Gå til innhold

Brøyting - ønsket eller uønsket

hyttevel

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet opp i en interessant diskusjon om brøyting.

Hytte-eiere i to hyttevel benytter den samme veien. Det er kun en eneste start på veien som ender som blindvei.
Det innerste hyttevelet ønsker at veien skal brøytes  og det ytterste (der veien starter) ønsker ikke at veien skal brøytes.
Det har noen ganger vært delt på kostnadene etter en fordelingsnøkkel, men hyttevelet som ligger i veiens begynnelse ønsker ikke lenger å ha eller betale for brøyting.

Det er jo ikke mulig å bare brøyte innerst i en blindvei.

Kan man kreve at det hyttevelet som ligger i veiens begynnelse er med å deler kostnadene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen avtale mellom brukerne av veien som beskriver hvordan kostnader til vedlikehold og brøyting skal fordeles?

Nei, det er ingen avtale. Veien er gammel og den eies av to forskjellige grunneiere. Disse har latt hytte-velene ordne opp uten å bry seg særlig. Det er interessant å få på plass en avtale, og det er derfor jeg stiller spørsmålet

Lenke til kommentar

Private veier er regulert i Veglova. Se fra kapittel VII og utover.

Takk for henvisningen, men det er vanskelig å se at det reguleres noe annet enn vedlikehold. Så vidt jeg har googlet meg frem til, så går snøbrøyting under begrepet DRIFT. 

Vedlikehold og drift er nevnt i første linje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kan jo søke grundeier om og sette opp bom som kun de som betaler for brøyting får nøkkel til , så kan de som ikke vil betale gå

I og med at det er to ulike grunneiere må vel denne bommen settes opp halveis opp i veien, og da er man like langt ...

man kan jo spørre den grundeieren som eier lengst nede selv om man ikke har hytte der .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...