Gå til innhold

NRK: Stortinget vil endre NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Er det kun norske statsborgere som må betale?

Slipper man om man ikke er norsk statsborger?

Hva med norske borgere som er bosatt i utlandet, må de betale?

Hvordan dokumenterer man at evt. man er bosatt i utlandet?

 

Det er avhengig av hvilken hodeskattmodell de velger.

 

Husstandavgift kan enten være per rom eller per bolig. Om det er per rom så må man søke til NRK for å slippe lisensen ved å vise til at man har en vanskelig situasjon eller at man studerer i utlandet. Dette betyr at unge studenter uten TV må betale like mye som en hel familie.

 

Om det er per bolig, vil mange slippe unna fordi de folkeregistrerer seg på sine foreldre adresse. NRK vil da ansatte folk til å sjekke om tomme adresser er virkelig tomme.

 

Om det følger inntekten så blir det litt lettere å gjennomføre. Problemet er at det straffer deltidsansatte og belønner de som ikke jobber, noe som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det vil også føre til at de med to inntekter betaler mer, og det vil ikke være spesielt populært. Derfor tror jeg ikke denne modellen blir gjennomført. Jeg tror de er mest interessert i en husstandavgift per rom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ahh, du mener NRK redaksjonen snur kappen etter vinden på samme måte som disse populistene du nevner over? Hehe, de er nok litt traustere enn det der oppe på Marienlyst. heldigvis.

NRK snur kappen etter hånden som mater den, dvs de politikerne som er for at dagens lisensordning skal fortsette og helst øke.

 

 

Hånden som mater dem er jo deg og meg, eller trodde du politikerne gravde dypt i egne lommer for dette tilbudet og at NRK derfor vil komme logrene og imøtekomme dem som til enhver tid måtte sitte i regjering?

 

Programtilbudet til NRK er selvfølgelig helt uavhengig av dette, hvis ikke så hadde de jo bare møtt seg selv i døra hvert fjerde år..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hånden som mater dem er jo deg og meg, eller trodde du politikerne gravde dypt i egne lommer for dette tilbudet og at NRK derfor vil komme logrene og imøtekomme dem som til enhver tid måtte sitte i regjering?

 

Programtilbudet til NRK er selvfølgelig helt uavhengig av dette, hvis ikke så hadde de jo bare møtt seg selv i døra hvert fjerde år..

Bortsett fra at deg og meg ikke kan velge å ikke betale lisensen da så lenge vi har TV. Og med endringen som er foreslått så vil man vel måtte betale selv om man ikke har TV.

Lenke til kommentar

 

Hånden som mater dem er jo deg og meg, eller trodde du politikerne gravde dypt i egne lommer for dette tilbudet og at NRK derfor vil komme logrene og imøtekomme dem som til enhver tid måtte sitte i regjering?

 

Programtilbudet til NRK er selvfølgelig helt uavhengig av dette, hvis ikke så hadde de jo bare møtt seg selv i døra hvert fjerde år..

Bortsett fra at deg og meg ikke kan velge å ikke betale lisensen da så lenge vi har TV. Og med endringen som er foreslått så vil man vel måtte betale selv om man ikke har TV.

 

 

Jeg skal faktisk si meg enig i at det virker å være en usosial endring som ikke treffer helt riktig, faren blir jo da at motstanden mot hele lisensordningen vokser. Klart for meg så er det desidert viktigste at NRK får inn nok penger til å kunne opprettholde ett fullgodt tilbud til hele befolkningen, og selv om man forenkler det hele ved å bare dra det over skatten så syntes jeg ikke det blir riktig for de... vel 2-3 hustander uten TV i Norge... ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal faktisk si meg enig i at det virker å være en usosial endring som ikke treffer helt riktig, faren blir jo da at motstanden mot hele lisensordningen vokser. Klart for meg så er det desidert viktigste at NRK får inn nok penger til å kunne opprettholde ett fullgodt tilbud til hele befolkningen, og selv om man forenkler det hele ved å bare dra det over skatten så syntes jeg ikke det blir riktig for de... vel 2-3 hustander uten TV i Norge... ;)

De ser HELT sikkert hos naboen ... eller på internet

Lenke til kommentar

 

Jeg skal faktisk si meg enig i at det virker å være en usosial endring som ikke treffer helt riktig, faren blir jo da at motstanden mot hele lisensordningen vokser. Klart for meg så er det desidert viktigste at NRK får inn nok penger til å kunne opprettholde ett fullgodt tilbud til hele befolkningen, og selv om man forenkler det hele ved å bare dra det over skatten så syntes jeg ikke det blir riktig for de... vel 2-3 hustander uten TV i Norge... ;)

De ser HELT sikkert hos naboen ... eller på internet

 

 

Syntes dette burde legges under PST`s ansvarsområde slik at vi får kartlagt disse lurekikkerne en gang for alle! ;)

Lenke til kommentar

Der må huske på at det er staten ( eller egjeringen ) som en gang i tiden bestemte at det skulle være en statlig riksdekende kanal radio og sener skulle det ogsåe være en TV kanale .

Dette har jo utviklet seg

 

Likevel må det være stateten som skal fanisere dette , ikke befolkningen for de fikk ikke velge

Det enste valget man hadde var å velge mellom tv eller ikke

Nå forsvinner dette valget

 

jeg synes forsat at det er statens sitt ansvar å sørege for nokk penger til NRK

Selv om det kansje er lit utenfor , så har NRK et krav om å dekke alle typer intresser , spesielt de smale

Da er det underrlig at de ikke dekker det likevell . jeg finner lite intresant hos nrk

Er det ikke et krav om at også mine itreresser skal kunen dekkes der ?

hvorfor skal man da betale lisens ?

 

 

Er det noen som kan forkler meg forskjellen på

1: å  fianisere NRK ved direkte overføringer , bestem av stortinget

2 :og lisens agift direkte til hver enket av oss ( enten personlig eller per huisstand ) som også blr bestemt av stortiget ?

Her er det stortinget som bestemmer eller godkjenner nrk sin forespørsel

 

NR 1 virker det som det er politisk motvilje der argumetentene er at da får regjeringen for mye makt over NRK

jeg forstr rett ogslett ikke argumentet , er det noen av dere som forstår det  ?

Lenke til kommentar

 

 

Er det kun norske statsborgere som må betale?

Slipper man om man ikke er norsk statsborger?

Hva med norske borgere som er bosatt i utlandet, må de betale?

Hvordan dokumenterer man at evt. man er bosatt i utlandet?

Det er avhengig av hvilken hodeskattmodell de velger.

 

Slik jeg har forstått av artiklene i media i det siste så er det en inntektsavhenging koppskatt som er mest aktuell.

 

Husstandavgift kan enten være per rom eller per bolig. Om det er per rom så må man søke til NRK for å slippe lisensen ved å vise til at man har en vanskelig situasjon eller at man studerer i utlandet. Dette betyr at unge studenter uten TV må betale like mye som en hel familie.

Om det er per bolig, vil mange slippe unna fordi de folkeregistrerer seg på sine foreldre adresse. NRK vil da ansatte folk til å sjekke om tomme adresser er virkelig tomme.

Husstandsavgiften var diskutert tidligere. Men igjen det virker som det er en hodeskatt som nå er mest aktuell. En husstandsavgift kan bli vanskelig å administrere. Hvem skal betale i et leiet bokollektiv hvor det bor 3-4 stykker som er i en alder hvor man flytter ofte? Å sjekke at rom og boliger er tomme og hvem som bor hvor vil være mye dyrere og komplisert enn dagens ordning. Dette er helt forkastelig etter min mening. Hva om de kommer på besøk når man er på jobb, ferie osv.

 

Når det gjelder å bevise ovenfor amøbene i NRK/SI at man studerer i utlandet så er det på nivå med å bevise at det finnes flyvende reinsdyr.

 

 

Om det følger inntekten så blir det litt lettere å gjennomføre. Problemet er at det straffer deltidsansatte og belønner de som ikke jobber, noe som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det vil også føre til at de med to inntekter betaler mer, og det vil ikke være spesielt populært. .

Slik jeg har forstått forslaget som har vært beskrevet i media så skal de som har inntekt over 247.000 betale et maskimalbeløp på 1680 kroner. De som er studenter og arbeidsledige skal skal betale en minimumsbeløp på noen hundre kroner.

 

Vil det da bety at alle som har hatt inntekt i Norge skal betale NRK-skatt resten av livet? Hva med f.eks. en polakk som jobber i Norge noen måneder i året, skal han betale NRK-skatt? Skal norske borgere eller andre borgere som har betalt skatt til Norge tidligere fortsatt betale minimumsbeløpet i NRK-skatt? Hva med norske borgere som bor i utlandet?

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvis man nå kaller den en forslaget for NRK-toppskatt ( bare for beskreive hva jeg snakekr om )  så lure jeg på hvorfor alle inbygerne i Norge skal være med på dette ufrivilig.

Det må jo koste enorme beløp bare å sende ut regningen

 

Desuten så er det jo ikke heller her helt retferdig for de som aldri ser NRK sine programmer

Jeg for ihverfall et intryk av at alle tv selskapene her i landet kun er ute etter pengen våres uten at de nødvendigvis vil gi så mye tilbake

 

TV2 har ca 650 årsverk 2012

NRK har 3500 ansatte . og intekt på over 5 miliarder .

Hva pokker hvilken drit er det de bruker alle pengene på

 

Da burde ingen av norges inbygerer betale mer en 1000 kr hver for å dekke NRK

Men lisensen er rund 3 ganger så mye

Kan man da si at NRK bruker 2/3 av pengene for å drifte lisnsordeningen , eller hvor havner da resten av pengene

 

NRK er jo på en måte de samme som bødene her i landet .

De gjør en jobb de mener de for for lite betalt for , samtidig så får de pengestøtte fra staten

folk klager også litt over prisene i butikkene

NRK begynner å bli like grådige

 

og igjenn det er stortinger , ikke befolningen som har ønsket lisenseordningen

hvirs man spør en hvilken som helst person om hva han foretrekker av å abonere på NRK og å betale lisensen , så vil nok de aller fleste ha valgt  abonement

 

jeg venter forsat på en forklring angående :

Er det noen som kan forkler meg forskjellen på

1: å  fianisere NRK ved direkte overføringer , bestem av stortinget

2 :og lisens agift direkte til hver enket av oss ( enten personlig eller per huisstand ) som også blr bestemt av stortiget ?

Her er det stortinget som bestemmer eller godkjenner nrk sin forespørsel

 

NR 1 virker det som det er politisk motvilje der argumetentene er at da får regjeringen for mye makt over NRK

jeg forstr rett ogslett ikke argumentet , er det noen av dere som forstår det  ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skjer det noe som helst på Stortinget for tiden (sikkert litt ferie og sånn - men før og etter ferien) med endring av lisens?

 

Kjipt at en må avstå fra å kjøpe seg større TV. Ikke at jeg er så glad for sosialisttankegangen bak forslagene som er på Stortinget. Men man burde kunne få kjøpe seg ny TV uten at det er noe byråkrati knyttet opp mot det.

 

Selvsagt så er det bra for naturmiljøet at jeg ikke kjøper ny TV, men sliter med en 32" PC-monitor for formålet. Ikke gidder jeg å kjøpe en mastodont av en gammel flatskjerm heller på Finn.no. Vil ha nytt når jeg først får meg noe skikkelig igjen.

 

Det blir minimum 4K, eller 8K om jeg må vente ekstra ekstra lenge.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

101 dager, jøss  :ohmy:

Snakk om å mele egen kake.

Jada, de har det ganske greit... vår kjære elite.

 

 

Så så, "eliten" du snakker om hever en lønn som tilsvarer halvparten av hva sjefen min mottar, bare at der disse ufører en avgjørende viktig samfunnsoppgave så går andre rundt her i privat sektor og surrer med noe i-lands problemer for egen kakes skyld... Tror disse offentlige ansatte skal få litt mer cred enn du gir dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så så, "eliten" du snakker om hever en lønn som tilsvarer halvparten av hva sjefen min mottar, bare at der disse ufører en avgjørende viktig samfunnsoppgave så går andre rundt her i privat sektor og surrer med noe i-lands problemer for egen kakes skyld... Tror disse offentlige ansatte skal få litt mer cred enn du gir dem.

Tja de "viktige samfunnsoppgavene" er tydeligvis å grafse til seg så mye de klarer fra skattebetalernes lommer.

Private ledere som tar ut høye lønninger belaster heldigvis ikke skattebetalerne.

Lenke til kommentar

 

 

101 dager, jøss  :ohmy:

Snakk om å mele egen kake.

Jada, de har det ganske greit... vår kjære elite.

 

 

Så så, "eliten" du snakker om hever en lønn som tilsvarer halvparten av hva sjefen min mottar, bare at der disse ufører en avgjørende viktig samfunnsoppgave så går andre rundt her i privat sektor og surrer med noe i-lands problemer for egen kakes skyld... Tror disse offentlige ansatte skal få litt mer cred enn du gir dem.

 

 

Men i krisetider. Finnes det noe sånn som ekstraordinært Stortingsinnkallelse?

Avbrutt ferie og greier, og de kan forlange 3 uker sammenhengende eller flere uker, å få tatt om igjen, i følge arbeidsmiljøloven?

 

Eller hvor lang vei i forkant må innkallelse til Storting være for at det skal ansees for å være et lovlig innkallet Storting?

 

Kan jo være aktuellt tilfelle Jesus kommer igjen, og de behøver å gjeninnføre dødsstraff, så de får hengt han opp et sted?  ;) Kan jo skje sommerstid må vite.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Så så, "eliten" du snakker om hever en lønn som tilsvarer halvparten av hva sjefen min mottar, bare at der disse ufører en avgjørende viktig samfunnsoppgave så går andre rundt her i privat sektor og surrer med noe i-lands problemer for egen kakes skyld... Tror disse offentlige ansatte skal få litt mer cred enn du gir dem.

Tja de "viktige samfunnsoppgavene" er tydeligvis å grafse til seg så mye de klarer fra skattebetalernes lommer.

Private ledere som tar ut høye lønninger belaster heldigvis ikke skattebetalerne.

 

 

Sjølplukk av artikler ifra fordums tid? ;)

 

Akkurat som lærere som har mye igjen å gjøre når undervisningen er ferdig, så skjønner vi vel alle at politikere ikke nødvendigvis har en 8-16 jobb de heller. Klart dette skal kompenseres og klart at vilkårene må være gode for å få ha sjanse til å lokke de beste menneskene inn i de viktigste offentlige posisjonene. Betaler du med bananer så får du aper, samtidig som vi vil fortsette å ha idealister i politikken og ikke folk som er der for penga. Ergo har vi idag en fin (om ikke noe moderat) lønnsmodell for våre folkevalgte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...