Gå til innhold

Hvorfor skal man absolutt forbi bussen?

Enrich77

Anbefalte innlegg

Eller andre større biler. Jeg kan forstå det der det er helt åpenbart at bussen er mye tregere. Flere ganger har jeg derimot vært ute for folk som tvinger seg forbi meg når jeg blinker ut fra stoppet. For så å måtte stoppe for rødt lys 150 meter senere. Hvor mye tid sparer man på det? Ingenting. Jeg tror ikke lenger det handler om tid men om frihet og at man slipper å se inn i en stor firkant foran seg. Er det derimot snakk om en buss som kjører for sakte (som sightseeingbuss)så kan jeg absolutt skjønne folk vil forbi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkeltebilførarar skal ligge fremst uansett, og er villig til å foreta stygge forbikjøyringar for å komme fremst uavhengig av om det er noke å tjene på det.

Men det spørs også litt på kva du legger deg i å tvinge seg forbi bussen når den blinker seg ut frå ei busslomme. Eg har sett eksempler på situasjonar der bussjåføren blinker og svinger i samme operasjon, noke som fører til at den stakars bilføraren som akkurat er på veg forbi enten må akselerere og kjøyre forbi, eller stoppe å rygge for å unngå kollisjon. Ikkje at dette gjeld alle bussjåførane, men eg har god forståelse for at ein del billistar er litt "redde" for å kjøyre forbi ein buss som har stoppa nettopp fordi enkelte bussar har ein tendens til å tvinge seg ut i vegen igjen utan å gi bilføraren som ligger bak tilstrekkelig med tid til å reagere.

Ellers så vil personbiltrafikken flyte jamnare enn bussen som stadig vekk må bremse ned for å plukke opp eller sleppe av passasjerar.

I tillegg kjøyrer bussen ein del saktare i snittfart ved at ein av hensyn til passasjerane bremser rolig ned i god tid før svingar og fartshumpar, og at ein etterpå akselererer sakte oppigjen i fart. Det er ikkje mange sekunda ein tapar på dette, men på ei lengre strekning så blir det fort nokre minutt i forskjell på å ligge bak ein buss som held ei snittfart på 40-45 km/t enn det er å ligge bak ein vanlig personbil som klarer å ligge akkurat på fartsgrensa i 50-sona.

Lenke til kommentar

Jeg kjører alltid forbi bussen om den står på en stopp uten lomme og jeg har klar sikt forover. Uansett om det er lyskryss rett foran eller ikke.

Er selvsagt veldig forsiktig med at det ikke kommer noen i mot.

Grunnen er veldig enkel, busser kjører ufattelig treigt, blokkerer sikten, og om man ikke kjører forbi på den ene stoppen så kan det hende man må stå å vente mange stopp fremover om det ikke er klart, eller mulig å kjøre forbi.

Busslommer burde vært påbudt i hele landet.

Har forøvrig aldri pressa meg forbi en buss som blinker seg ut av en busslomme.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører alltid forbi bussen om den står på en stopp uten lomme og jeg har klar sikt forover. Uansett om det er lyskryss rett foran eller ikke.

Er selvsagt veldig forsiktig med at det ikke kommer noen i mot.

Grunnen er veldig enkel, busser kjører ufattelig treigt, blokkerer sikten, og om man ikke kjører forbi på den ene stoppen så kan det hende man må stå å vente mange stopp fremover om det ikke er klart, eller mulig å kjøre forbi.

Busslommer burde vært påbudt i hele landet.

Spesielt enig i det du sier i avsnitt to. Jeg kjører selv forbi andre busser når jeg kjører buss selv og med vanlig bil om de stopper midt i veien. Busslommer burde vært regelen ja. Dessverre blir det færre av dem.

Jeg har vel fått svar på hvorfor folk kjører forbi og det var en del som jeg trodde. Man må ha bedre sikt og frihet. Det handler ikke så stor grad om fart. Selv om det ser veldig merkelig ut for meg når biler gasser på opp i 60 i 50- sonen også bremser for å svinge inn til høyre 100 meter etter de har kjørt forbi bussen.

Lenke til kommentar

Selv om det ser veldig merkelig ut for meg når biler gasser på opp i 60 i 50- sonen også bremser for å svinge inn til høyre 100 meter etter de har kjørt forbi bussen.

Ja om de skal svinge av veien noen meter lengre frem så er det idiotkjøring, enkelt og greit.

Opplever stadig det av andre bilister på vei med 2 felt, selv om jeg kjører vanlig bil. Det kan være klart både foran og bak meg i høyre felt, men de gir full gass, hiver seg inn foran meg, for så å bråbremse for å komme seg av rett avkjørsel. Normal kjøring ville jo vært å slakket farten og blinket seg inn bak bilen man er på siden av.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Folk liker jo å ha overblikk, mer trafikksikkert er det også. Men hvis man gjør utrygge ting for å komme seg forbi går jo vinninga opp i spinninga.

Bussen har gjerne bedre overblikk enn deg og ser farer før deg ettersom de sitter høyere. Om du holder passe avstand til bussen så du klarer å bremse i tide er du nok tryggere bak bussen enn forran, ettersom bussen pga bedre oversikt har større muligheter til å få med seg farer tidligere enn en vanlig personbil og dermed også bremse i tide.

Samt at du har en 10-tonns(aner ikke hva busser veier) "panser" forran deg, som kan ta imot f.eks løpske biler i stedet for deg. Den kan så klart treffe deg om du er bak bussen også, men om man ligger forran og det ikke er kø forran deg igjen er man tryggere bak.

Men, ja, man føler seg tryggere når man har oversikt selv ja...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk liker jo å ha overblikk, mer trafikksikkert er det også. Men hvis man gjør utrygge ting for å komme seg forbi går jo vinninga opp spinninga

Samt at du har en 10-tonns(aner ikke hva busser veier) "panser" forran deg, som kan ta imot f.eks løpske biler i stedet for deg. Den kan så klart treffe deg om du er bak bussen også, men om man ligger forran og det ikke er kø forran deg igjen er man tryggere bak.

Men, ja, man føler seg tryggere når man har oversikt selv ja...

10 tonn er et riktig bra tips. Noen er kanskje litt tyngre, men de fleste to akslede busser er 10 tonn.

Lenke til kommentar

Eg har sett eksempler på situasjonar der bussjåføren blinker og svinger i samme operasjon, noke som fører til at den stakars bilføraren som akkurat er på veg forbi enten må akselerere og kjøyre forbi

Det har jeg også sett:

Så har man de bussjåførene som blinker en halv time før de skal ut - dessverre opplevd mange ganger og det er ikke bra det heller.

Lenke til kommentar

Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket.

..og etter du hørte denne historien så er antageligvis denne rabiate idioten ferska av et daskamera og plassert trygt bak lås og slå!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket.

Busser har jo påkjørsrett når fartsgrensen er 60km/t eller lavere.

Nei.

Trafikkreglene sier:

§ 7.Vikeplikt

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Busser har jo påkjørsrett når fartsgrensen er 60km/t eller lavere.

Nei, man har aldri påkjørselsrett. Andre trafikanter har vikeplikt for bussen, men bussen skal likevel ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Å kjøre på andre med vilje kan knapt kalles hensynsfullt. Er det et uhell er det ikke aktpågivende.

..og etter du hørte denne historien så er antageligvis denne rabiate idioten ferska av et daskamera og plassert trygt bak lås og slå!

Nei, han kjørte drosje, og skrøt av dette til en av passasjerene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg føretrekk å ligge framfor ein lokalbuss som støtt og stadig skal stoppe. På lengre turar, bak langdistansebussar kan eg gjerne ligge bak sidan dei ofte held ein høgare fart enn meg.

Grunnar til å køyre forbi er betre flyt, betre oversikt, mindre sprut.

Han her? :p

Endret av Zeph
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...