AnonymDiskusjon Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Vi er en liten klasse og har allerede prøvd og selge doapir, kjeks/kaker, julekort og tatt småjobber som servering og oppvask. Det har gått fint, men det vi opplever "jobbinga" blir skjeivt fordelt og noen ender opp med og gjøre nesten alt, mens noen slipper unna. Fikk ideen om og lage en midlertidig nettide som skal bli brukt som netthandel hvor vi skal selge varer (nye varer som kremer, såper, etc.). Da kan vi selge produkter/varer over hele landet og ikke bare gå fra dør til dør i byen vi bor i. Er det noen regler og lover vi må forholde oss til for ett slikt opplegg og er det lovlig? Vi har allerede registrert oss i brønnøysund registeret som en ungdomsbedrift Anonymous poster hash: d352d...78f Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg kan vel ikke se noen grunn til at det skal være noe mindre lov Lenke til kommentar
Izor Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Nei, det er ikke ulovlig å opprette en midlertidig nettside for å selge dill å dall. Anbefaler dere imidlertid i å opplyse om dette på hjemmeside, sånn at kundene ikke får inntrykk av at de handler med en profesjonell part. Når det gjelder lover dere må forholde der til, er det først og fremst kjøpsloven som vil være relevant. Mulig det er flere relevante lover, men jeg tok meg ikke tid til å lette så mye på lovdata da det er sent. Jeg mener det imidlertid er viktig å påpeke at, en nettside i seg selv ikke vil bidra til økt salg. Dere må få kunder til å komme på siden deres også, noe som kan være enklere sagt enn gjort. Tror derfor ikke at det kommer til å bli en braksuksess. Skulle dere likevel gå for en nettside, sørg for å bare selge forbruksvarer, så slipper dere så mye reklamasjonsproblematikk. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Når det gjelder lover dere må forholde der til, er det først og fremst kjøpsloven som vil være relevant. Mulig det er flere relevante lover, men jeg tok meg ikke tid til å lette så mye på lovdata da det er sent. Det relevante her er forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven. Vesentlig forskjell. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Når det gjelder lover dere må forholde der til, er det først og fremst kjøpsloven som vil være relevant. Mulig det er flere relevante lover, men jeg tok meg ikke tid til å lette så mye på lovdata da det er sent. Det relevante her er forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven. Vesentlig forskjell. Ja, jeg var inne på tanken. Ble litt usikker på om ungdomsbedrift ville favne inn under begrepet næringsvirksomhet. Ser imidlertid at Rettsdata støtter din vurdering, og at det ikke stilles særlig høye krav for å bli ansett for å drive næringsvirksomhet. Siden Forbrukerkjøpsloven gjelder, vil mitt siste avsnitt bli veldig relevant. Dsv. bare selg ting folk ikke vil orke å reklamere(klage) på. Off topic: Vil det da si at, også dørsalg av toalettpapir og kjeks vil favne inn under forbrukerkjøpsloven? Uten at jeg tror mange gidder å reklamere på en kjekspakke til 50kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå