Gå til innhold

– LP-plater kan umulig gi den beste lyden

Anbefalte innlegg

Hei Jan og Odd. Jeg er enig i at kabler til flere hundre tusen er noe i overkant :-)

Men for all del. Lottomilionærer skal også ha noe å strekke seg etter.

Til saken.

Jeg tar gjerne utfordringen med en lyttetest på kabel.

Dere stiller med installasjonskabel PR 2x2,5 kvadrat eller den nevnte fra Biltema.

Jeg stiller med Kimber TC. En kabel til noen få hundrelapper.

Ta gjerne med noen billige signalkabler også.

Kan jo nevne at jeg i et tidligere prosjekt med videoproduksjon (VHS-kopiering) ikke fikk optimalt resultat på lyd og bilde før vi byttet til bedre Scartkabel.

Har dere lyst og tid er det bare å ta kontakt :-)

Hei Sigve! Dette er vi naturligvis interessert i. Topp at du tilbyr deg. Send oss en epost på [email protected] og [email protected], så kommer vi tilbake til deg.

vh

Jan M M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God lyd er bra lyd! osv.

Har sittet i noen biler med litt ekstra stander musikkpakke, det gir følelse. Har ikke på 40 år hatt radio om en ser bort fra et TV kort i en PC som kunne stilles inn på FM frekvensen. Men det er nå sikkert at FM tuneren i enkelte biler danker ut CD musikken fra samme enheten.

Litt Copar er vel og bra, men danker ikke ut trådløse høgtalere viss resten er skrap. Men fra 10 000 og oppover er neppe LP eller kabler mer verdt enn en Ferrarri GTO

Nå har jeg liten peiling på kvaliteten på lyden som kommer ut av FM-radioene. 

Men sier du at FM gir  bedre lyd enn CD-kvalitet?

Lenke til kommentar

Jeg synes heller mobiler burde ha software for å booste nivåene i sanntid dersom de har problemer med å få opp volumet tilstrekkelig, i stedet for at filene er lagret slik. Det kan umulig kreve mye batteritid.

Misstenker at det lave utsignalet fra en mobiltelefon eller MP3 spiller skyldes ønsket om å begrense volumet på ørepluggene for å unngå søksmål om volumet der blir for høyt.

Selv minidisc spilleren jeg kjøpte jula 1999 hadde begrensning i volumet for å spare hørselen.

Hadde kunnet løses ved å programere inn amp mode istedenfor headset mode og kjørt ut et standar +/- 2V signal om det ikke ligger inn begrensninger i HW.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

CD er (vanligvis) ikke teknisk underlegent streaming, og det er åpenbart ikke den tekniske medium-kvaliteten som er grunnen til at CD selger mindre.

Det stemmer, CD var designet for å være akkurat bra nok, og det er det. Den jobben fikk de til fint, det dekker det vi kan høre, og ikke særlig mer.

LP er dårligere enn CD på de målbare parametrene, det er et faktum. Uansett hvor mye jeg kan eller ikke kan om musikk.

AtW

Man må måle riktig, og ikke minst forstå hva man måler.

Samme kan du se hvis du søker på dette temaet. I starten på CD-alder så målte man med noenlunde like parameter som man hadde gjort før og CD var helt korrekt fullstendig overlegen.

Mange som var kritisk skjønte at "vi måler feil da det låter uengasjerende".

Mange produsenter har da gått videre å sett på om "hva måler vi feil" for å finne ut hvorfor CD i mange tilfelle ikke låter engasjerende.

En av flere punkter er jitter, eller feil i tid på sendt signal i forhold til mottatt. Flere produsenter av CD spillere fant ut dette tidlig og gjorde flere konstruksjonsmessige tiltak for å forbedre. Jitter fra streaming vil være veldig mye bedre enn CD hvis konstruert riktig.

Ser at du har ikke kommet med noen egne erfaringer eller innspill til diskusjon men kun "det måler bedre". Dvs ingen kunnskap kun internett troll :-)

Ganske likt programmet i grunn.

Lenke til kommentar

CD er (vanligvis) ikke teknisk underlegent streaming, og det er åpenbart ikke den tekniske medium-kvaliteten som er grunnen til at CD selger mindre.

Det stemmer, CD var designet for å være akkurat bra nok, og det er det. Den jobben fikk de til fint, det dekker det vi kan høre, og ikke særlig mer.

LP er dårligere enn CD på de målbare parametrene, det er et faktum. Uansett hvor mye jeg kan eller ikke kan om musikk.

AtW

Samme kan du se hvis du søker på dette temaet. I starten på CD-alder så målte man med noenlunde like parameter som man hadde gjort før og CD var helt korrekt fullstendig overlegen.

Mange produsenter har da gått videre å sett på om "hva måler vi feil" for å finne ut hvorfor CD i mange tilfelle ikke låter engasjerende.

En av flere punkter er jitter, eller feil i tid på sendt signal i forhold til mottatt. Flere produsenter av CD spillere fant ut dette tidlig og gjorde flere konstruksjonsmessige tiltak for å forbedre. Jitter fra streaming vil være veldig mye bedre enn CD hvis konstruert riktig.

Ser at du har ikke kommet med noen egne erfaringer eller innspill til diskusjon men kun "det måler bedre". Dvs ingen kunnskap kun internett troll :-)

Du kan jo slå til med noen målinger du da. Time-jitter er ikke noe problem i praksis med CD, det er gjort tester på dette, og på relevante nivå er det ikke hørbart.

Vinyl er ganske bra, men det har feks lavere dynamikk en CD, og har begrensinger på forskjeller mellom kanalene. Videre er majoriteten av musikkproduksjon i dag innom digital uansett, før det trykkes opp på vinyl.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

For mye grøtparat, kan dere ikke bare linke til deres egen artikkel av Sverre Holm? Det er DERE som ikke hører forskjell på SACD, CD eller LP, dere er for GAMLE til å høre det - hørselen svekkes fra 20-års alderen. Dessuten er elektroniske instrumenter ikke noe utgangspunkt for å lytte på lydkvalitet på, man bør bruke klassisk. I tillegg bør man skjønne ta SACD og redigert SACD ikke er det samme, kun de tidlige SACD ungikk redigering fra studio eller fra Master Tapes. Hørselen din - DEN er begrensningen!!!!!!

Sverre Holm

http://www.tu.no/artikler/blir-lyden-bedre-med-superkabler-til-180-000-kroner/225254

Lenke til kommentar

For mye grøtparat, kan dere ikke bare linke til deres egen artikkel av Sverre Holm? Det er DERE som ikke hører forskjell på SACD, CD eller LP, dere er for GAMLE til å høre det - hørselen svekkes fra 20-års alderen. Dessuten er elektroniske instrumenter ikke noe utgangspunkt for å lytte på lydkvalitet på, man bør bruke klassisk. I tillegg bør man skjønne ta SACD og redigert SACD ikke er det samme, kun de tidlige SACD ungikk redigering fra studio eller fra Master Tapes. Hørselen din - DEN er begrensningen!!!!!!

Sverre Holm

http://www.tu.no/artikler/blir-lyden-bedre-med-superkabler-til-180-000-kroner/225254

De baserer seg presumptivt på forskning, og ikke hva de selv hører. (som de burde)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes heller mobiler burde ha software for å booste nivåene i sanntid dersom de har problemer med å få opp volumet tilstrekkelig, i stedet for at filene er lagret slik. Det kan umulig kreve mye batteritid.

Misstenker at det lave utsignalet fra en mobiltelefon eller MP3 spiller skyldes ønsket om å begrense volumet på ørepluggene for å unngå søksmål om volumet der blir for høyt.

Selv minidisc spilleren jeg kjøpte jula 1999 hadde begrensning i volumet for å spare hørselen.

Hadde kunnet løses ved å programere inn amp mode istedenfor headset mode og kjørt ut et standar +/- 2V signal om det ikke ligger inn begrensninger i HW.

Mulig, men jeg har preamp-funksjon på musikkspilleren jeg bruker på mobilen min, så det er ikke umulig. Den detekterer riktig nok ikke nivåene og booster automatisk. Tviler på at det kommer til å bli standardfunksjonalitet, og da vil naturligvis ikke mastringen bli lagd med det i tankene.

Er det mulig for mobilene å finne ut hvor tunge hodetelefoner som er koblet til? I så fall kunne de selv lagt på litt ekstra guffe når slike brukes.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Er det mulig for mobilene å finne ut hvor tunge hodetelefoner som er koblet til? I så fall kunne de selv lagt på litt ekstra guffe når slike brukes.

En PC klarer jobben, så da burde vel mobilen det også. Selv om det ikke er full treff hver gang, kan få ulike resultater innimellom, med samme hodetelefon.

Lenke til kommentar

AtW

Du kan jo slå til med noen målinger du da. Time-jitter er ikke noe problem i praksis med CD, det er gjort tester på dette, og på relevante nivå er det ikke hørbart.

Vinyl er ganske bra, men det har feks lavere dynamikk en CD, og har begrensinger på forskjeller mellom kanalene. Videre er majoriteten av musikkproduksjon i dag innom digital uansett, før det trykkes opp på vinyl.

AtW

Måletestene var hint til deg. Jeg finner målinger uinteressant da teknisk spesifikasjon aldri sier hvordan noe låter. Flere har prøvd å finne ut hva det tydeligvis ikke har målt - da det ved lyttetest har vært uengasjerende.

Konstruktører utenom garasjenivå konstruerer selfølgelig komponenter basert på ingeniørkunnskap - ikke synsing. Dette for selvfølgelig vite hvorfor det låter som det låter. Lyttetester er likeledes viktigst og det er et utall komponenter som basert på enkelte måleparametre låter helt uinteressant.

For å gjøre det superenkelt: 200 W forsterker ikke bedre enn 100 W.

Høgtalere med frekvensrespons 40-20.000 Hz er ikke bedre enn en med frekvensrespons 60-20.000 Hz.

Hvorfor? ,Disse tallene er bare en brøkdel av hva som kan måles og lyttes etter.

Jeg har forøvrig LP på et av hovedanlegget gjennom digitalomformer med digitale delefiltre da det ved lyttetest høres mye bedre ut. Finnes omfattende teknisk beskrivelse på hvorfor men man kjøper jo ikke ting basert på måledata. Fremdeles vesentlig bedre enn CD som jeg kastet ut for flere år siden.

For vinylsiden så er forøvrig drivverk mye viktigere enn stift/pick-up for et bra resultat.

24 bit streaming er derimot supert via samme utstyr (og en del rimeligere, eneste punkt som jeg er enig er et poeng).

Jitter på cd er klart hørbart og måler også meget dårlig i forhold til hva som er mulig med enkelte streamingløsninger (av god kvalitet).

Lenke til kommentar

Disse umålbare forskjellene forsvinner merkelig nok som dugg for solen når det er blindtester. Og ja, man konstruerer gjerne komponenter basert på ingeniørkunnskap, og ikke synsing. Men det er du som forfekter synsingen. Man måler fordi man etter årtier med forskning har funnet ut hvilke målbare parametre som stemmer med hva folk synes er best å lytte på, og hvilke som ikke gjør det. At man kan måle feil gjør ikke måling unyttig. Det er omtrent som å si at et metermål er ubrukelig, fordi det ikke sier noe om vekt.

Jitter på CD er ikke hørbart i praksis, og har nesten ikke vært det siden fødselen av mediet. 

Jeg oppfordrer deg å skaffe deg ingeniørkunnskap om disse emnene, les noen bøker om forksningen som er gjort.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Umålbare forskjeller?

Virker som ATWindsor (hvem nå det er) ikke har egen erfaring, eller har du det? Dine kommentarer tyder ikke på det men stadig vekk henvisning til "div ting på internett".

Egen erfaring gjennom mange år (som også andre i denne tråden er inne på) er at det er stor forskjell på komprimert lyd, CD, streaming og oppløsningsnivå. Nøyaktig samme som via vinyl.

Tilsvarende: "lyd fra CD" og "lyd fra vinyl" er for unyansert til å ha betydning - som er problemet med artikkelen. Det er for flåsete fremstilt til å ha et kvalitetsinnhold.

Personlig har jeg til gode å høre en CD spiller som spiller like detaljert som en god vinylspiller. Her snakker vi da over 100.000.

I budsjettsjiktet under 10.000 for avspiller er det også forskjeller - og hadde "debattant" fremstått som en med erfaring kunne man hatt en saklig diskusjon på hva forskjeller er og hvorfor.

De færreste i Norge legger 10000 i en musikkavspiller og enda færre over 100.000. Er jo for spesielt interesserte - som andre hobbyer.

Forøvrig, vedrørende din siste kommentar om "ingeniørkunnskaper", vel det er det jeg har som basis og en viktig del av ingeniørstudiet (+mer) er å stille kritiske spørsmål, både til beregninger, de som hevder at de har målt X, de som selger kabler til gullpris, eller "jeg konstruerte denne dingsen basert på rene lyttetester".

Men erfaring har du ut fra dine innlegg lite av - da du ikke har lagt frem noen. På den annen side, hvis du har hørt på noe og ikke hørte forskjell, vel da har du spart masse penger. Men samtidig godt glipp av masse morro innen det å lytte på musikk :-)

Hører jeg ikke forskjell så kjøper jeg det ikke. Jeg kjøper heller ikke basert på hva noen hevder på internett/blad. Mulig du gjør eller lar være?

Lenke til kommentar

Umålbare forskjeller?

Virker som ATWindsor (hvem nå det er) ikke har egen erfaring, eller har du det? Dine kommentarer tyder ikke på det men stadig vekk henvisning til "div ting på internett".

Egen erfaring gjennom mange år (som også andre i denne tråden er inne på) er at det er stor forskjell på komprimert lyd, CD, streaming og oppløsningsnivå. Nøyaktig samme som via vinyl.

Tilsvarende: "lyd fra CD" og "lyd fra vinyl" er for unyansert til å ha betydning - som er problemet med artikkelen. Det er for flåsete fremstilt til å ha et kvalitetsinnhold.

Personlig har jeg til gode å høre en CD spiller som spiller like detaljert som en god vinylspiller. Her snakker vi da over 100.000.

I budsjettsjiktet under 10.000 for avspiller er det også forskjeller - og hadde "debattant" fremstått som en med erfaring kunne man hatt en saklig diskusjon på hva forskjeller er og hvorfor.

De færreste i Norge legger 10000 i en musikkavspiller og enda færre over 100.000. Er jo for spesielt interesserte - som andre hobbyer.

Forøvrig, vedrørende din siste kommentar om "ingeniørkunnskaper", vel det er det jeg har som basis og en viktig del av ingeniørstudiet (+mer) er å stille kritiske spørsmål, både til beregninger, de som hevder at de har målt X, de som selger kabler til gullpris, eller "jeg konstruerte denne dingsen basert på rene lyttetester".

Men erfaring har du ut fra dine innlegg lite av - da du ikke har lagt frem noen. På den annen side, hvis du har hørt på noe og ikke hørte forskjell, vel da har du spart masse penger. Men samtidig godt glipp av masse morro innen det å lytte på musikk :-)

Hører jeg ikke forskjell så kjøper jeg det ikke. Jeg kjøper heller ikke basert på hva noen hevder på internett/blad. Mulig du gjør eller lar være?

La meg gi deg et tips, de du bør høre på er de som forsker på dette, det er vesentlig mer nyttig enn "egne erfaringer" eller mine erfaringer for den saks skyld. Og jeg er usikker på hva slags erfaringer du spør etter om jeg har? Om jeg har lyttet på musikk med forskjellige utstyr? Joda, det har jeg. Eller er det noe annet du sikter til.

Ja, det er sant, en annen viktig ting å stille spørmål med er folks "erfaringer" som gang på gang viser seg å være ganske feilaktige. (med det mener jeg folk mener det ene og andre om hva som er best, slenger man en blindtest på bordet for pipen ofte en annen låt)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...