Enrich77 Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Eller andre større biler. Jeg kan forstå det der det er helt åpenbart at bussen er mye tregere. Flere ganger har jeg derimot vært ute for folk som tvinger seg forbi meg når jeg blinker ut fra stoppet. For så å måtte stoppe for rødt lys 150 meter senere. Hvor mye tid sparer man på det? Ingenting. Jeg tror ikke lenger det handler om tid men om frihet og at man slipper å se inn i en stor firkant foran seg. Er det derimot snakk om en buss som kjører for sakte (som sightseeingbuss)så kan jeg absolutt skjønne folk vil forbi. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Folk liker jo å ha overblikk, mer trafikksikkert er det også. Men hvis man gjør utrygge ting for å komme seg forbi går jo vinninga opp i spinninga. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Sjelden busser kjører treigere etter min erfaring, skjer en sjelden gang i bratte oppoverbakker bare. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Hater å ligge bak store biler. Min bil blir sprutet ned av dritt og jeg har null oversikt over veien. Kan jeg komme meg forbi, benytter jeg meg av den muligheten. 4 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Fordelen er: Hvis man kjører forbi bussen når den står på ett busstopp slipper man å bremse ned når bussen skal inn på neste busstopp. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Enkeltebilførarar skal ligge fremst uansett, og er villig til å foreta stygge forbikjøyringar for å komme fremst uavhengig av om det er noke å tjene på det. Men det spørs også litt på kva du legger deg i å tvinge seg forbi bussen når den blinker seg ut frå ei busslomme. Eg har sett eksempler på situasjonar der bussjåføren blinker og svinger i samme operasjon, noke som fører til at den stakars bilføraren som akkurat er på veg forbi enten må akselerere og kjøyre forbi, eller stoppe å rygge for å unngå kollisjon. Ikkje at dette gjeld alle bussjåførane, men eg har god forståelse for at ein del billistar er litt "redde" for å kjøyre forbi ein buss som har stoppa nettopp fordi enkelte bussar har ein tendens til å tvinge seg ut i vegen igjen utan å gi bilføraren som ligger bak tilstrekkelig med tid til å reagere. Ellers så vil personbiltrafikken flyte jamnare enn bussen som stadig vekk må bremse ned for å plukke opp eller sleppe av passasjerar. I tillegg kjøyrer bussen ein del saktare i snittfart ved at ein av hensyn til passasjerane bremser rolig ned i god tid før svingar og fartshumpar, og at ein etterpå akselererer sakte oppigjen i fart. Det er ikkje mange sekunda ein tapar på dette, men på ei lengre strekning så blir det fort nokre minutt i forskjell på å ligge bak ein buss som held ei snittfart på 40-45 km/t enn det er å ligge bak ein vanlig personbil som klarer å ligge akkurat på fartsgrensa i 50-sona. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Jeg kjører alltid forbi bussen om den står på en stopp uten lomme og jeg har klar sikt forover. Uansett om det er lyskryss rett foran eller ikke. Er selvsagt veldig forsiktig med at det ikke kommer noen i mot. Grunnen er veldig enkel, busser kjører ufattelig treigt, blokkerer sikten, og om man ikke kjører forbi på den ene stoppen så kan det hende man må stå å vente mange stopp fremover om det ikke er klart, eller mulig å kjøre forbi. Busslommer burde vært påbudt i hele landet. Har forøvrig aldri pressa meg forbi en buss som blinker seg ut av en busslomme. Endret 18. februar 2016 av Apox 1 Lenke til kommentar
Enrich77 Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg kjører alltid forbi bussen om den står på en stopp uten lomme og jeg har klar sikt forover. Uansett om det er lyskryss rett foran eller ikke. Er selvsagt veldig forsiktig med at det ikke kommer noen i mot. Grunnen er veldig enkel, busser kjører ufattelig treigt, blokkerer sikten, og om man ikke kjører forbi på den ene stoppen så kan det hende man må stå å vente mange stopp fremover om det ikke er klart, eller mulig å kjøre forbi. Busslommer burde vært påbudt i hele landet. Spesielt enig i det du sier i avsnitt to. Jeg kjører selv forbi andre busser når jeg kjører buss selv og med vanlig bil om de stopper midt i veien. Busslommer burde vært regelen ja. Dessverre blir det færre av dem. Jeg har vel fått svar på hvorfor folk kjører forbi og det var en del som jeg trodde. Man må ha bedre sikt og frihet. Det handler ikke så stor grad om fart. Selv om det ser veldig merkelig ut for meg når biler gasser på opp i 60 i 50- sonen også bremser for å svinge inn til høyre 100 meter etter de har kjørt forbi bussen. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Selv om det ser veldig merkelig ut for meg når biler gasser på opp i 60 i 50- sonen også bremser for å svinge inn til høyre 100 meter etter de har kjørt forbi bussen. Ja om de skal svinge av veien noen meter lengre frem så er det idiotkjøring, enkelt og greit. Opplever stadig det av andre bilister på vei med 2 felt, selv om jeg kjører vanlig bil. Det kan være klart både foran og bak meg i høyre felt, men de gir full gass, hiver seg inn foran meg, for så å bråbremse for å komme seg av rett avkjørsel. Normal kjøring ville jo vært å slakket farten og blinket seg inn bak bilen man er på siden av. Endret 18. februar 2016 av Apox Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Eg har sett eksempler på situasjonar der bussjåføren blinker og svinger i samme operasjon, noke som fører til at den stakars bilføraren som akkurat er på veg forbi enten må akselerere og kjøyre forbi Det har jeg også sett: 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Folk liker jo å ha overblikk, mer trafikksikkert er det også. Men hvis man gjør utrygge ting for å komme seg forbi går jo vinninga opp i spinninga. Bussen har gjerne bedre overblikk enn deg og ser farer før deg ettersom de sitter høyere. Om du holder passe avstand til bussen så du klarer å bremse i tide er du nok tryggere bak bussen enn forran, ettersom bussen pga bedre oversikt har større muligheter til å få med seg farer tidligere enn en vanlig personbil og dermed også bremse i tide. Samt at du har en 10-tonns(aner ikke hva busser veier) "panser" forran deg, som kan ta imot f.eks løpske biler i stedet for deg. Den kan så klart treffe deg om du er bak bussen også, men om man ligger forran og det ikke er kø forran deg igjen er man tryggere bak. Men, ja, man føler seg tryggere når man har oversikt selv ja... 1 Lenke til kommentar
Enrich77 Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Folk liker jo å ha overblikk, mer trafikksikkert er det også. Men hvis man gjør utrygge ting for å komme seg forbi går jo vinninga opp spinninga Samt at du har en 10-tonns(aner ikke hva busser veier) "panser" forran deg, som kan ta imot f.eks løpske biler i stedet for deg. Den kan så klart treffe deg om du er bak bussen også, men om man ligger forran og det ikke er kø forran deg igjen er man tryggere bak. Men, ja, man føler seg tryggere når man har oversikt selv ja... 10 tonn er et riktig bra tips. Noen er kanskje litt tyngre, men de fleste to akslede busser er 10 tonn. Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Om bilen din blir spruta full i dritt og du ikkje har sikt framover. Kanskje du skal revurdera avstanden du har til forankjørande. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Eg har sett eksempler på situasjonar der bussjåføren blinker og svinger i samme operasjon, noke som fører til at den stakars bilføraren som akkurat er på veg forbi enten må akselerere og kjøyre forbi Det har jeg også sett: Så har man de bussjåførene som blinker en halv time før de skal ut - dessverre opplevd mange ganger og det er ikke bra det heller. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket. Busser har jo påkjørsrett når fartsgrensen er 60km/t eller lavere. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket. ..og etter du hørte denne historien så er antageligvis denne rabiate idioten ferska av et daskamera og plassert trygt bak lås og slå! 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket. Busser har jo påkjørsrett når fartsgrensen er 60km/t eller lavere. Nei. Trafikkreglene sier: § 7.Vikeplikt 5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket. Busser har jo påkjørsrett når fartsgrensen er 60km/t eller lavere. Nei, man har aldri påkjørselsrett. Andre trafikanter har vikeplikt for bussen, men bussen skal likevel ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Å kjøre på andre med vilje kan knapt kalles hensynsfullt. Er det et uhell er det ikke aktpågivende. Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket. ..og etter du hørte denne historien så er antageligvis denne rabiate idioten ferska av et daskamera og plassert trygt bak lås og slå! Nei, han kjørte drosje, og skrøt av dette til en av passasjerene sine. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Eg føretrekk å ligge framfor ein lokalbuss som støtt og stadig skal stoppe. På lengre turar, bak langdistansebussar kan eg gjerne ligge bak sidan dei ofte held ein høgare fart enn meg. Grunnar til å køyre forbi er betre flyt, betre oversikt, mindre sprut. Jeg hørte om en sjåfør som skrøt av at han blinket ut og kjørte i biler med vilje, han hadde visst kjørt i 6 stk, og alle fikk skylda, fordi han blinket. Han her? Endret 19. februar 2016 av Zeph 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå