hvis vi ser bort fra prisen (x antall panelovner vs. en varmepumpe) er det objektivt sett smartere energibruk hvis man bruker varmepumpa til oppvarming. Da får man ut flere ganger mer varme enn elektrisiteten man bruker, mens det for direktevirkende el. er et én-til-én-forhold. Elektrisitet er høyverdig, og kan brukes til drift av motorer osv. - det kan ikke varme gjøre. Det er et sterkt argument for å bruke mer effektive oppvarmingsmetoder enn direktevirkende elektrisitet. I revisjonen av TEK10 (kalt TEK15 eller 16) som gjelder fra 1. januar 2017 (valgfri fra 1. januar 2016) er det myket en del opp når det gjelder direktevirkende elektrisitet, men det trenger jeg ikke gå inn på her. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå