Pop Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 XTZ-en der til tusenlappen er en nobrainer. Med 8" burde den være rask og fin til musikk. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Går for XTZ jeg! Er det noe viktig jeg burde vite om før jeg går til innkjøp? Er den f.eks kompatibel med receiveren min? Er ikke så veldig kompetent på teknologi innen lyd og sånt (kabler, innganger, diverse innstillinger/oppsett osv). Akkurat nå er de Saxo høyttalerne koblet opp mot receiveren (front left/right) via noen billige høyttalerkabler i kobber. Usikker på hvordan sub'en skal/bør kobles til... Er forresten storfornøyd med Saxo høyttalerne bruk subutgangen på forsterekeren din. I tillegg husk å gå inni forsterker menyen og anngi at du har sub. Deretter ville jeg brukt målemikrofonen som fulgte med forsterkeren og tatt en kaibrering. Da vil forsterkeren justere delefrekvens og volume i forhold til høyttalerene du har tilkoblet. når det gjelder i musikk , så skal det etter min mening ikke være noe merkbar volum økning når suben tar over. du skal optimalt set ha samme lydtrykk uansett om du spiller en 1Khz tone eller en 50Hz tone. (noe jeg dessverre ikke får helt til på mitt annlegg da rommets utforming booster bassen rundt 60Hz.. Etter min mening så skal du høre basstonene, men du skal ikke legge merke til at det er en sub der, Hvis forsterkeren viser veldig mye pluss eller minus på sub innstillingene etter kalibrering bør du justere volumet på subwooferen. Min forsterekre anngir opptil +15 eller ned til minus 15, kan være litt annereldes på din forsterker, men det finner du i manualen. Du bør prøve å få subben til å ligge nærmest mulig 0. +15 hos meg betyr at volumet på subwooferen er for lavt og må skrus opp. - 15 betyr at volumet er skrudd alt for mye opp, og at det må justeres ned på subben. Jeg måtte selv kjøre kalibreringen flere ganger før jeg fannt volum innstilling på subben som forsterkeren kunne justere greit ut i fra når man kjørte kalibrering. Etter kalibrering så endte min sub volume innstilling i forsterkkeren på +2. For å finne max justering. finn menyen som anngir Sound preassure level (SPL) gå inn på en av høyttalerene og prøv manuelt å plusse på til den stopper på max. Noter deg tallet, sett nivå tilbake til standard. ta en kalibrering og sjekk subwoofer spl etterpå. er tallet lavere enn det du har notert så skal lydnivå fra subwooferen være innenfor det forsterkeren kan regulere. dvs ok lydnivå på sub. Anngående høyttaler kabler: Bruk det du har. Sjekk at kobberen ikke er eiret i endene og koble til med det. Skal være særdeles tynne kabler før dem blir en begrensende faktor. anngående hørbare forbedringer ved bytte av høyttaler kabler...nja, mye folk som mener og synser, sjeldent noen kan bevise det. Ikke bruk masse penger på høyttaler kabler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå