Gå til innhold

Hvordan kan eldre uten venner/familie kjøpe seg en verdig alderdom?

Anbefalte innlegg

Har en eldre bekjent jeg forsøker å hjelpe så godt jeg kan men har dessverre ikke mulighet til dette lengre, så vi ønsker å se på hvilke alternativer hun har på sine gamle dager.

Hun har ikke noe familie og er bekymret for alderdommen da endel sykdommer allerede har begynt å melde seg. Hun frykter at ingen vil ta vare på henne, vaske for henne og handle inn dagligvarer og møbler om det trengs. Hun er også bekymret for sin egen helse og at hun skal bli liggende hjelpeløs hjemme uten tilsynet som trengs. Hun er bekymret for at om hun havner på aldershjemmet så vil hun bli stuet bort da hun ikke har noen som taler hennes rett osv.

Det hun trenger er en yngre venn som kan ta seg av henne og hennes interesser. Jeg har fundert litt på hennes muligheter da hun har noe kapital stående og som hun kan bruke på å kjøpe seg en venn eller tjenestene hun trenger - slik at hun har en garanti frem til hun «reiser videre».

Kort fortalt har hun en leilighet til 1,5 mill og ca. 3 mill på sparekonto.

Alternativene jeg så langt har fundert på er at hun kjøper en total omsorgspakke/bolig i Spania. Jeg aner ikke hva det koster og hvordan dette gjøres, eller om det i det hele tatt eksisterer slikt. Ser for meg at det finnes boliger for eldre og svake hvor man tilbyr sykepleiere og all hjelp som trengs for en verdig alderdom. Nå i oppstarten kreves det ingenting fordi hun klarer alt selv, men etterhvert så vil hun ikke klare å vaske selv, hun vil ikke klare matlaging og trenger selskap.

Ser også for meg at hun kan kjøpe seg en venn her hjemme som sørger for henne fremover, la oss anta ca. 20 år om hun er heldig. Hun kan betale for vennskapet med en sum pr. måned eller at vedkommende arver henne – den gjenstående summen. Spørsmålet her er hvordan man gjør dette rent «juridisk» slik at ingen parter blir lurt.

Jeg snakker ikke om noen personlig tjener men noen som kan sørge for at hun havner på aldershjem om dette behovet oppstår, at noen kjøper inn mat og nødvendigheter og hjelper henne til legen om det trengs, som kan se til at hun blir behandlet skikkelig på aldershjemmet osv. I tiden før dette vil hun trolig havne mellom to stoler hvor hun ikke har krav på hjemmesykepleie eller hjemmehjelp fra det offentlige, og trolig vil heller ikke de offentlige tjenestene kunne dekke alle hennes behov som feks. hjelp til å komme til legen, noe matlaging, innkjøp av diverse.

Jeg vil tro at det finnes mange som henne her i landet, altså enslige uten familie og venner som kan trenge at noen tar seg av vedkommende i alderdommen. Hun har jo venner nå men disse vil jo bli gamle på samme tidspunkt og hjelpen hun trenger vil de ikke kunne klare å tilby. Jeg ser også for meg at hjelpen folk får fra hjemmesykepleien ikke er nok til å få dekket behov som handling og rengjøring. Noe sosialt selskap osv. Hvordan løser folk slike ting i dag?

Det er sikkert mange alternativ jeg ikke har tenkt på, men jeg håper det er noen her på forumet som har vært borti samme problemstilling eller som tenker andre løsninger enn meg selv. Selv har hun ingen forslag eller ønsker og er åpen for det aller meste – noe gammel i tankegangen men hun klarer seg utmerket alene, enn så lenge. Hun ser fordelene ved å ha planen klar og kan gjerne sette i gang tiltak allerede nå slik at hjelpen er på plass ved feks. akutt sykdom neste uke, for å si det slik.

La oss si hun kjøper en venn for kr. 10.000 i mnd fra i dag. Dette har hun råd til de 20 neste årene. Det er lettjente penger i dag, men vil kreve endel mer av denne vennen senere i prosessen. Vi vil jo ikke risikere at vedkommende da trekker seg fordi det blir for mye å gjøre eller at vennens situasjon endres og ikke lenger gidder. Man kan jo friste med gjenstående arvemulighet som feks. leilighet og resten av bankinnskuddet. Men greia er jo at vedkommende kanskje blir dement og endringer i begges situasjon endres. Svindel er også ett tema – men de vil jo bli godt kjent på alle disse årene, så man kan jo håpe det beste.

Kanskje alternativet er å selge boligen og flytte til ett annet varmere og rimeligere land å kjøpe totalpakke. 4,5 mill fordelt på 20 år gir en pris på kr. 18750 pr. mnd som hun må få alt inkludert for. Mon tro om noe slikt eksisterer og hvordan betingelsene er? Hun kunne godt tenke seg en slik løsning og ser at hun må begynne nå, mens hun er frisk. Om hun venter så vil hun jo ikke kunne klare det praktiske med flyttingen og alt hva det innebærer av mulige lårhalsbrudd og kols. Hennes minstepensjon vil komme i tillegg til nevnt formue.

Så oppsummert blir dette: eldre person uten venner ønsker å legge tilrette for alderdommen allerede nå – hvordan går vi frem, og hva er den beste løsningen. Hun kan falle å knekke lårhalsen i dusjen i morgen og har ingen som kan hjelpe.

Anonymous poster hash: 2a08c...76c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det finnes profesjonelle omsorgsfirmaer som tar seg ekstra godt betalt, men som da også yter ekstra for sine (formuende) klienter.

Har ikke tid til å finne det nå, dessverre, men om du/andre ikke finner noen slike så kan jeg komme tilbake litt senere i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kunne selv påtatt meg denne oppgaven for kr. 10.000 pr mnd.

Når det er sagt så er 20 år veldig lang tid, så man må kanskje regne med å bytte venn en gang eller to på denne tiden.

Faren ved å inngå en avtale om arv med en yngre nabo er vel at man blir funnet drept dagen etter signering av testamente (har sett endel krim på TV). Mener også jeg leste om en løsning på slike problemer ett eller annet sted på nett, hvor deler av testamentet gjøres gyldig etterhvert osv....

For kr. 18000 pr. mnd kan man vel leve som en greve på ett hotell i Thailand eller i andre verdensdeler?

Hva jeg selv ville ønsket vet jeg faktisk ikke. Man er nok i en veldig sårbar situasjon når man blir gammel og senil så det å leve livet i Thailand frister nok ikke så veldig. Man må jo passe på at pusteapparatet virker og hjulene på rulatoren er smurt osv. Så det å flytte til ett egnet sted allerede nå er nok ikke så dumt slik at man får bodd seg inn, skaffet nye bekjente i nabolaget og få sjekket forholdene før man ligger på rygg, senil som østers og med knukket hoftekule.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

http://www.seniorservice.no/index.php/priser

Her ser det ut til at man kjøpe seg slike venner.

For kr. 10.000 pr. mnd får man jo en 5-6 timers vennskap i uka :)

Om man velger å gå for noe slikt så kan man jo vente til behovet oppstår og på den måten spare en god del penger. Nå forstår jeg det slik at vedkommende kanskje ønsker noe mer permanent forhold til vedkommende, slik at man ikke risikerer forskjellige venner hver gang man ringer og ber om hjelp til noe. En slik service som dette fordrer jo at man er klar i toppen og skjønner sitt eget beste og det er det ikke sikkert man gjør når aldersdemensen begynner å slå inn.

Lenke til kommentar

Svært mange plasser i Norge finnes noe som heter frivillighetssentraler. I tillegg til å fungere som møteplasser mellom enkeltpersoner, organisasjoner og det offentlige, så formidler de ofte tjenester, ikke minst til eldre. Vet også at en god del enslige eldre har knyttet kontakter her som gjør at det sosiale sikkerhetsnettet har styrket seg. Jeg vet også at frivillighetssentraler har formidlet kontakt med personer som er besøksvenner, vaktmestertjenester osv.

Hos Gråstein seniorservice kjøper man seg ikke venner, men privat omsorgstjeneste av samme type som kommunal hjemmehjelp. Man ringer ikke å ber om hjelp,men er i en fast ordning der personene kommer til bestemte tidspunkt for å hjelpe med oppgaver man har blitt enig om. Dette vil primært være helsepersonell. Slike tjenester finnes bare et fåtall plasser i Norge.

Det vil også være en god ide å forhøre seg med kommunens helse- og omsorgtjenester. Ikke fordi de har fantastiske tilbud, men de har ofte oversikt over mulige tilbud som ulike tilpassa bomiljø, private tilbud osv.

Røde Kors driver mange steder med besøkstjenester - i utgangspunktet er dette frivillige som besøker personer med lite kontaktnett.

Og har man økonomi til det, så kan man klart ansette en "hjelper" til å bistå med praktisk oppgaver. 

Men jeg tror noe av løsningen er å bruke flere muligheter.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange fine svar og kloke innspill!

Jeg kan så lite om eldreomsorg så alltid greit å få noen tanker rundt dette.

Litt av poenget/ønsket er at hun ikke skal ringe og be om tjenester og vennskap, men at det allerede ligger til grunn når hun blir gammel. Det blir litt sånn mor/datter forhold, og at vedkommende da uoppfordret sjekker at alt står godt til med "gamlemor".

Når man er gammel og litt uklar i hodet så vet man ikke alltid sitt eget beste - og noen som kjenner vedkommende fra før av vet jo hva vedkommende verdsetter høyest når det kommer til hjelpetiltak og lignende. Nå når hun er såpass oppegående kan hun fint ringe Seniorservice og bestille tjenester selv.

Vi leser jo i aviser om gamle og hjelpetrengende som ikke får hjelp og det er dette vi ønsker en slags forsikring mot at skal skje. Derfor er hun villig til å bruke oppsparte midler for å få denne tryggheten.

Anonymous poster hash: 2a08c...76c
Lenke til kommentar

Er sjøl bosatt i det store utland hvor det er heilt standard å tenke på slikt  som TS nevner om man a) har litt penger til alderdommen (noe folk med middels+ inntekter i livet og normal fornuft alltid har) og b) ikke har familie. Har derfor noen forslag og tanker rundt dette og mener hun med fornuft kan ordne seg veldig gode løsninger, men deler disse tankene bare på en PM. Er du interessert, TS, så send en melding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...