lawiet Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Hei jeg er en Automatiker lærling, og jeg lurer på om burde en læring kunne regulere en frekvensomformer via HMI panel som er selvfølgelig styrt av en PLS 300 siemens, når han ikke har aldri jobbet med analoge signaler og nesten ikke brukt Step7 i 1,5år? Hvilken nivå er dette egentlig,burde en lærling kunne dettte? å kunne regulere en frekvensomformer via en PLS siemens 300? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Nei, trur ikke du kan forvente det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Hei jeg er en Automatiker lærling, og jeg lurer på om burde en læring kunne regulere en frekvensomformer via HMI panel som er selvfølgelig styrt av en PLS 300 siemens, når han ikke har aldri jobbet med analoge signaler og nesten ikke brukt Step7 i 1,5år? Hvilken nivå er dette egentlig,burde en lærling kunne dettte? å kunne regulere en frekvensomformer via en PLS siemens 300? Det du skal kunne står i læreplanen din, jeg hadde forsåvidt akkurat det samme i systemet jeg hadde fagprøve på, men dette var allerede i orden og ikke en del av oppgaven foruten å optimalisere det. Det er ikke så veldig normalt for en lærling å komme borti pls ila læretiden dessverre, men ofte en stor del av fagprøven. Poenget er ikke at man alltid skal kunne alt, men man skal ha forståelsen slik at man kan lese seg frem fra manualer osv. Det er ikke slik at man blir kurset i alt i arbeidslivet, da forventes det at en leser seg fram selv med basiskunnskapen en har fra utdanningen. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Dette gikk egentlig fagprøven min på. Det var noe mer også. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg har aldri jobbet med dette før med regulering og analoge signaler til pls. Føler at jeg fikk en urettferdighet vanskelig fagprøve Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg har aldri jobbet med dette før med regulering og analoge signaler til pls. Føler at jeg fikk en urettferdighet vanskelig fagprøve Det er ikke fagprøven sin feil, det er din arbeidsgiver. Det er han som skal sørge for at du følger punktene i læreplanen. 2 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Skal du regulere noe eller manuelt endre settpunktet? Det er rimelig stor forskjell på de to oppgavene. Førstnevnte baserer seg på at HMI/PLS skal opprettholde et visst settpunkt basert på en ekstern referanse, mens sistnevnte kun er å endre eksternt settpunkt mer eller mindre vilkårlig basert på ønske. De fleste frekvensomformere har intern regulator som sørger for å opprettholde gitt turtall, og hvis den er vektorstyrt så kan den også settes til å opprettholde en gitt effekt eller et gitt moment. Om du kun skal lage et HMI der bruker skal kunne bestemme f.eks motorturtall vha en GUI (slider, knapp, etc), så er dette forholdsvis trivielt å sende til PLS som igjen oversetter dette til enten 4-20mA eller 0-10V som da sendes som referanse til en frekvensomformer som har en ferdig programmert skala på turtall gitt innenfor 4-20mA eller 0-10V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå