Gå til innhold

– LP-plater kan umulig gi den beste lyden

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva TU vil med disse programmene. Programmet om DAB var relativt useriøst og flåsete og her fortsetter man i samme lest.

Siden jeg jobber i kabelbransjen så vet jeg jo at prisene på en del kabler til hifi er helt på fantasinivået i forhold til kost (men kort produksjonslengde gjør jo at det koster litt). Samtidig kan man klart høre forskjell på kabler i et kvalitetanslegg men her er det mye snake oil i forhold til pris. For inngangshifi opp mot 20 lapper så holder det flott med bra tverrsnitt. For de med anlegg til over en mill så kan det kanskje tenkes at det er mer å hente (men enig i at det tipper langt over på dette området)

Hører dere ikke forskjell på 16 bit og 24 bit? Da kan dere heller ikke forvente å høre forskjell cd spillere og heller ikke cd spiller mot streaming (som også kommer i klart forskjellige varianter).

Ytterligere tøys om at LP har varm lyd og kos. Da CD'en kom så var det riktig en slik forskjell. Både fordi de første cd spillerene var riktig dårlig i så måte og klangmessig lys/hard med lavt detaljnivå og mange platespilller hadde en noe varm klang i forhold (andre detaljer som manglet).

I dag en det ingen klangmessig foskjell mellom en god cd-spiller og god platepiller. CD-spiller er forøvrig forståelig nok ut grunnet kvalitetstap i forhold til streaming (fra rippet cd til harddisk) . Hvis man er litt interessert i teknisk info finnes det bla annet her:

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Why_Linn_DS_is_the_best_way_to_play_CDs

(som mange andre kilder).

Streaming er superbra og rimelig tilgang til musikk i kvalitetsformat. Et bra vinylsystem frembringer en god del dataljer som ikke pr i dag høres på digitale kilder.

Forøvrig, hvs man ikke hører forskjell så er det penger spart :-).

Men har man Sonos som kvalitetsnivå så er det lett skjønne at det ikke er lett å høre forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Useriøst eller ikke, de har mer rett enn deg, vinyl bringer ikke fram detaljer man ikke kan få frem digitalt, (om du ikke med "detaljer" mener forvrengning), 16 bit og 24-bit hører folk i praksis ikke forskjell på, det er ikke noe å hente på dyre kabler selv om anlegget koster en million.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Plukk frem CD med Imagine Dragons - Radioactive eller Metallica - Death Magnetic og hør hva kompresjon kan gjøre med innspillinger, uavhengig av medium. Jeg skulle gjerne hørt LP med samme album. Spørs om de finnes. 

Egentlig mange gode låter på albumene, men å lytte på dem mer enn 3 minutter er et herlig eksempel på masochisme. Fullstendig ødelagt.

Death MAgnetic finnes på rip fra guitar hero eller noe, det er en vesentlig bedre master.

AtW

Høres ut til at jeg må ta en runde og søke etter guitar hero utgaven. Men det høres jo nærmest utrolig ut om det er benyttet en annen master.

Lenke til kommentar

Useriøst eller ikke, de har mer rett enn deg, vinyl bringer ikke fram detaljer man ikke kan få frem digitalt, (om du ikke med "detaljer" mener forvrengning), 16 bit og 24-bit hører folk i praksis ikke forskjell på, det er ikke noe å hente på dyre kabler selv om anlegget koster en million.

AtW

Spørs hva du mener med "folk" det.

Forvregning??? Er snakk som samme forskjeller som det er mellom digitale kilder. Dvs, man kan høre instrumenter som man med dårlige utstyr ikke hører, anslag på trommer/piano etc bedre. Forskjellene er som beskrevet akkurat det samme som mellom rimelig cd-spiller, dyrere og deretter mellom kvalitetsforskjell på streamere.

Og nei, det er ikke default at platespiller er bedre enn digital kilde. Det er avhengig av kvalitetsnivå på spilleren. Mye rammel i begge formater.

Investering i kvalitetslyd er ikke det vanligste i de norske hjem. Selv enkelt og bra hif-fi anlegg til 20-30.000 er sjeldent.

(forøvrig så har jeg ikke funnet det verd å investere i dyre (dvs 1000-vis av kroner pr løpemeter) kabler/termineringer)

Lenke til kommentar

AtW

Forvregning??? Er snakk som samme forskjeller som det er mellom digitale kilder. Dvs, man kan høre instrumenter som man med dårlige utstyr ikke hører, anslag på trommer/piano etc bedre. Forskjellene er som beskrevet akkurat det samme som mellom rimelig cd-spiller, dyrere og deretter mellom kvalitetsforskjell på streamere.

Og nei, det er ikke default at platespiller er bedre enn digital kilde. Det er avhengig av kvalitetsnivå på spilleren. Mye rammel i begge formater.

Investering i kvalitetslyd er ikke det vanligste i de norske hjem. Selv enkelt og bra hif-fi anlegg til 20-30.000 er sjeldent.

(forøvrig så har jeg ikke funnet det verd å investere i dyre (dvs 1000-vis av kroner pr løpemeter) kabler/termineringer)

Folk som i mennesker som deltar på blindtester.

Når det er slike detaljer det er snakk om, så er påstanden om at vinyl bringer frem flere detaljer feil.

CD har bedre potensial enn vinyl, og gir (forutsatt noenlunde kompetent design fra begge parter) bedre kvalitet per krone enn vinyl. Vinyl er et kult format det, men det er som format underlegent CD, at så mange påstår noe annet er grunnen til at feks Isbilen oppfatter det som folk som liker vinyl blir "fnyst av". Jeg har ingenting imot at folk foretrekker vinyl, men når de begynner å komme med feilaktige påstander for å forklare det, så kommer jeg til å korrigere.

AtW

Lenke til kommentar

Høres ut til at jeg må ta en runde og søke etter guitar hero utgaven. Men det høres jo nærmest utrolig ut om det er benyttet en annen master.

Eg sjekka det sjølv og det stemte med biletet under.

CD (øvst) vs Guitar Hero (nedst)

track_selection.png

Det er jo ikke det at første master er ille... den er hinsides jævlig.

Lydtekniker på syre eller med svært spesielle ordrer.

Lenke til kommentar

Har de fleste forsterkere så dårlig gain at man ikke får maks volum om ikke CDen er mastret med full loudness?

Ikke langt unna. De fleste sitter vel på PC-er, mobiltelefoner etc. med ganske labert lydnivå pluss mye støy i omgivelsene. Hifi-entusiaster er i mindretall og blir ikke tatt hensyn til.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at det på CD skal være sånn mastret?

Har de fleste forsterkere så dårlig gain at man ikke får maks volum om ikke CDen er mastret med full loudness?

Historisk sett var det (blant annet?) for å høres høyere og dermed mer distinkt ut enn andre album når de ble spilt etter hverandre.

Det funker ikke på radio lengre (siden de gjør sin egen compression og limiting for å få mest mulig effekt ut av FM-overføringen), og om det har noe å si på fest lengre kommer vel an på hva spotify gjør mer enn hvordan CDene høres ut.

Lenke til kommentar

AtW

Folk som i mennesker som deltar på blindtester.

Når det er slike detaljer det er snakk om, så er påstanden om at vinyl bringer frem flere detaljer feil.

CD har bedre potensial enn vinyl, og gir (forutsatt noenlunde kompetent design fra begge parter) bedre kvalitet per krone enn vinyl. Vinyl er et kult format det, men det er som format underlegent CD, at så mange påstår noe annet er grunnen til at feks Isbilen oppfatter det som folk som liker vinyl blir "fnyst av". Jeg har ingenting imot at folk foretrekker vinyl, men når de begynner å komme med feilaktige påstander for å forklare det, så kommer jeg til å korrigere.

AtW

Sorry, du tar feil. Som du ser så har CD-salget stupt da formatet er teknisk underleget streaming.

Lydmessig så har det altid vært passe og var fra starten aldrig tiltenkt å lages som superbra.

Men klart, platespillere som var i de fleste hjem var også i stor grad dårlig. I forhold til det så var CD et klart løft.

Du har tydeligvis ikke hørt bra platespillere - og heller ikke greie på musikk.

Lenke til kommentar

CD er (vanligvis) ikke teknisk underlegent streaming, og det er åpenbart ikke den tekniske medium-kvaliteten som er grunnen til at CD selger mindre.

Det stemmer, CD var designet for å være akkurat bra nok, og det er det. Den jobben fikk de til fint, det dekker det vi kan høre, og ikke særlig mer.

LP er dårligere enn CD på de målbare parametrene, det er et faktum. Uansett hvor mye jeg kan eller ikke kan om musikk.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
Sorry, du tar feil. Som du ser så har CD-salget stupt da formatet er teknisk underleget streaming.

Lydmessig så har det altid vært passe og var fra starten aldrig tiltenkt å lages som superbra.

Men klart, platespillere som var i de fleste hjem var også i stor grad dårlig. I forhold til det så var CD et klart løft.

Du har tydeligvis ikke hørt bra platespillere - og heller ikke greie på musikk.

Det er vel heller at lydformatet er praktisk underlegent streaming: Det er mye enklere å søke opp noe på navn enn å gå og bla opp riktig CD, ikke minst hvis man er et annet sted enn CD-samlingen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at det på CD skal være sånn mastret?

Loudness war

The Loudness War is a sonic “arms race” where every artist and label feel they need to crush their music onto CD at the highest possible level, for fear of not being “competitive” – and in the process removing all the contrast, all the light, shade and depth – ruining the sound.

http://dynamicrangeday.co.uk/about/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...