Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Installering av windows feil

Anbefalte innlegg

Hei

PCen slo seg brått av og på igjen av seg selv, fikk da opp beskjed om "discreader feil, press controll alt delete for restart", denne kom bare på nytt uten at jeg kom videre, hadde akkuratt (et par dager siden) hatt et annet problem så windows var akkuratt reinstallert - så tenkte å bare installere på nytt igjen fra USB. Kommer nå til stedet hvor du velger partisjon. Får da følgende feilmelding: "Windows kan ikke installeres på denne discen. Den valgte discen har en MBR partisjonstabell, på EFI systemer kan windows bare installeres på GPT-discer." 

Har testet å formatere og annet jeg kan gjøre fra den menyen. Hva kommer dette av? 

Noen som kan hjelpe med dette?

Lagt ved bilde

post-402462-0-63402700-1455830572_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør CMD (command prompt) istedenfor å starte installasjonen (via repair eller noe slikt når du booter på USB'n)

Skriv diskpart --> list disk --> select disk n hvor n er nummeret på disken/SSD'n du skal installere på --> clean

Exit og kjør windows installasjon på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør CMD (command prompt) istedenfor å starte installasjonen (via repair eller noe slikt når du booter på USB'n)

Skriv diskpart --> list disk --> select disk n hvor n er nummeret på disken/SSD'n du skal installere på --> clean

Exit og kjør windows installasjon på nytt.

Nesten..

Fikk samme feilmeldingen på poden sin PC i går etter oppgradering.

Kjør også kommandoen "convert gpt"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du er i installasjons bildet, så trykk 'stasjons alternativer'. Der velger du partisjon for partisjon og sletter alle - og når det ikkje er partisjoner igjen, trykker du neste. Da lager windows nye partisjoner og den installeres fint.

Lenke til kommentar

Når du er i installasjons bildet, så trykk 'stasjons alternativer'. Der velger du partisjon for partisjon og sletter alle - og når det ikkje er partisjoner igjen, trykker du neste. Da lager windows nye partisjoner og den installeres fint.

Nei. Vil fortsatt få opp samme feilmelding. Må forandre fra MBR til GPT med diskpart.exe først.

Lenke til kommentar

Nei. Vil fortsatt få opp samme feilmelding. Må forandre fra MBR til GPT med diskpart.exe først.

Når han sletter alle partisjonene, så fjerner han all info på disken - og den partisjonerer seg med mbr eller som gpt allt etter om han kjører uefi eller legacy boot.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar

Når han sletter alle partisjonene, så fjerner han all info på disken - og den partisjonerer seg med mbr eller som gpt allt etter om han kjører uefi eller legacy boot.

Det burde fungere i teorien, men det fungerte ikke for noen dager siden da jeg hjalp guttungen med akkurat samme problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har også flere ganger måtte kjøre diskpart i forkant av en windows installasjon. Det å slette partisjonen er ikke nok. Jeg har ikke satt meg inn i hvorfor det er slik, jeg har bare akseptert at det noen ganger må gjøres og at dette fungerer.

Nå kjører jeg diskpart alltid før en fresh install, som en del av arbeidsinstruksen  :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...