Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen på ADSL og G-SHDSL?

Anbefalte innlegg

Det skal bli lagt bredbånd her jeg bor. Dem som skal legge bredbånd har forsatt ikke bestemt seg for om å bruke G-SHDSL eller ADSL... Hva er forskjellen? Vil G-SHDSL tilby en raskere og billigere bredbånd en ADSL? Har dere noen gode argument for at bedrifa som skal levere det skal få tak i det raskast?

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL har asynkronisert hastighet, altså ulik opp og nedlastingshastighet. I tillegg er linjen half-duplex. Det betyr at linjen bare kan sende eller motta pakker om gangen.

G.SHDSL er en videreutvikling av SDSL. I motsetning til ADSL har denne linjen synkronisert hastighet, altså lik opp og nedlastigshastighet. I tillegg er denne linjen full-duplex, som betyr at den kan sende og motta pakker samtidig.

Håper dette var til noe hjelp.

Lenke til kommentar

azone:

Dersom du har sdsl med 2Mbit/s inn og 2Mbit/s ut på kvar sine frekvensområde

og lastar ned ei fil, vil då dine kvitteringspakkar tilbake til server gå gjennom

inn linja di (full duplex)? Slik at ingenting vert sendt eller mottatt i det frekvens-

området som er avsatt til opphastigheit?

Bent

Lenke til kommentar
Mer interessant (for min del), hva er forbedret i SHDSL og G.SHDSL i forhold til SDSL?

Er det noen nevneverdige forskjeller?

For sluttkunden er det ingen forskjell. G.SHDSL er litt mer tolerant mot EMI om jeg ikke husker feil. Det betyr i praksis at en enkelte steder kan tilby høyere hastigheter med G.SHDSL enn med vanlig SDSL.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom vanlig SDSL og G.SHDSL er jeg ikke sikker på. Det er mulig det rett og slett bare kan være at den oppnår høyere hastigheter.

Når jeg snakker om full-duplex mener jeg at du kan både laste opp og ned samtidig uten å måtte tape båndbredde i fra linjen. Du kan tenke deg at du deler linjen i to "kakestykker", den ene delen på 2Mbps og den andre delen på 2Mbps. Kakstykket en er opplastinghastigheten og kakestykket to er nedlastingshastighet. På ADSL kan du tenke deg at kaken er hel, men delt i to hastigheter. Litt vanskelig å forklare egentlig, anbefaler deg/dere å søke litt på dette temaet for info.

Lenke til kommentar

Nå må dere som ikke vet hva dere snakke om, slutte å "lære" opp andre.

ADSL, SDSL, SHDSL, og VDSL er i utgangspunktet full duplex. Dette kjennetegner seg ved at det har ett eller fler frekvensområder dedikert til ned og oppstrøm. Det betyr da at de både kan sende og motta samtidig.

Du kan kjøre f.eks. VDSL som half-duplex ved å bruke TDM istedet for FDM, men det betyr ikke at VDSL er half-duplex. Dersom du ikke vet hva TDM og FDM er, er det et godt tegn på at du kan slutte å uttale deg så bastant om dette emnet.

Azone vet ikke hva han prater om og viser det tydelig med sin uvitenhet om TCP/IP og ACK-pakker.

Forskjellen mellom SDSL og SHDSL ble nevnt her for ikke så lenge siden. SDSL benytter 2B1Q linjekoding mens SHDSL benytter TC-PAM og er basert på HDSL(2?) standarden. Husker ikke helt i farten så jeg skal ikke sverge på at alt i siste paragrafen er korrekt, men det var et topic her som het noe ala "Forskjellen på SDSL og SHDSL?" hvor dette ble noe mer grundig forklart.

Til slutt for å komme litt mer on-topic, dersom du skal sende mye data fra deg er SHDSL et godt alternativ. Skal du laste ned mer, er ADSL bedre. Videre har SHDSL lengre rekkevidde enn ADSL så bor du for langt unna til å få ADSL er det mulig du kan få SHDSL.

Endret av Rim
Lenke til kommentar

SDSL er Synchronous-DSL. Det betyr samme hastighet UT (opp) som INN (ned).

Om det er SHDSL, SDSL, G.SHDSL betyr egentlig null og niks for sluttbrukeren. Forskjellen på disse ligger i maks tilgjengelig hastighet og avstanden abonnenten kan ha fra sentralen.

SHDSL og G.SHDSL er en videreutvikling av SDSL. Disse to tillater høyere hastigheter og lengre avstander.

Når det gjelder Full og half Duplex, så er det ganske vanlig av folk å tro at det er forskjellen på Asynkron og Synkron overføring. Det er det IKKE.

At linja er Full-Duplex betyr rett og slett at trafikken kan gå ut og inn SAMTIDIG uavhengig av ut/inn hastigheten på linja.

Hadde det vært Half-Duplex ville trafikken KUN ha kunne gått EN vei av gangen.

For å ta et eksempel, så ville hastigheten på en pågående download, stupt dersom du begynte å sende en mail samtidig om du hadde Half-Duplex på linja di.

Enda et eksempel:

IDE kanelen på hovedkortet er Half-duplex. Du kan kun lese ELLER skrive til EN enhet av gangen.

SCSI er Full-duplex. Der kan du både lese og skrive til flere enheter om gangen.

Det blir kanskje ikke helt korrekt å bruke terminologien half/full duplex på IDE og SCSI, men det gir deg iallefall et bilde av ting :)

Etter det jeg vet, er alle xDSL linjer full duplex.

Correct me if i'm wrong ;)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Nesten riktig Buzz. :)

SHDSL er ikke en videreutvikling av SDSL. SHDSL er basert på HDSL (mulig det er HDSL2, eller begge, husker ikke i farten og gidder ikke sjekke det opp).

G.SHDSL og SHDSL er det samme, men forskjellige navn. Det er en historie rundt dette med g. foran, men husker det ikke helt. Det har noe med at før standarden er "rattified" av en eller flere organisasjoner heter det "g.blabla" mens når den er godkjent heter den "blabla".

Edit: typo

Endret av Rim
Lenke til kommentar

Trur fortsatt at ein får redusert nedlastingshastigheit også med sdsl dersom opplinja er fullt utnytta.

Men kapasiteten på opplinja vert fortare maks utnytta når den er liten som på adsl.

Opp og ned linja går på forskjellige frekvensband mellom modem og sentral.

Om det er nokon forskjell på adsl og sdsl frå sentral og vidare tvilar eg litt på,

men det veit eg ikkje.

Bent

Lenke til kommentar

I følge:

http://www.jara.no/produktomraader/bredbaa...ec_asam42R0.pdf

Så er det faktisk forskjell på adsl og sdsl.

adsl har to separate frekvensområder for opp og nedstrøms dataoverføring

sdsl har berre eit frekvensområde som handterar begge deler.

Ein har kanskje 2 half duplex linjer med adsl. (til saman full duplex)

og 1 full duplex linje med sdsl.

I praksis vil dei då fungere på same måten.

Både adsl og sdsl kan sende og ta imot data samtidig.

Bent

Endret av bentose
Lenke til kommentar
Har lenge vært i tvil om jeg egentlig kan forvente meg noen merkbar forskjell med SHDSL (tenker da først og fremst på bedre ping når nedlastinger pågår)

TCP receive window size vil ha større innvirkning på ping ved nedlasting enn om du har ADSL eller SDSL. Sett den lavere for å få lavere ping. Ulempen er at nedlastingen går seinere om du setter den for lavt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...