Glenn Iversen Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Hei Jeg har tatt over en leilighet hvor det er laget en himlingskasse rundt mesten hele i stue taket, og her sitter det 13 spottere i disse satt det 12V / 35W pærer og dette gav ett vannvittig lys. Byttet derfor alle pærene ut med 20W pærer fortsatt 12Volt siden da mest trolig sitter en trafo ett eller annet sted i taket.Lyset ble kanskje litt svakere, men ikke noe merkbart etter mine øyne.Da kom jeg på den glupe ideen at jeg faktisk kunne kjøpe meg en dimmer og bytte bryteren på veggen med denne.Siden det stod Elko på bryteren, valgte jeg å kjøpe en Elko dimmer 20-400W (mener jeg skal være innenfor siden 13X20W skulle bli 260Watt totalt)Koblet da de to ledningene i følge slik jeg forstår medfulgte koblingskjema : Strøm inn på den med pil inn og strøm ut til den med den S'en og med skråpil på Dimmeren bare durer og lyset flimrer som pokker, gikk til butikken klaget på dimmeren og fikk ny.Kommer hjem kobler opp på samme måte, og resultatet ble nøyaktig som før.Noen som har noen formening om hva dette kan være? er det jeg som har koblet feil eller kan det være noen trafoer som ikke liker å bli dimmet, eller skal det være noen egen dimmer til slike lamper som må ha trafo og 12Volt Lenke til kommentar
h33t Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 dette har du IKKE lov og gjøre selv. legg det i fra deg å ring en elektriker. grunnen til at det ikke er lov og gjøre selv gir du selv et meget bra eksempel på. når du ikke forstår hvordan noe som helst fungerer og vill gjøre det selv, bare for og spare deg for 1000kr. du kobler det uten viten og risikerer at huset brenner ned. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. februar 2016 Del Skrevet 17. februar 2016 Du har feil dimmer, men ettersom du gyver løs på dette selv uten fagkompetanse så blir det fort litt prøving og feiling. Dimmeren du skulle hatt heter Elko 315 GLE Lenke til kommentar
Glenn Iversen Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 Du har feil dimmer, men ettersom du gyver løs på dette selv uten fagkompetanse så blir det fort litt prøving og feiling. Dimmeren du skulle hatt heter Elko 315 GLE Ok Takk for svar, da tester vi det Lenke til kommentar
Glenn Iversen Skrevet 18. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2016 dette har du IKKE lov og gjøre selv. legg det i fra deg å ring en elektriker. grunnen til at det ikke er lov og gjøre selv gir du selv et meget bra eksempel på. når du ikke forstår hvordan noe som helst fungerer og vill gjøre det selv, bare for og spare deg for 1000kr. du kobler det uten viten og risikerer at huset brenner ned. Moralpreken var vel egentlig ikke det jeg spurte om, og ja jeg vet at jeg sikkert ikke har lov til dette, selv, men regnet kanskje med at noen kunne bistå med hjelp her. Godt mulig du aldri har gjort noe du ikke har lov til selv med hjemmet ditt, men det hender seg at andre faktisk har lyst til å prøve selv, og med kun 2 ledninger og tre punkter som du kan koble disse på valgtre jeg å teste dette ut selv og fant ut at jeg ikke klarte dette og dermed ba om hjelp og ikke moralpreken her inne Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Godt mulig du aldri har gjort noe du ikke har lov til selv med hjemmet ditt, men det hender seg at andre faktisk har lyst til å prøve selv, og med kun 2 ledninger og tre punkter som du kan koble disse på valgtre jeg å teste dette ut selv og fant ut at jeg ikke klarte dette og dermed ba om hjelp og ikke moralpreken her inne For alt du vet kan naboen din være her inne, og bli dratt med i brann som starter i ditt uautoriserte el-anlegg. Du dimmer på 230V siden, og det er ikke sikkert trafoen støtter dimming. Det gjelder uavhengig av hvilken dimmer du velger. Dette kan føre til varmgang. Det er usikkert hvor trafoen er montert, hva denne tåler, og hvor nært den er brennbart materiale. Ring elektriker. Endret 18. februar 2016 av Mixy 3 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Anlegget har med stor sansynlighet elektroniske trafoer og et sted mellom 4 og 5 trafoer tenker jeg. Er i hvertfall det som var vanlig og gjøre når det blei lagt opp halogenspotter innfelt i tak de siste 20 år. Det blei da benyttet elektroniske trafoer som fantes i størrelse 105VA, 150VA og 210VA. De minste på 105 var veldig vanlig å bruke for de gikk opp på 3 stykk 35W pærer. Og til denne bruken må det faseavsnitt dimmer til for at det skal fungere tilfredstillende. Før dette var ikke lavvolt innfeltbelysning så vanlig men der det blei jtført benyttet man jernkjernetrafo som ikke kan brule faseavsnittdimmer. Har også sett nesten nye anlegg med jernkjernetrafo men det er mere skjeldent. Men som de andre skriver så er dette en elektrikerjobb og jeg svarer basert på hva som er mest vanlig i slike anlegg. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg regner med at alle elektrikerne her inne ikke laster ned torrenter, for det kan jeg som datamann si at du mest sannsynlig ikke har lov til. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg regner med at alle elektrikerne her inne ikke laster ned torrenter, for det kan jeg som datamann si at du mest sannsynlig ikke har lov til. Laste NED torrenter er ikke ulovlig... Tukle med FAST installasjon i hjemmet har man ikke lov til, om en ikke er elektriker. Men å komme med en slik uttalelse i en tråd om dimmere er ikke lov om en følger forumets regler. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Sjeldent at hus brenner ned som en følge av å ha lastet ned en torrent I følge en del artikler rundtom på nettet som viser til statistikk så 5-6 av 10 husbranner feil i det elektriske anlegget. http://e24.no/privat/eiendom/sjekk-hva-som-oftest-foraarsaker-boligbranner/22752162 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg regner med at alle elektrikerne her inne ikke laster ned torrenter, for det kan jeg som datamann si at du mest sannsynlig ikke har lov til. Laste NED torrenter er ikke ulovlig... Tukle med FAST installasjon i hjemmet har man ikke lov til, om en ikke er elektriker. Men å komme med en slik uttalelse i en tråd om dimmere er ikke lov om en følger forumets regler. Filnedlasting er i seg selv ikke ulovlig, men filnedlasting og distribusjon av kopibeskyttet materiale er det. Når man laster ned en fil fra et slik nettverk som The Pirate Bay, så lager man en kopi av et verk som er gjengitt ulovlig og dette er ikke tillatt. Nedlasting av filmer, musikk og lignende er forbudt i følge åndsverksloven § 12. Strafferammen er bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, i grove tilfeller fengsel i inntil 3 år. Man kan også bli dømt til å betale erstatning til de med opphavsrett. Ref: http://www.ung.no/oss/lovogrett/79131.html Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg regner med at alle elektrikerne her inne ikke laster ned torrenter, for det kan jeg som datamann si at du mest sannsynlig ikke har lov til.Har ikke lasta ned en eneste torrent etter at det blei lovlig med overvåking av torrentnedlastinger.Vil nødig ha utpresserbrev fra advokatfirmaer. Lenke til kommentar
h33t Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Moralpreken var vel egentlig ikke det jeg spurte om, og ja jeg vet at jeg sikkert ikke har lov til dette, selv, men regnet kanskje med at noen kunne bistå med hjelp her. Godt mulig du aldri har gjort noe du ikke har lov til selv med hjemmet ditt, men det hender seg at andre faktisk har lyst til å prøve selv, og med kun 2 ledninger og tre punkter som du kan koble disse på valgtre jeg å teste dette ut selv og fant ut at jeg ikke klarte dette og dermed ba om hjelp og ikke moralpreken her inne du har så absolutt ikke lov til dette. om du vill "prøve" selv så får du finne deg en trafo på 12,24,36,50v og koble, teste, og lære så mye du vill. så lenge en elektriker kobler till 230v siden. jeg irreterer meg over hvor mange folk som ikke er klar over hvor farlig dette er og gjøre selv. som ikke har kompetanse til og bytte en lampe, og føler det er dyrt og få en elektriker til og gjøre noe. dette er farlig arbeid hvis du ikke vet va du gjør og har rett utdanning. du kan enten ta livet av deg selv pga. at du har skrudd av feil sikring, eller at noen andre som "visste" hva han gjorde har koblet feil før du flyttet inn. du kan ta livet av en unge for at du ikke har festet ting skikkelig eller laget en jordfeil. du kan starte en brann og ikke bare ta livet ditt men også naboer. bare fordi du "mener" at den loven som gjelder er noe tull. oppgjennom årene har smartere folk enn oss. funnet ut hvor mange skader på hus, mennesker og dyr. samt liv som har blitt tatt pga. at folk som deg har utført ting selv og kommet frem til den konklusjonen at det skal kreves en elektriker til og gjøre disse tingene. når "dere" sammenligner dette med og laste ned torrents. så er det jo klart at dere ikke forstår hvor farlig dette kan være. når alt det er sagt, blir det da uforsvarlig av folk som forstår faren. å hjelpe en som ikke har peiling. hadde du komt inn her og spurt om det går ann og dimme, en lampe og hva dimmer som klarer dette hadde du kanskje fått ett svar. forumet er laget for at folk kan komme og spørre om deler, utstyr, pris anslag og andre ting som kan være nyttige. ikke som et forum for og hjelpe "dere" bryte loven. til syvende og sist er jeg enig med deg, folk skulle fått lov til og gjort dette selv. jeg mener også att det ikke burde stått advarsel på ting. slik at vi får skilt ut idioter på en naturlig måte. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 når "dere" sammenligner dette med og laste ned torrents. så er det jo klart at dere ikke forstår hvor farlig dette kan være. når alt det er sagt, blir det da uforsvarlig av folk som forstår faren. å hjelpe en som ikke har peiling. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere mer i tråden, men jeg må bare si at det var ikke en sammenligning jeg kom med, men ett eksempel på andre ting folk gjør som er ulovlig. I likhet med å kjøre for fort osv. osv. Når TS allerede har prøvd to ganger å få dette til selv, så blir han selvfølgelig ikke å ringe en elektriker, så da er det jo greit å hjelpe han litt. Hvis man vil teste litt hvordan ting fungerer, så kan man fint gjøre dette med en skjøteledning siden det da ikke er FAST innstallasjon. Jeg vil også påstå at det er litt farling å be alle overlate alt til en elektriker, fordi da kan det ende med at de ikke bryr seg om det å huset brenner ned. Personlig mener jeg at alle burde skru av dekslene på alle kontakter for å sjekke at alt ser greit ut hvert 5.-10. år. Da vil man kunne oppdage overbelastning/løse ledninger før det får konsekvenser. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 oppgjennom årene har smartere folk enn oss. funnet ut hvor mange skader på hus, mennesker og dyr. samt liv som har blitt tatt pga. at folk som deg har utført ting selv og kommet frem til den konklusjonen at det skal kreves en elektriker til og gjøre disse tingene. Noen meget flinke lobbyister har fått gjennomslag for å beskytte en enkelt bransje. Håper du aldri rører noe på bilen din uten en mekaniker. Det er ett mye bedre eksempel enn torrenting. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Om ikke elektrikerbransjen hadde vært beskyttet hadde vi sett mye mere branner og dødsfall relatert til elektriske feil. Folk har ikke kunskap om hva som kan gå galt med el og i motsetning til andre fag så der ingen dør av at noen setter seg opp et uthus selv eller legger opp vann i kjøkkenbenken så kan man dø av en banal feil i et enkelt elanlegg. 1 Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Klart du kan dø av å sette opp ett uthus, det kan rase sammen og drepe nabobarna. Det samme med rørarbeid, det kan oppstå lekkasje som gjør at huset raser sammen eller du drukner. Eller du kobler bremsen på bilen din feil som gjør at du kjører på nabobarna. Elektrikere må slutte å tru at deres jobb er så ekstremt mye mer komplisert og farligere enn andre jobber. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Ingen som dør om uthuset mitt detter over de, da må de minst være av porselen, ikke er barna laget av papir heller så de tåler vann mens strøm er det ingen som tåler særlig godt. Ser du forskjellen? Du får ikke krampe av å få vann på deg, ikke forbrennes nervebanene dine om du blir våt skikkelig lenge og hjertet ditt stopper ikke etter et par minutter i kaldvannet. Alle tilfellene over dør du av om du bytter ut vann med strøm. Det handler nødvendigvis ikke om at ting er så forbannet vanskelig men heller det faktum at mannen i gata ikke har kunskapen til å håndtere strømmen og feilkoblinger kan lett ta liv eller at om folk virkelig skulle begynne å få lov til alt selv så er dimensjonering av sikringer, kortslutningsytelser og dimensjonering av kabler + dårlige koblinger en fin "firestarter". Heldigvis får ikke mannen i gata bygge sitt eget hus heller bare sånn får å sette det i perspektiv. Nå er det ikke alle som ser farene så da er det godt myndighetene i det minste ser de. 1 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Om ikke elektrikerbransjen hadde vært beskyttet hadde vi sett mye mere branner og dødsfall relatert til elektriske feil. Folk har ikke kunskap om hva som kan gå galt med el og i motsetning til andre fag så der ingen dør av at noen setter seg opp et uthus selv eller legger opp vann i kjøkkenbenken så kan man dø av en banal feil i et enkelt elanlegg. Er helt enig med deg! Dessverre tror jeg nok det er vanskelig å forstå for noen andre på forumet. Sikkerhet kommer først, men for å oppnå det trenger man kunnskap til å gjøre jobben. Som du sier, folk skjønner ikke at de kan dø av en feilkobling, mens f.eks. en vannlekkasje vil du gjerne oppdage. Btw for å ta det opp siden det nevnes; Å skru vilkårlig på en bil ville jeg selv ikke gjort uten å lese meg godt opp. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Det er vell nettopp det mange gjør, de leser seg godt opp på elektro før de prøver å gjøre noe selv. Er det da greit? Selvsagt kan noen dø av at uthuset ditt faller sammen, bjelke i hodet så dør du kjapt. Jeg sier ikke at hvem som helst skal få lov til å gjøre alt el-arbeid selv, men at reglene er ekstremt firkantet. Bytte en stikkontakt eller en bryter f.eks. Det er rimelig ufarlig hvis du tar sikringen først, noe alle vet at man skal gjøre, på samme måte som at man setter på handbrekket før man kryper under bilen eller stenger stoppekranen før man skrur opp vannrøret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå