Redaksjonen. Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Salget av varmepumper har falt i fire år. I fjor snudde det Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 "Han påpeker at det i 2020 innføres et forbud mot fossil fyringsolje," Er et forbud gjennomtenkt? Tidligere(før 2010) var oljekamin den viktigste varmekilden, men varmepumper har overtatt oppvarmingen. Oljekaminen har vært i bruk noen dager, etter en orkan som tok strømmen mer enn 24 timer. Dette kan skje igjen, og jeg ønsker å beholde dette alternativet. 2 dagers bruk på 5 år har ingen ting med klimapolitikk å gjøre, så hva er begrunnelsen for et forbud? Lenke til kommentar
G Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Vedfyring har jo etterhvert fått en del renere forbrenning, og er vel et godt alternativ til oljefyring? 1 Lenke til kommentar
Per Skum Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Vedfyring er slett ikke et godt alternativ for oljefyring for mange. Spesielt eldre som ikke har krefter å drive med vedfyring. Pelletsfyring der man har tank, kanskje ja. Lenke til kommentar
Karstein H Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg må kjøpe varmepumpe! Ikke for oppvarming, men som aircondition om sommeren i mitt alt for sommervarme tek-10 hus! 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg må kjøpe varmepumpe! Ikke for oppvarming, men som aircondition om sommeren i mitt alt for sommervarme tek-10 hus! Kjenner flere med samme problem. Det de sparer inn på vinteren bruker de opp på AC om sommeren. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Er brønn og vann/væske-pumpe mer strømgjerrig til å kjøle huset med om sommeren (regner nesten med de kan benyttes til kjøling også)? Svindyrt å anskaffe da. Endret 19. februar 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Vedfyring er slett ikke et godt alternativ for oljefyring for mange. Spesielt eldre som ikke har krefter å drive med vedfyring. Pelletsfyring der man har tank, kanskje ja. Man får like effektive vedovner i dag opp i en 93 til 94 prosents virkningsgrad som også har vannkappe. Men, det gir jo ikke pelletsstyringen da. Men, man slipper å gå "trappene" ned til fyringsrommet for å etterfylle, da man kan etterfylle vedkubber direkte i stuen. Problemet er at den eneste jeg ser hos fagforhandlere i dag er på lave 86 % og mangler vannkappe. Kan jo hende det finnes enkelte modeller som er enda mer effektive, da i salg også i Norge, men jeg har ikke funnet dem enda. Fant riktignok en som stod utenfor kjedene, men han gikk jo konkurs omkring 2011 eller deromkring: http://www.varmefag.no/?itemid=22284&CatId=1303 Her er en av flere som bikker over 90-tall i virkningsgrad (93 %): http://www.wallnoefer.it/en/products/walltherm/water-models.html Et dilemma med den surnorske sikkerhetspolitikken er at det må typegodkjenning til for bruk her på berget, selv om flere europeiske innstanser har tester som er liknende, og produsent oppgir større renhet enn rentbrennende normale vedovner som er i salg i alt fra butikker hobbyfolk går i coop, montér og til ildstedsspesialistene som selger samme modeller. Reglene i Norge og Danmark er vel nokså like, men svenskene har andre regler igjen. NS 3059 er et norsk krav NS 3058 også Endret 19. februar 2016 av G Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 aanundo: godt innlegg. Man er forblindet i CO2 debatten å en måte som har et gufs av middelalderen. Når Støre vil gjøre slutt på omsetning av biler med bensin og diesel viser det bare hvor ille det står til med kunnskapene om CO2ens påvirkning av klimaet. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 aanundo: godt innlegg. Man er forblindet i CO2 debatten å en måte som har et gufs av middelalderen. Når Støre vil gjøre slutt på omsetning av biler med bensin og diesel viser det bare hvor ille det står til med kunnskapene om CO2ens påvirkning av klimaet. Ja, det finnes mange forskjellige meninger om CO2. Her er et godt eksempel på forståelse av helheter: http://forskning.no/meninger/kronikk/2012/04/nyanserte-meninger-om-co2-og-klima Lenke til kommentar
Jarle Geitvik Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 De eneste som tjener penger på varmepumper er de som selger, monterer, og har service på de. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. februar 2016 Del Skrevet 21. februar 2016 De eneste som tjener penger på varmepumper er de som selger, monterer, og har service på de. Word. De fleste taper en god del på det siden de øker innetemperaturen så mye og bruker vesentlig mindre eller helt kutter ut andre varmekilder. Som for eksempel vedovn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå