Isbilen Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Over senga mi er det en hylle med et par innfelte halogenpærer en tidligere beboer har ordnet til. Dette lyset blir imidlertid for skarpt til nattlampe, så jeg lurte på om jeg skulle dimme det. Spørsmålet er om det vil funke. Opplegget er koblet til vanlig stikkontakt, så tanken var å sette en Nexa-dimmer mellom. Etter den er det en vanlig lampettbryter og så en transformator. Det er denne jeg lurer mest på. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Så lenge teafoen lar seg dimme så går det men ikke 100% sikkert den er laget for det. Men lar den seg ikke dimme kan du få byttet trafoen til en dimmbar en og takler lasta. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Men det er ikke farlig å prøve? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Du har jo potensielle problemer som at dimmeren ryker på grunn av feil belastning eller at trafoen ryker fordi den ikke liker å få oppklippet sinuskurve inn. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Er det noe symbol som sier "jeg tåler dimming"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Finn merke og modell av trafo, og google den. Ikke alltid det står i klartekst, heller ikke om du må ha dimmer for jernkjerne (eldre) eller elektronisk trafo. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Mannen bak opplegget har malt trafoen... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Bytt til ny trafo som er dimmbar. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Han hadde ikke malt over alt. Jeg finner betegnelsen ET-60-2 på den, og når jeg googler det finner jeg dette: http://www.coluxlighting.com/transformer%20big/ET-60-2.jpg, altså dimbar. Min er imidlertid ikke fysisk lik, den ligner mer på denne http://www.coluxlighting.com/transformer%20big/ET-60.jpg som ikke er dimbar eller i hvert fall ikke skryter av det. Er det verdt å prøve? Gjør meg ingenting om trafoen ryker, bare jeg unngår brannfare. Er den ikke dimbar må jeg jo kjøpe en annen i alle fall. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Du kan jo prøve med denne. Om det ikke virker kan du bytte ut trafoen med eventuelt denne. Er bare å peise på, du går jo ikke fra huset med nattlampen på, det er jo allemannsviten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå