Gå til innhold

– Til neste år vil mobilen din være kraftigere enn PS4 og Xbox One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selskapene som er listet er jo litt merkelige. Når lagde TI sist gang high end CPU eller GPU?

 

Nvidia er jo åpenbar når det kommer til GPU, men Imagination og Qualcomm er jo og veldig gode på GPU, og har GPUer som passer bedre i mobiler enn Nvidia. Hverken Qualcomm, HiSilicon eller MadiaTek er med heller her. Samsung lager jo ingen GPUer. ARM lager GPUer til Samsung.

Lenke til kommentar

Kva ligg det i "kraftigere" i denne samanhengen? Eg ser det er snakk om FLOPS, men korleis kan det overførast til praktisk bruk?

 

Kan mobiltelefonen med den maskinvaren i teorien køyre eit PS4-spel og vise det på ein stor TV? Er det snakk om prosessorkraft, grafikk-kraft, ein kombinasjon av alt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er ikke konsollene så alt for superkraftige, men jeg tror ikke på dette før jeg ser et PS4-spill portet til en mobil platform med samme bildekvalitet og framerate.

 

Nå var det og mange som meinte (og fortsatt gjør) at både Xbox One og Playstation 4 var altfor svake da de kom, begge konsollene sliter med full HD, og ikke sjans at de kan snuse på 4K gaming (som begynner å bli bra på PC)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke at PS4 er kraftig. Ingen konsoller sliter forøvrig med full HD. Utviklere sliter med full HD. Det er null problem å få både full HD of 60 fps dersom utviklerene tar seg selv i nakkeskinnet og faktisk tenker over hva prioriteringene deres burde være.

 

Hvilken framerate og oppløsning et spill ender opp med er 100% et valg utviklere tar, uansett hardware.

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan bli så kraftig som det bare vil, for jeg kommer aldri til å finne roen med å spille på en liten mobil uansett. Og som det påpekes over er batteritiden på dagens mobiler for elendig til sånt i lengden. Touch kontrollere er også noe dritt syns jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva ligg det i "kraftigere" i denne samanhengen? Eg ser det er snakk om FLOPS, men korleis kan det overførast til praktisk bruk?

 

Kan mobiltelefonen med den maskinvaren i teorien køyre eit PS4-spel og vise det på ein stor TV? Er det snakk om prosessorkraft, grafikk-kraft, ein kombinasjon av alt?

Poenget er at det ikke kan overføres til praktisk bruk.  En ARM baser løsning som han snakker om vil ikke være kraftigere enn konsoll i 2017. Dermed så må de lete og så finner de et tall som sier at den er raskere. For det tallet stemmer det, men i praksis til å kjøre spill f.eks. Så stemmer det jo ikke. Det blir jo bare brukt for å skryte av hvor godt det er. Lite nyttig for reell sammenligning.

 

Nå er ikke konsollene så alt for superkraftige, men jeg tror ikke på dette før jeg ser et PS4-spill portet til en mobil platform med samme bildekvalitet og framerate.

Hvis du ser på det. PS4 bruker rundt 130W når den brukes til spill. Mobiler ligger på en maks på rundt 5-6W

. Mer enn det og de klarer ikke å opprettholde ytelse. Med de nivåene klarer de det sjeldent også for den del. Core-M fra Intel som bygger på passiv kjøling skal jo klare sustained 4.5W. Likevel kan du fint bygge enheter som klarer sikkert rundt 10W sustained, som iPad Pro. Derfor du aldri får se A9X i en mobil, den bruker for mye strøm og blir for varm. Core-M klarer hvertfall rundt 15W i peak load.

 

Så ja, det er klart at PS4 har CPU og GPU som begge er gamle. De er bygget på gammel produksjonsteknikk også. AMD er heller ikke kjent for effektivitet. Men her snakker vi altså i beste tilfelle 13 ganger mer strøm for en PS4. Selv ved peak på 15W i et nettbrett som den ikke klarer å holde over tid er det nesten 9 ganger mer. Så forsvinner litt til andre deler i PS4en, men tallene er likevel så forskjellige at det å tro at en mobil er på ca samme nivå er veldig urealistisk. Det er en klar grense for hvor mye strøm de kan bruke. Og selv om Intel og ARM baserte CPUer er svært effektive og blir stadig mer, så er ikke forskjellen så stor.

Jeg påstår ikke at PS4 er kraftig. Ingen konsoller sliter forøvrig med full HD. Utviklere sliter med full HD. Det er null problem å få både full HD of 60 fps dersom utviklerene tar seg selv i nakkeskinnet og faktisk tenker over hva prioriteringene deres burde være.

 

Hvilken framerate og oppløsning et spill ender opp med er 100% et valg utviklere tar, uansett hardware.

Da måtte settings i spillene gått lavere enn "low" som de er på nå. Vi hadde sett spill med PC ekvialenten very-low, very-very-low osv. Med de nye konsollene fikk vi endelig et hopp i grafikk. Før når nye spill kom ut hadde ingen maskinvare til å kjøre dem. Nå er det nesten ingen som spill som pusher GPUene. Det hjalp at håpløst gamle 360 og Ps3 forsvant.

 

Til PC er GTX 960 anbefalt for fullHD 60 fps. Eller et R9 380. De er perfekt til det. Konsoll har R7 270/GTX 750. Det er ikke vanskelig å se at konsoll ikke er egnet for FullHD i 60 fps. Det at du kan spille på dem med grei framrate er jo grunnet at utviklere holder igjen slik at det skal gå an. Får å få fullHD 60 fps? Da måtte de holdt mye igjen på grafikken, som hadde skadet PC-versjonene. Utviklere tenker ikke bare på konsoll, de tenker og på PC. Konsoll holder allerede igjen PC, jeg ser ingen grunn til at de skal forverre det ytterligere?

 

For vet du hva? Om du er ute etter fullHD og 60 fps, så kjøper du en PC. Folk som er ute etter det og klager på at konsoll ikke har det, har kjøpt feil. Folk som selv vil velge å ta ned kvalitet for å få økt framrate har også en PC. Resten er på konsoll og liker spill som ser bra ut. Hvorfor skulle utviklere fokusere så mye på disse tingene, når de er så lett tilgjengelige bare ved å kjøpe en PC? For hvis du bryr deg om god framerate så kjøper du helt ærlig ikke konsoll. Så enkelt er det. Det har alltid vært slik og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bli så kraftig som det bare vil, for jeg kommer aldri til å finne roen med å spille på en liten mobil uansett. Og som det påpekes over er batteritiden på dagens mobiler for elendig til sånt i lengden. Touch kontrollere er også noe dritt syns jeg.

De fleste mobiler ligger vel rundt batteritiden til gaming bærbare i spill. Folk kjøper gaming bærbare og spiller på.

 

Hvis de ellers skulle klart å komme på nivå med PS4 måtte de jo brukt så mye strøm at batteritid hadde vært irrelevant. De hadde uansett skrudd av før ett minutt pga av varme.

 

Dessuten er jo de fleste gode mobilspill av en type der du ikke trenger kraftig GPU for å drive dem. Som du sier, spill som skytespill vil aldri være bra på mobil.  Så du kan bruke det til å imponere venner en gang iblant, men jeg ser ikke helt nytten av å kunne kjøre veldig tunge spill. Det må i så fall være til VR, eller om du skal bruke den som konsoll koblet til TV og spille med andre f.eks.

Lenke til kommentar

 

Kva ligg det i "kraftigere" i denne samanhengen? Eg ser det er snakk om FLOPS, men korleis kan det overførast til praktisk bruk?

 

Kan mobiltelefonen med den maskinvaren i teorien køyre eit PS4-spel og vise det på ein stor TV? Er det snakk om prosessorkraft, grafikk-kraft, ein kombinasjon av alt?

Poenget er at det ikke kan overføres til praktisk bruk.  En ARM baser løsning som han snakker om vil ikke være kraftigere enn konsoll i 2017. Dermed så må de lete og så finner de et tall som sier at den er raskere. For det tallet stemmer det, men i praksis til å kjøre spill f.eks. Så stemmer det jo ikke. Det blir jo bare brukt for å skryte av hvor godt det er. Lite nyttig for reell sammenligning.

 

Nå er ikke konsollene så alt for superkraftige, men jeg tror ikke på dette før jeg ser et PS4-spill portet til en mobil platform med samme bildekvalitet og framerate.

Hvis du ser på det. PS4 bruker rundt 130W når den brukes til spill. Mobiler ligger på en maks på rundt 5-6W

. Mer enn det og de klarer ikke å opprettholde ytelse. Med de nivåene klarer de det sjeldent også for den del. Core-M fra Intel som bygger på passiv kjøling skal jo klare sustained 4.5W. Likevel kan du fint bygge enheter som klarer sikkert rundt 10W sustained, som iPad Pro. Derfor du aldri får se A9X i en mobil, den bruker for mye strøm og blir for varm. Core-M klarer hvertfall rundt 15W i peak load.

 

Så ja, det er klart at PS4 har CPU og GPU som begge er gamle. De er bygget på gammel produksjonsteknikk også. AMD er heller ikke kjent for effektivitet. Men her snakker vi altså i beste tilfelle 13 ganger mer strøm for en PS4. Selv ved peak på 15W i et nettbrett som den ikke klarer å holde over tid er det nesten 9 ganger mer. Så forsvinner litt til andre deler i PS4en, men tallene er likevel så forskjellige at det å tro at en mobil er på ca samme nivå er veldig urealistisk. Det er en klar grense for hvor mye strøm de kan bruke. Og selv om Intel og ARM baserte CPUer er svært effektive og blir stadig mer, så er ikke forskjellen så stor.

Jeg påstår ikke at PS4 er kraftig. Ingen konsoller sliter forøvrig med full HD. Utviklere sliter med full HD. Det er null problem å få både full HD of 60 fps dersom utviklerene tar seg selv i nakkeskinnet og faktisk tenker over hva prioriteringene deres burde være.

 

Hvilken framerate og oppløsning et spill ender opp med er 100% et valg utviklere tar, uansett hardware.

Da måtte settings i spillene gått lavere enn "low" som de er på nå. Vi hadde sett spill med PC ekvialenten very-low, very-very-low osv. Med de nye konsollene fikk vi endelig et hopp i grafikk. Før når nye spill kom ut hadde ingen maskinvare til å kjøre dem. Nå er det nesten ingen som spill som pusher GPUene. Det hjalp at håpløst gamle 360 og Ps3 forsvant.

 

Til PC er GTX 960 anbefalt for fullHD 60 fps. Eller et R9 380. De er perfekt til det. Konsoll har R7 270/GTX 750. Det er ikke vanskelig å se at konsoll ikke er egnet for FullHD i 60 fps. Det at du kan spille på dem med grei framrate er jo grunnet at utviklere holder igjen slik at det skal gå an. Får å få fullHD 60 fps? Da måtte de holdt mye igjen på grafikken, som hadde skadet PC-versjonene. Utviklere tenker ikke bare på konsoll, de tenker og på PC. Konsoll holder allerede igjen PC, jeg ser ingen grunn til at de skal forverre det ytterligere?

 

For vet du hva? Om du er ute etter fullHD og 60 fps, så kjøper du en PC. Folk som er ute etter det og klager på at konsoll ikke har det, har kjøpt feil. Folk som selv vil velge å ta ned kvalitet for å få økt framrate har også en PC. Resten er på konsoll og liker spill som ser bra ut. Hvorfor skulle utviklere fokusere så mye på disse tingene, når de er så lett tilgjengelige bare ved å kjøpe en PC? For hvis du bryr deg om god framerate så kjøper du helt ærlig ikke konsoll. Så enkelt er det. Det har alltid vært slik og.

 

Næh. Med lavere grafikkbudsjett kan man ta seg råd til å bruke mer penger på det som faktisk gjør et spill bra, og slipper å måtte pandere til laveste fellesnevner for å selge nok kopier til å tjene inn de avsindig høye produksjonskostnadene. Det er plenty av ting man kan gjøre på PC for å få opp bildekvaliteten ytterligere over konsoll uten å betraktelig øke utviklingskostnadene. Supersampling eller mer AA, lengre draw distance, flere samtidige objekter, bedre skygger, bedre tesselering. Bedre teksturer også, men det er ikke på VRAM skoen trykker når det kommer til konsoller uansett.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bli så kraftig som det bare vil, for jeg kommer aldri til å finne roen med å spille på en liten mobil uansett. Og som det påpekes over er batteritiden på dagens mobiler for elendig til sånt i lengden. Touch kontrollere er også noe dritt syns jeg.

Enig med deg der. Jeg synes dette er MYE mer interessant, og mer sannsynlig som arvtaker for min PS4 i fremtiden:

14882-10864-IMG_2162-l.jpg

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke konsollene så alt for superkraftige, men jeg tror ikke på dette før jeg ser et PS4-spill portet til en mobil platform med samme bildekvalitet og framerate.

Nå var det og mange som meinte (og fortsatt gjør) at både Xbox One og Playstation 4 var altfor svake da de kom, begge konsollene sliter med full HD, og ikke sjans at de kan snuse på 4K gaming (som begynner å bli bra på PC)

 

 

 

Det kommer jo helt an på hvor man legger lista fra praktiske effekter og grafikkdetaljer osv.. Det å kjøre noe i UHD-oppløsning er jo noe som i seg selv slettes ikke er en umulighet selv for dagens mobiltelefoner. Men det å klare å pushe grafikkmotorer med "fotorealistisk" grafikk og UHD på denne konsollgenerasjonen, eller på mobiltelefoner blir jo noe helt annet.

 

Men å kjøre et spill som eksempelvis Firewatch med veldig stylized grafikk i UHD er jo slettes ikke umulig. Alt avhenger jo av hvor man legger lista. En Nintendo Wii:U har svakere maskinvare, men kjører de fleste titler i 1080P@60FPS, men det skyldes jo først og fremst at grafikken i spillene er av en helt annen natur som gjør det langt enklere å pushe oppløsning og bildeflyt ettersom det er langt færre ting som må renderes på skjermen osv..

Lenke til kommentar

Var det ikke AMD som mente at man måtte ha minst 16k oppløsning @ 200Hz på hvert øye for å få en skikkelig VR opplevelse? Det krever jo sitt av maskinvare...

 

Og får å sette det litt i perspektiv så kommer det jo nye toppmodeller av smarttelefoner hvert år, med store hopp i ytelse. PS4 og Xbone skal jo til sammenligning vare et par-tre år lengre før en ny generasjon tar over, så det er vel ingen tvil om at ARM har rett på at de vil lage kraftigere SoC enn de AMD APUene som ligger i konsollene til Sony og Microsoft om ikke så alt for lenge.

 

Man kan jo undres om ARM kan utvikle neste brikker for neste generasjons spillkonsoller..?

Lenke til kommentar

Sitter med en følelse at Xbox One og PlayStation 4 fort er den siste generasjonen av denne formen for konsoller. Innen de skal få en arvtager om en 4-5 år så har nok markedet utviklet seg og forandret seg voldsomt og jeg tror ikke utsiktene for slike konsoller ser så alt for lyst ut selv om både Xbox One og PlayStation 4 har solgt veldig bra.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...