hyttevel Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg har kommet opp i en interessant diskusjon om brøyting. Hytte-eiere i to hyttevel benytter den samme veien. Det er kun en eneste start på veien som ender som blindvei.Det innerste hyttevelet ønsker at veien skal brøytes og det ytterste (der veien starter) ønsker ikke at veien skal brøytes.Det har noen ganger vært delt på kostnadene etter en fordelingsnøkkel, men hyttevelet som ligger i veiens begynnelse ønsker ikke lenger å ha eller betale for brøyting. Det er jo ikke mulig å bare brøyte innerst i en blindvei. Kan man kreve at det hyttevelet som ligger i veiens begynnelse er med å deler kostnadene? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Dette har jeg hørt om flere ganger. De ytterste vil ikke ha brøyting fordet de vet det må brøytes til de innerste uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Er det ingen avtale mellom brukerne av veien som beskriver hvordan kostnader til vedlikehold og brøyting skal fordeles? Lenke til kommentar
hyttevel Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Er det ingen avtale mellom brukerne av veien som beskriver hvordan kostnader til vedlikehold og brøyting skal fordeles? Nei, det er ingen avtale. Veien er gammel og den eies av to forskjellige grunneiere. Disse har latt hytte-velene ordne opp uten å bry seg særlig. Det er interessant å få på plass en avtale, og det er derfor jeg stiller spørsmålet Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Private veier er regulert i Veglova. Se fra kapittel VII og utover. 1 Lenke til kommentar
hyttevel Skrevet 19. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2016 Private veier er regulert i Veglova. Se fra kapittel VII og utover. Takk for henvisningen, men det er vanskelig å se at det reguleres noe annet enn vedlikehold. Så vidt jeg har googlet meg frem til, så går snøbrøyting under begrepet DRIFT. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Har de som har hytter ytterst noe i mot at dere brøyter for egen regning? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Uansett skal vel de som har kortest vei bare betale for den delen av veien de faktisk har nytte av slik jeg har forstått det.. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Private veier er regulert i Veglova. Se fra kapittel VII og utover. Takk for henvisningen, men det er vanskelig å se at det reguleres noe annet enn vedlikehold. Så vidt jeg har googlet meg frem til, så går snøbrøyting under begrepet DRIFT. Vedlikehold og drift er nevnt i første linje. 1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 kan jo søke grundeier om og sette opp bom som kun de som betaler for brøyting får nøkkel til , så kan de som ikke vil betale gå 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Får man veiloven på norsk også? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Får man veiloven på norsk også? Hvis du ikke greier å lese noe så enkelt på nynorsk er det bar eå spørre. 3 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 kan jo søke grundeier om og sette opp bom som kun de som betaler for brøyting får nøkkel til , så kan de som ikke vil betale gå I og med at det er to ulike grunneiere må vel denne bommen settes opp halveis opp i veien, og da er man like langt ... Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Nida, monter bom der brøytingen starter, og lås denne så lenge der brøytes. Om sommeren står den selvfølgelig åpen Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 Nida, monter bom der brøytingen starter, og lås denne så lenge der brøytes. Om sommeren står den selvfølgelig åpen ikke lov, litt nynorsk kan jeg Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 kan jo søke grundeier om og sette opp bom som kun de som betaler for brøyting får nøkkel til , så kan de som ikke vil betale gå I og med at det er to ulike grunneiere må vel denne bommen settes opp halveis opp i veien, og da er man like langt ... man kan jo spørre den grundeieren som eier lengst nede selv om man ikke har hytte der . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå