Gå til innhold

Demolition 3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Rolf.

Det har vært spennende å følge din bildeserie om rivingen av Södra Cell Tofte, og da kanskje spesielt bildene som viser gravemaskinen som er rigget for UHD, - Ultra High Demolition.

Jeg vet ikke når småfliskokeriet på Tofte ble bygget, men i mellomkrigsårene ble det oppført en rekke skoler, helseinstitusjoner, industribygg m. m. i betong forblendet med rød murstein, - et møysommelig, manuelt arbeid som involverte mange bygningsarbeidere.

Det er både vemodig og imponerende at én mann med kraftig, spesialisert utstyr i dag kan rive et bygg på noen dager og timer, som det tok år og måneder å oppføre for noen tiår siden !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Rolf.

Det har vært spennende å følge din bildeserie om rivingen av Södra Cell Tofte, og da kanskje spesielt bildene som viser gravemaskinen som er rigget for UHD, - Ultra High Demolition.

Jeg vet ikke når småfliskokeriet på Tofte ble bygget, men i mellomkrigsårene ble det oppført en rekke skoler, helseinstitusjoner, industribygg m. m. i betong forblendet med rød murstein, - et møysommelig, manuelt arbeid som involverte mange bygningsarbeidere.

Det er både vemodig og imponerende at én mann med kraftig, spesialisert utstyr i dag kan rive et bygg på noen dager og timer, som det tok år og måneder å oppføre for noen tiår siden !

M v h

Albert.

Mange takk for det Albert ! Jeg ble litt nysgjerrig på når bygget var oppført og var så heldig at jeg fant ett flyfoto fra 1959 i bibliotekets fotoarkiver som viser Kokeriet under oppførelse med stillaser rundt. Bakerst til venstre på V4. Fotografen står oppført som ukjent, men det er mest sannsynlig at det var Viderøes Flyveselskap som tok bilde i sin tid.

Mvh. Rolf

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...