Gå til innhold

Anlegg til TV og musikk (ca 5000,-)

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på jakt etter et anlegg til TVen for maks 5000,- Vil bruke det en del til å spille av musikk, og mulighet for trådløs avspilling er et pluss, men kan evt bruke AppleTV'en.

Er usikker på om jeg bør/må ha surround(?). Ser ikke såå mye på film at det er veldig viktig for meg, så lenge lydbildet er ok. Har tidligere brukt et par høyttalere lignende disse, men her ble enkelte lyder alt for svake mens andre lyder ble for høye (f.eks dialogen i en film var svært lav, mens effekt-lydene var svært høye). Hadde også vært et pluss med noen litt mindre og stilrene høyttalere.

Vurderer nå disse til ca 5000,- og så evt kjøpe meg en subwoofer senere hvis det trengs. Liker godt designet og den kompakte størrelsen. I tillegg støtter de trådløs lydoverføring og har fått gode anmeldelser. Alternativt hvis jeg bør/må gå for surround, så er disse noen jeg vurderer.

Har dere noen innspill på høyttalerne jeg vurderer? Eventuelt noen bedre alternativ der ute? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt i så lave prisklasser så ville jeg anbefalt dette for surround: https://www.komplett.no/product/746826/datautstyr/hoeyttalere-pc/51-hoeyttalere/logitech-z-906-pc-hoeyttalere

Mer tradisjonelle så ville jeg anbefalt deg å spare noen få kroner til og kjøpe korrekt. Satset på Onkyos 646, eller de i ca samme prisklasse. De har normalt veiledende pris 5-6000,-, men selges som regel rundt 4.000,-. Det er modellene hvor du får absolutt mest for pengene, kall de folke modellene dems. Hos Hifi Klubben så er det Denon sin 1200 modell det starter på. Modellene som har lavere pris enn disse, har ofte nesten lik pris, og av og til høyere pris (siden de presser prisene på folke modellene sine), de billige mangler også som regel en god del i forhold til de som er hakket over, selv om de har blitt bedre enn for noen få år siden. (De mangler som regel Bluetooth, nettverk osv, eventuelt trådløs nettverk)

Sammen med denne ville jeg valgt ett sett stereo høyttalere. Enten bokhylle eller gulvstående, så kan det bygges ut til surround etter hvert, og dermed få ett mye bedre anlegg. Går du får små stereo foran, så kan disse flyttes til bakhøyttalere senere.

Høytalere som gir mye for pengene har Surround.no. Deres Dynavoice høyttalere som for gulvstående ligger i 2-4000,- klassen er det veldig mange som er fornøyd med. Har enda ikke hørt noen som har klaget på lyden fra dem. M65 modellen vant faktisk pris som årets budsjett høyttaler hos Lyd & Bilde for noen år siden.

Lenke til kommentar

Dem aktive høytalerene er faktisk eg bra valg dersom du foretrekker kvalitet over kvantiet.

Forsterkeren som er innebygget er tilpasset elementene og leverer optimalt i forhold til designet på høytaleren. Et godt valg  vil jeg påstå.

Bakdelen er jo at dem kanskje ikke egner seg så godt til sourround lyd, Her er det ingen innebygget dekoder for flerkanal lyd.

Med optisk tilkobling bør det likevel være mulig å kjøre lyd fra tv/blue ray, men kun stereo lyd.

Det andre høyttaler settet du linket til vil jo også kreve forsterker og blir således en god del dyrere. En rimlig forsterker på innkjøpes i tillegg (og billig forsterker har som regel alt for liten strømmforsyning til å gi god lyd/effekt, ikke se deg blind på forsterkerens skryte watt). Fordelen er jo selvfølgelig flerkanals lyd. Veldig kjekkt for film.

Begynnte selv med et rimlig annlegg (B&W 601 og pioner 2x30w forsterker), og utvidet og oppgradert med dette som utganspunkt. B&W høyttalerene er fortsatt i bruk i mitt sourround oppsett,

VIKTIG. Hvis du har soundgarden/spaceworld i nærheten, Ta deg en tur og be om å få prøvelytte høyttalerene, med musikken du liker og vanligvis spiller hjemme. Det er dine ører som må avgjøre om disse høyttalerene er gode nok for deg.

Mitt råd er å gå for god stereo lyd i stedet for halv grei flerkanals lyd..

For billig musikk avspilling vil jeg tipse om raspberry pie og distroen PiCorePlayer, og kanskje en dac tilpasset RPI (hifiberry eller lignende) Denne distroen kan streame fra pc eller fra Tidal/spotify. Så lenge du er i samme wifi nettverk så kan du fjernstyre det hele med en app, og slippe å bruke mobilen som avspiller...her brukes den kun som fjernkontroll. Bruker denne løsningen selv (med en litt dyrer DAC), i et annlegg til ca 25 tusen. Billig og bra streaming løsning.

Hifiklubben har også noe forskjellige utgaver av aktive høyttalere fra blant annet Dali og Argon.

Hvis du ønsker å bruke dine gamle høyttalere videre kan en god hjemmekino reciever med lydkalibrering kunne sette opp lyden korrekt. Kanskje din gamle forsterker også hadde denne muligheten. Hvis du bruker en hjemmekino reciever med kun stereo høyttalere og du ikke oppgir i menyen til forsterkeren at du kun har to høyttalere så kan det være at dialogen blir sendt til center kanalen som ikke er tilkoblet.

Endret av dopus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du er bra inne på et godt poeng selv. Er det bra lyd blir det mindre viktig med surround. God 2-kanals slår et dårlig surround-oppsett any day. Og Saxo er meget bra til pris og størrelse. Gjetter på at du plusser på en sub etter hvert, men det trenger ikke haste heller. Med to optiske inn har du både til tv og en eventuell forforsterker/nettverksstreamer osv. Så til stua ser jeg ikke for meg noen forbedring uten å dramatisk endre prisen enn Saxo du vurderer nå.

Lenke til kommentar

Den forsterkeren er jo ok til stereo bruk den. Har du satt den riktig opp. Har du satt den opp til at du kun har fronthøytalere. (det må forsterkeren vite for å kunne "nedmixe" lyden fra surround til stereo. Hvis du er usikker så resetter du den forsterkeren og kjøer oppsettet på nytt. der oppgir du at du har kun fronthøyttalere og ikke resten av 5.1 oppsetet. Bruk deretter målemikrofonen som skal følge med til å kalibrere lyden (trengs egentlig ikke når det er et stereo oppsett, men skader heller ikke å kjøre igjennom den guiden for kalibrering av lyden.

Skal du spille musikk så husk også å slå av virtual surround eller andre lignende "fake" lyd innstillinger. Skal være en stereo listeningmode på din forsterker. Har i hvertfall hatt disse mulighetene på min gamle onky 608 og min nye denon x2200 reciever..

med Stereo mode så spilles det kun via fronthøytalere og evnetuelt sub.

Lenke til kommentar

Hmm, da tror jeg det blir å gå for Saxo :) Må bare teste de i butikk først (hvis Spaceworld har de i butikken?). Men jeg kan altså IKKE bruke Saxo-høyttalerne i et eventuelt surround oppsett i senere tid? Har forresten denne receiveren fra før.

Du kan bruke de i surroundoppsett dersom du skaffer deg en forsterker som har pre-out på de kanalene som Saxo skal stå på. Da setter du Saxo på full pupp og lar surroundforsterkeren styre volum. De resterende høyttalerne i oppsettet kobles til vanlige høyttalerterminaler.

Lenke til kommentar

Endte opp med den passive versjonen av Saxo da de var til halv pris og er lettere for meg å utvide til surround senere. Så prøver jeg meg på dopus' forslag om PiCorePlayer for trådløs avspilling osv. Takk for hjelpen! :) Nå mangler jeg bare en subwoofer...

Du får sub også i Saxo-serien (http://www.soundgarden.no/hoyttaler/subwoofer/system-audio-saxo-sub-10-subwoofer-sort-hoyglans.html). Sjekk Soundgarden-butikkenes lokale salg, har sett demoer av den flere ganger til nesten halv pris.

Lenke til kommentar

Husk at picore player emulerer squeezebox fra logitech, og du er avhengig av å ha en pc/nas i nettverket med logitech media server programmvare. Hos meg har jeg dette kjørende på spille/surfe pcen da denne alltid er på.

En annen distro heter pimusicbox. Den tror jeg kan streame spotify uten eget server programm på pc her er link til en guide for musicbox distroen.

http://www.codeproject.com/Articles/838501/Raspberry-Pi-as-low-cost-audio-streaming-box

Hvis du kun har tenkt å spille musikk lagret lokalt i nettverk/harddisk/minnepinne så er distroen runeaudio et godt alternativ.

Endret av dopus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endte opp med den passive versjonen av Saxo da de var til halv pris og er lettere for meg å utvide til surround senere. Så prøver jeg meg på dopus' forslag om PiCorePlayer for trådløs avspilling osv. Takk for hjelpen! :) Nå mangler jeg bare en subwoofer...

Du får sub også i Saxo-serien (http://www.soundgarden.no/hoyttaler/subwoofer/system-audio-saxo-sub-10-subwoofer-sort-hoyglans.html). Sjekk Soundgarden-butikkenes lokale salg, har sett demoer av den flere ganger til nesten halv pris.

Hmm, den var fin! Men dyr... Hadde dette anlegget før (til bare 999,-), hvor subwooferen var mer enn god nok for mitt behov. Skulle gjerne fortsatt og bare beholdt den, men den tilbakekalles pga sjokk- og brannfare... Finnes det andre slike greie og billige (under 2000,-) subwoofere som anbefales?

Lenke til kommentar

Disse xtz subbene blir vanligvis levert med plugger for bassreflex portene. Dette kan være en fordel om du ønsker en stram og rask i stedet for typisk rumle sub til filmbruk. Jeg har selv lukket/ trykkammer type sub til musikk annlegget og en portet/ bassreflex sub til hjemmekinoen. Med disse pluggene til xtz subbene kan du få litt av begge typene subber.

Lenke til kommentar

Går for XTZ jeg! Er det noe viktig jeg burde vite om før jeg går til innkjøp? Er den f.eks kompatibel med receiveren min? Er ikke så veldig kompetent på teknologi innen lyd og sånt (kabler, innganger, diverse innstillinger/oppsett osv). Akkurat nå er de Saxo høyttalerne koblet opp mot receiveren (front left/right) via noen billige høyttalerkabler i kobber. Usikker på hvordan sub'en skal/bør kobles til...

Er forresten storfornøyd med Saxo høyttalerne  :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...