Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elko Dimmer 400w kobling feil

Anbefalte innlegg

Kanskje du skal delta på et FSE kurs en gang så får du selv litt innsikt om hva dom faktisk går galt.

Faktisk utgir DSB ei lita blekke 2 ganger i året der strømulykkene halvåret boka gjelder for.

Elsikkerhet heter den og ligger på nett men fordi jeg sitter på mobilen nå legger jeg ikke ut link nå.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen meget flinke lobbyister har fått gjennomslag for å beskytte en enkelt bransje. Håper du aldri rører noe på bilen din uten en mekaniker. Det er ett mye bedre eksempel enn torrenting.

har ikke vegvesenet gått ut og sagt at du har lov til og skrue på bil selv da.

Lenke til kommentar

Klart du kan dø av å sette opp ett uthus, det kan rase sammen og drepe nabobarna. Det samme med rørarbeid, det kan oppstå lekkasje som gjør at huset raser sammen eller du drukner. Eller du kobler bremsen på bilen din feil som gjør at du kjører på nabobarna.

Elektrikere må slutte å tru at deres jobb er så ekstremt mye mer komplisert og farligere enn andre jobber.

sier ikke at det er mer komplisert å være elektriker enn f.e.k.s vvs eller tømrer. det jeg sier er en liten feil fører oftere frem til skade i elektriker yrket.

som er begrunnet av rapport etter rapport. 

Lenke til kommentar

Nå er det fullt mulig å gjøre jobben selv, inkludert handle inn det som trengs - og så få elektriker til å komme og se over om det er gjort riktig.  Da blir det ikke så dyrt og man får skriftlig dokumentasjon.   Da slipper man også å stå der uten forsikring fordi man har gjort noe ulovlig.

Jeg skiftet f.eks. ut lysstoffrør på kjøkkenet med LED spot'er og tilhørende trafo kjøpt på Clas Ohlson.  Deretter kom elektriker og gjorde koblingen mellom trafo og 230V.   Jeg mente jeg hadde gjort dette etter alle kunstens regler, men sukkerbit overgang med beskyttende plastboks utenpå som var skrudd fast var ikke godt nok...

Det skal være skriftlig dokumentasjon på alle faste elektriske installasjoner (stikkontakter og dimmebrytere hører med her) gjort etter år 2000.   

Elinspektør som kontrollerer et tilfeldig antall boliger hvert år er meget nøye på dette og det vil lages avviksrapport som man må ta aksjon på - da må man allikevel bruke autorisert elektriker for å få rettet disse punktene.  Men nå er det forsåvidt ganske lenge imellom hver bolig kontrolleres.

Ellers så har jo det jo blitt kommentert sannsynlig årsak her - at dimmebryteren er koblet inn før trafo.  Trafo som er beregnet på en fast spenning på 230 Volt får da istedet enten lavere spenning eller en annen frekvens på strømmen.  Ingen av disse variantene gjør at trafoen får gode arbeidsforhold og det skaper potensielt et faremoment alt avhengig av akkurat hvilken type trafo som er brukt. 

Med andre ord så gjør trådstarter noe som er i kategorien "molbo".

Lenke til kommentar

Hadde elektrikere vært mer fornuftig priset hadde nok noen flere valgt å bruke de. Ofte 3x eller mer på utstyr er jo villt!

En dekning på utstyr på 40% burde holde, og heller øke timeprisen til å reflektere reel kostnad pr time pr mann.

tror ikke dere hadde vert fornøyd om timeprisen lå på 1500-2000,- heller. dere sier det er dyrt, men kjøpe ny bil for 400000 går greit.

hva tar ikke en mekaniker for deler. eller en snekker for tømmer. det er forskjell men da må du igjen tenke på sikkerhet.

en el-installasjon holder i 20++ år før det bør vurderes og oppgradere. 

oppussing av bad koster fort 150000. og du klarer lett og får nyinnstallasjon i et helt hus for 300000. klarer ikke å se hva som er problemet.

jeg forstår at folk vill spare penger. men går det da ikke ann og spare på andre ting

Lenke til kommentar

Tømrere tar ikke 300% påslag på materiell. Det gjør heller ikke rørlegger.

Noen meget flinke lobbyister har fått gjennomslag for å beskytte en enkelt bransje. Håper du aldri rører noe på bilen din uten en mekaniker. Det er ett mye bedre eksempel enn torrenting.

har ikke vegvesenet gått ut og sagt at du har lov til og skrue på bil selv da.

Det betyr ikke at det ikke er farlig, betyr bare at mekanikk bransjen ikke har den makten el-bransjen har.

Lenke til kommentar

Kanskje du skal delta på et FSE kurs en gang så får du selv litt innsikt om hva dom faktisk går galt.

Faktisk utgir DSB ei lita blekke 2 ganger i året der strømulykkene halvåret boka gjelder for.

Elsikkerhet heter den og ligger på nett men fordi jeg sitter på mobilen nå legger jeg ikke ut link nå.

Pleier å lese igjennom Elsikkerhet når det kommer ut. Greit å holde seg oppdatert. Helt sikkert mange mørketall her, men i 2015 var det totalt 23 rapporterte elulykker som skjedde i hjemmet de fleste av disse gjaldt fagarbeidere eller lærlinger.

Lenke til kommentar

Helt riktig og hva får deg til å tro at hvermannsen kommer til å følge FSE når de for øvrig ikke nødvendigvis ikke har kjennskap til det engang?

Du må vite om farene for å kunne unngå ulykkene og det er ikke sikkert sunn fornuft duger med tanke på elarbeider.

Jeg tror frislipp vil føre med seg en eksplosjon i elrelaterte ulykker og skader.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at det ikke er farlig, betyr bare at mekanikk bransjen ikke har den makten el-bransjen har.

jeg tror heller dette ligger i at folk ikke tør og gjøre ting selv, uten at de vet hva de driver med. for di di ikke vet hvordan de skal gjøre det og fordi de forstår at det er farlig.

så hvorfor er det så vanskelig og forstå dette når det gjelder strøm.

om folk er mer forsiktige har vell lite å si når de ikke vet hva de skal være forsiktige med.

trur 60-70% tar sikringen og ser om lyset i samme rom er godt e.l og begynner og koble.

du kan være så påståelig som du bare vill, og det er godt mulig at du hadde klart og byttet en stikk, osv. 

men at du forsvarer "vanlige" folk synes jeg er litt merkelig, når 90% av "vanlige" folk er like kyndige som TS.

jeg hadde vert sur jeg også om jeg ikke kunne installert OS uten "datamann". 

og jeg vet at du ikke trenger advarsel på ett kaffi krus for og forstå at den er varm, men flertallet i dag er dessverre ikke så smarte, så da må det en lov til som utelukker alle unntatt elektrikere og jobbe med spenning over 230v.

selv om du ser på deg selv som flink så tippe jeg at du hadde utført en jobb som ikke var ihht. kravene. slik som Rune_Says

er litt merkelig også at du ikke respekterer elektrikere. og kommer med mye negativt og ett yrke du ikke vet alt om.

Lenke til kommentar

Har ikke noe imot yrket eller de som utøver det, kritiserer bransjen og lobbyvirksomheten den har drevet med for å bli så beskyttet som den er. Se bare hvor vanskelig det er å starte ett elektriker firma, se bare alle de merkelige reglene som er kommet. F.eks komfyrvakt.

Syns også du er meget nedlatende ovenfor de som du kaller "vanlige folk". Hvis jeg skulle vært så usaklig som deg så kunne jeg funnet på å kritisere deg for norsken din. Men skal ikke gjøre det.

Har aldri sagt at jeg er flink til slikt, det eneste jeg har sagt er at det er enkelt å bytte en bryter eller stikkontakt. Jeg holder meg langt unna mer kompliserte jobber. På samme måte som jeg gjerne bytter vindusviskere og hjul på bilen, men ikke bytter bremser selv.

Lenke til kommentar

Joda, mange rare regler for så vidt.

Kunde: Hva er en komfyrvakt egentlig?

Meg: Det er en sånn dings som skaper trøbbel for deg når du skal lage mat.

Og jeg kødder bare halvveis, det er for det meste sant.

Når det kommer til det med fagarbeider kontra "hvermannsen" så har det ikke så mye med vanskelighetsgrad å gjøre. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å ta en hvilken som helst NAV-er fra gata og latt han tatt en enebolig med bare litt veiledning her og der. Det som er greia, og det kommer bare mer og mer av dette (ikke bare i elektrobransjen), er at skyld/ansvar skal plasseres når noe går galt.

Og så er det noe med at det blir gjort mye rart når folk mekker selv. Hvis alle hadde vært fornuftige og forstått egne begrensniger (noe vi menn er særdeles dårlige til) så hadde det jo ikke vært noe problem. Men sånn funker det jo ikke. Grensen er satt ved fast installasjon, og jeg tror det å omdefinere de reglene bare byr på mer forvirring. Man kunne til sammenligning hevet kravet til førerkort dersom føreren bare skal en tur til butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...