Gå til innhold

– LP-plater kan umulig gi den beste lyden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God lyd er bra lyd!

Men når folk kjøper Hi-Fi-utstyr til mange titusen, er det mange som overser et viktig element, og det er rommet der lyden avspilles i. Det er ikke bare å montere utstyret i hvilket som helst rom og tro at man får fullt utbytte.

Dessuten er det svært mange som allerede har blåst ned flimmerhårene i ørene ved hjelp av hodetelefoner og konserter der lydnivået passerer lyden fra jetfly, som aldri vil ha annen glede av slike dyre anlegg enn skrytefaktoren.

Skrytefaktoren skal man ikke avblåse. Det er vel kjent at skryt skal man lytte til. Det kommer fra hjertet.

Lenke til kommentar

God lyd er bra lyd!

Men når folk kjøper Hi-Fi-utstyr til mange titusen, er det mange som overser et viktig element, og det er rommet der lyden avspilles i. Det er ikke bare å montere utstyret i hvilket som helst rom og tro at man får fullt utbytte.

Dessuten er det svært mange som allerede har blåst ned flimmerhårene i ørene ved hjelp av hodetelefoner og konserter der lydnivået passerer lyden fra jetfly, som aldri vil ha annen glede av slike dyre anlegg enn skrytefaktoren.

Skrytefaktoren skal man ikke avblåse. Det er vel kjent at skryt skal man lytte til. Det kommer fra hjertet.

Har sittet i noen biler med litt ekstra stander musikkpakke, det gir følelse. Har ikke på 40 år hatt radio om en ser bort fra et TV kort i en PC som kunne stilles inn på FM frekvensen. Men det er nå sikkert at FM tuneren i enkelte biler danker ut CD musikken fra samme enheten.

Litt Copar er vel og bra, men danker ikke ut trådløse høgtalere viss resten er skrap. Men fra 10 000 og oppover er neppe LP eller kabler mer verdt enn en Ferrarri GTO

Lenke til kommentar

Hmm, her er noen gamle fordommer mot LP. Jeg har vert en musikk entusiast siden slutten av 70 tallet, og gikk heldigvis ikke i den fellen at jeg kvittet meg med LP'ene da CD mediet kom. Har alltid vert veldig bevisst på behandling av LP'ene, og har lagret alle LP'er i spesielle innercover av meget glatt og tynn plast (såkalt antistatisk :-) )

Det er derfor nesten ingen av disse LP'ene som gir såkalt peisild. ved å skru opp volumet til svært høyt nivå, vil en selvsagt høre at det er en stift som ligger an mot vinyl, men det er da bare i det stille partiet mellom to låter.

Jeg bruker en AudoTechnica ATOC9 pick-up. Denne har et frekvensområde på 15-50000 Hz.

Og ja, jeg forstår at LP'ene ikke kan levere 15 Hz, men begrensningen er i alle fall ikke pick-up'en. Men pick-up genererer strøm (analogt signal) direkte fra rillene i LP'en. Signalet forsterkes via RIAA trinn og forsterker og går videre til høyttalere. Mao. ingen konvertering av signalet. Her spiller da RIAA trinnet en viktig rolle, da man ved innspilling av plater reduserer de lave frekvensene og forsterker de høye. RIAA trinnet gjør det motsatte, og jeg har aldri savnet dyp bass på plater.

Et godt RIAA trinn er derfor nokså viktig.

Har siden slutten av 80 tallet også spilt CD'er. Disse er etter hvert overført til en NAS og lagret som flac-filer. Bruker i dag en nettverks spiller for avspilling av disse.

En CD har et bestemt frekvensområde på 20-20000 Hz. Men, signalet fra CD'en er digitalt.

Dette gir ingen strøm til høyttalere, og det digitale signalet må da som de fleste veit gjøres om til en analogt signal via innebygde eller eksterne DA konvertere.

Og det er vel her vi er ved sakens kjerne. Denne konvertering er ikke alltid like god, og forskjellen på diverse utstyr er da heller ikke vanskelig å høre, Selv med over 50 år gamle ører :-) Mobil telefon med MP3 filer (og spotify med en bit rate på 128) låter jo helt forferdelig.

MEN, en ting er jeg helt enig i. Monster kabler med monster priser er rein skjær svindel.

Oppfordrer alle til å lese artikkelen det henvises til i Podcast over angående kabler.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med CDer er at Loudness War ødelegger musikken på CDer.

Loudness War-problematikken er vel først og fremst relevant for streaming-markedet og bærbare enheter med mp3 og andre komprimerte formater? CD har jo mer enn nok av lagringsplass til å presentere lyden skikkelig. Men du har kanskje rett i at det kun er for LP-markedet man gjerne lager en egen lydmiks hvor musikken presenteres på en mer "lydfaglig" korrekt måte, og så har man en annen lydmiks man ruller ut for de andre plattformene. CDer skulle jo også kunne ha fått LP-miksen. Eller er det noe jeg har misforstått?

Lenke til kommentar

Hei Jan og Odd. Jeg er enig i at kabler til flere hundre tusen er noe i overkant :-)

Men for all del. Lottomilionærer skal også ha noe å strekke seg etter.

Til saken.

Jeg tar gjerne utfordringen med en lyttetest på kabel.

Dere stiller med installasjonskabel PR 2x2,5 kvadrat eller den nevnte fra Biltema.

Jeg stiller med Kimber TC. En kabel til noen få hundrelapper.

Ta gjerne med noen billige signalkabler også.

Kan jo nevne at jeg i et tidligere prosjekt med videoproduksjon (VHS-kopiering) ikke fikk optimalt resultat på lyd og bilde før vi byttet til bedre Scartkabel.

Har dere lyst og tid er det bare å ta kontakt :-)

Lenke til kommentar

Loudness War-problematikken er vel først og fremst relevant for streaming-markedet og bærbare enheter med mp3 og andre komprimerte formater? CD har jo mer enn nok av lagringsplass til å presentere lyden skikkelig. Men du har kanskje rett i at det kun er for LP-markedet man gjerne lager en egen lydmiks hvor musikken presenteres på en mer "lydfaglig" korrekt måte, og så har man en annen lydmiks man ruller ut for de andre plattformene. CDer skulle jo også kunne ha fått LP-miksen. Eller er det noe jeg har misforstått?

Loudness wars er høyst aktuellt på CD-er. LP-er er ikke beregnet på massemarkedet men kun for entusiaster. Derfor blir de mastret på en annen måte, med mer fokus på kvalitet. CD-ene skal selge mest mulig og kvalitet selger ikke. Det som selger er det som blir lagt merke til, og det som blir lagt merke til er det som blir spilt høyest.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Plukk frem CD med Imagine Dragons - Radioactive eller Metallica - Death Magnetic og hør hva kompresjon kan gjøre med innspillinger, uavhengig av medium. Jeg skulle gjerne hørt LP med samme album. Spørs om de finnes. 

Egentlig mange gode låter på albumene, men å lytte på dem mer enn 3 minutter er et herlig eksempel på masochisme. Fullstendig ødelagt.

Lenke til kommentar

Finnes det tester på Wimp Hifi og CD\blueray og LP plate?

Jeg vil foretrekke Wimp hifi, blueray eller steaming i så fall.

Tror så sant mediet er digital er det kun utstyret (Spilleren\forsterkeren og høytallene forskjellene ligger).

Ikke i selve formatet.

Lenke til kommentar

Ja, du har misforstått loudness problematikken. Det har ingenting med lagringskapasitet å gjøre.

Endret av eXa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

CDer skulle jo også kunne ha fått LP-miksen. Eller er det noe jeg har misforstått?

Det er korrekt at det er den s.k. "Loudness War" som er problemet. Men det er ikke i miksingen det skjer (som regel er det samme miks på CD og LP) men i det som bransjen kaller "mastring" (https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mastering). I og med RIAA-trinnet til viylformatet, MÅ mastringen være forskjellig for formatene. Markedsmessige hensyn er viktig i mastringen, slik at f.eks. klassisk musikk mastres med mere dynamikk enn pop osv.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøper musikk idag, så er det utelukkende vinyl. Og jeg gjør det fordi jeg da hører musikken på en annen måte enn via digitalt. Jeg hører gjennom hele albumet, for det er jo litt masete og hoppe til neste spor :-)

Og jeg hører jevnlig på både tape og kassett - samme opplegg der...

Godlyden skal ikke bare høres, det er en nytelse å se det mekaniske mediaet også!

Og kabler - 2.5 kvadrat fra Clas. Selv min eldre Tandberg 3006A trives med dem

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med denne typen nerding er at man reduserer en problemstilling til det målbare, og så ler man av de som liker noe annet enn det man kommer frem til at de burde. Vi kan i hvert fall være enige om at LP gir en annen totalopplevelse enn både CD og streaming, og da må man også være åpen for at noen foretrekker det. Det er heller ikke vanlig å ha et anlegg som snuser på teoretisk makskvalitet. For ordens skyld snakker jeg ikke om kabler nå, det er kvakksalveri.

Det er vel ingen som fnyser av folk som synes det er stas med en gammel dampbåt, selv om gassturbiner gir langt mer smell for spenna.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg kjøper musikk idag, så er det utelukkende vinyl. Og jeg gjør det fordi jeg da hører musikken på en annen måte enn via digitalt. Jeg hører gjennom hele albumet, for det er jo litt masete og hoppe til neste spor :-)

Og jeg hører jevnlig på både tape og kassett - samme opplegg der...

Godlyden skal ikke bare høres, det er en nytelse å se det mekaniske mediaet også!

Og kabler - 2.5 kvadrat fra Clas. Selv min eldre Tandberg 3006A trives med dem

Jeg hører på det meste av min musikk digitalt, men hører likevel nesten alltid på fullstendige album uten å hoppe rundt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med denne typen nerding er at man reduserer en problemstilling til det målbare, og så ler man av de som liker noe annet enn det man kommer frem til at de burde. Vi kan i hvert fall være enige om at LP gir en annen totalopplevelse enn både CD og streaming, og da må man også være åpen for at noen foretrekker det. Det er heller ikke vanlig å ha et anlegg som snuser på teoretisk makskvalitet. For ordens skyld snakker jeg ikke om kabler nå, det er kvakksalveri.

Det er vel ingen som fnyser av folk som synes det er stas med en gammel dampbåt, selv om gassturbiner gir langt mer smell for spenna.

Man ler ikke av folk som foretrekker LP, men når (noen ikke alle), begynner å presentere LP som et bedre format (teknisk), så er det på sin plass å påpeke at det er feil

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Plukk frem CD med Imagine Dragons - Radioactive eller Metallica - Death Magnetic og hør hva kompresjon kan gjøre med innspillinger, uavhengig av medium. Jeg skulle gjerne hørt LP med samme album. Spørs om de finnes. 

Egentlig mange gode låter på albumene, men å lytte på dem mer enn 3 minutter er et herlig eksempel på masochisme. Fullstendig ødelagt.

Death MAgnetic finnes på rip fra guitar hero eller noe, det er en vesentlig bedre master.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...