afterall Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Skole/akademi, dannelse og utdannelse var jo ikke noe kirken oppfant? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Jeg er ganske sikker på at den vestlige sivilisasjonen har mye å kunne takke den katolske kirke for. La meg nevne skole og helsevesen. Jeg er enig at kirkens rolle i dag er mindre betydelig. Her er en måte å tenke på det på. I middelalderen var kirken utbredt. Alt som skjedde da kan man argumentere for at skal gis til inntekt eller til skam for kirken. Men skjedde ting da fordi kirken ønsket det, eller lå det i kortene? Uansett vil mye negativt kunne legges ved kirkens føtter. For eksempel brenningen av nesten samtlige av mayaenes tekster. Lenke til kommentar
hardstein Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Jeg og Faderen, vi er ett. Hvis en leser dette uten forbindelse med andre skriftsteder, kunne en nok med en viss rett hevde at Gud og Kristus er ett. Men Jehova gir oss dette råd: Kjøp visdom, ja, kjøp forstand for alt ditt gods. ( ordsp 4:7 ) Denne regelen må alltid følges, derfor også i dette tilfelle. Jesus forklarer selv hva meningen er med Johannes 10:30 : I sin bønn til Faderen aftenen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene, men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg, at de alle må være ett. liksom du, Fader, i meg, og jeg i deg, at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem, for at de skal være ett, liksom vi er ett. ( Joh 17:29-22 ) Jesus ba for dem som skulle bli lemmer på hans legeme, menigheten. Apostelen støtter tanken i 1.kor 12:12: For liksom legemet er ett og har mange lemmer, men alle legemets lemmer, om de enn er mange, dog er ett legeme, således er det også med Kristus. Apostelen belyser dette nærmere i Efeserne 5:23: For mannen er hustruens hode, liksom Kristus er menighetens hode, han som er sitt legemes frelser. Og så samler han alt inn under Jehova som hodet over det hele: Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode. ( 1.kor 11:3 ) Den enkle sannhet kommer nå for dagen. akkurat som Kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett, blir også Jehova og Kristus regnet som ett. De er alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon. www.gudsnavnet.no De er ett. Gud er ett vesen. Fadderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er gud som personer. Kjent som Treenigheten derav Den Treenige Gud. Jehova og Jesus er forskjellige personer Joh 8:17-18: To menneskers vitnesbyrd er sant. Jeg er den som vitner om meg og Faderen som har utsendt meg vitner om meg. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 (endret) Skole/akademi, dannelse og utdannelse var jo ikke noe kirken oppfant? Nei, men de gjorde det tilgjengelig for allmennheten. Det første universitet i vesten var det den katolske kirke som stod for. Jeg er ganske sikker på at den vestlige sivilisasjonen har mye å kunne takke den katolske kirke for. La meg nevne skole og helsevesen. Jeg er enig at kirkens rolle i dag er mindre betydelig. Her er en måte å tenke på det på. I middelalderen var kirken utbredt. Alt som skjedde da kan man argumentere for at skal gis til inntekt eller til skam for kirken. Men skjedde ting da fordi kirken ønsket det, eller lå det i kortene? Uansett vil mye negativt kunne legges ved kirkens føtter. For eksempel brenningen av nesten samtlige av mayaenes tekster. Det er ikke relevant nå. Jeg svarte bare RWS, som mener det har aldri har kommet noe godt av religion. Jeg motbeviste det ved å vise til at dagens skoleverk har sin røtter fra den katolske kirke. Jeg og Faderen, vi er ett. Hvis en leser dette uten forbindelse med andre skriftsteder, kunne en nok med en viss rett hevde at Gud og Kristus er ett. Men Jehova gir oss dette råd: Kjøp visdom, ja, kjøp forstand for alt ditt gods. ( ordsp 4:7 ) Denne regelen må alltid følges, derfor også i dette tilfelle. Jesus forklarer selv hva meningen er med Johannes 10:30 : I sin bønn til Faderen aftenen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene, men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg, at de alle må være ett. liksom du, Fader, i meg, og jeg i deg, at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem, for at de skal være ett, liksom vi er ett. ( Joh 17:29-22 ) Jesus ba for dem som skulle bli lemmer på hans legeme, menigheten. Apostelen støtter tanken i 1.kor 12:12: For liksom legemet er ett og har mange lemmer, men alle legemets lemmer, om de enn er mange, dog er ett legeme, således er det også med Kristus. Apostelen belyser dette nærmere i Efeserne 5:23: For mannen er hustruens hode, liksom Kristus er menighetens hode, han som er sitt legemes frelser. Og så samler han alt inn under Jehova som hodet over det hele: Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode. ( 1.kor 11:3 ) Den enkle sannhet kommer nå for dagen. akkurat som Kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett, blir også Jehova og Kristus regnet som ett. De er alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon. www.gudsnavnet.no De er ett. Gud er ett vesen. Fadderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er gud som personer. Kjent som Treenigheten derav Den Treenige Gud. Jehova og Jesus er forskjellige personer Joh 8:17-18: To menneskers vitnesbyrd er sant. Jeg er den som vitner om meg og Faderen som har utsendt meg vitner om meg. Yahweh og Jesus er den samme. Johannes 10:30: Jesus sier ”Jeg og Faderen er ett”. Endret 18. april 2016 av Heradon Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Jeg er ganske sikker på at den vestlige sivilisasjonen har mye å kunne takke den katolske kirke for. La meg nevne skole og helsevesen. Jeg er enig at kirkens rolle i dag er mindre betydelig. Her er en måte å tenke på det på. I middelalderen var kirken utbredt. Alt som skjedde da kan man argumentere for at skal gis til inntekt eller til skam for kirken. Men skjedde ting da fordi kirken ønsket det, eller lå det i kortene? Uansett vil mye negativt kunne legges ved kirkens føtter. For eksempel brenningen av nesten samtlige av mayaenes tekster. Det er ikke relevant nå. Jeg svarte bare RWS, som mener det har aldri har kommet noe godt av religion. Jeg motbeviste det ved å vise til at dagens skoleverk har sin røtter fra den katolske kirke. Med tanke på at min kommentar påpekte svakheter ved eksemplene dine, så er det relevant. Men vi er for så vidt enige i at det også kan komme gode ting ut av religion og religiøsitet. Lenke til kommentar
hardstein Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Skole/akademi, dannelse og utdannelse var jo ikke noe kirken oppfant? Nei, men de gjorde det tilgjengelig for allmennheten. Det første universitet i vesten var det den katolske kirke som stod for. Jeg er ganske sikker på at den vestlige sivilisasjonen har mye å kunne takke den katolske kirke for. La meg nevne skole og helsevesen. Jeg er enig at kirkens rolle i dag er mindre betydelig. Her er en måte å tenke på det på. I middelalderen var kirken utbredt. Alt som skjedde da kan man argumentere for at skal gis til inntekt eller til skam for kirken. Men skjedde ting da fordi kirken ønsket det, eller lå det i kortene? Uansett vil mye negativt kunne legges ved kirkens føtter. For eksempel brenningen av nesten samtlige av mayaenes tekster. Det er ikke relevant nå. Jeg svarte bare RWS, som mener det har aldri har kommet noe godt av religion. Jeg motbeviste det ved å vise til at dagens skoleverk har sin røtter fra den katolske kirke. Jeg og Faderen, vi er ett. Hvis en leser dette uten forbindelse med andre skriftsteder, kunne en nok med en viss rett hevde at Gud og Kristus er ett. Men Jehova gir oss dette råd: Kjøp visdom, ja, kjøp forstand for alt ditt gods. ( ordsp 4:7 ) Denne regelen må alltid følges, derfor også i dette tilfelle. Jesus forklarer selv hva meningen er med Johannes 10:30 : I sin bønn til Faderen aftenen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene, men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg, at de alle må være ett. liksom du, Fader, i meg, og jeg i deg, at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem, for at de skal være ett, liksom vi er ett. ( Joh 17:29-22 ) Jesus ba for dem som skulle bli lemmer på hans legeme, menigheten. Apostelen støtter tanken i 1.kor 12:12: For liksom legemet er ett og har mange lemmer, men alle legemets lemmer, om de enn er mange, dog er ett legeme, således er det også med Kristus. Apostelen belyser dette nærmere i Efeserne 5:23: For mannen er hustruens hode, liksom Kristus er menighetens hode, han som er sitt legemes frelser. Og så samler han alt inn under Jehova som hodet over det hele: Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode. ( 1.kor 11:3 ) Den enkle sannhet kommer nå for dagen. akkurat som Kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett, blir også Jehova og Kristus regnet som ett. De er alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon. www.gudsnavnet.no De er ett. Gud er ett vesen. Fadderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er gud som personer. Kjent som Treenigheten derav Den Treenige Gud. Jehova og Jesus er forskjellige personer Joh 8:17-18: To menneskers vitnesbyrd er sant. Jeg er den som vitner om meg og Faderen som har utsendt meg vitner om meg. Yahweh og Jesus er den samme. Johannes 10:30: Jesus sier ”Jeg og Faderen er ett”. Gud kan ikke dø, men Jesus var i graven i 3 dager 1.Tim 1:17: Men den evige konge, uforgjengelige, usynlige, eneste Gud, være ære og pris i all evighet. Amen Salme 90:2 : Fra evighet til evighet er du Gud Ap.gj 10: 39-40: De slo ham ( Jesus ) i hjel, idet de hengte ham på et tre. Ham oppvakte Gud på den tredje dag og ga ham å åpenbare seg. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Gud kan ikke dø, men Jesus var i graven i 3 dager Kanskje han la kabal? 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Skole/akademi, dannelse og utdannelse var jo ikke noe kirken oppfant? Nei, men de gjorde det tilgjengelig for allmennheten. Det første universitet i vesten var det den katolske kirke som stod for. Helt greit det. Allmenne universiteter var vel ikke nødvendigvis en konsekvens av religion og kristendom i seg selv, men heller det at kristendommen i sin ekstraordinære maktposisjon i samfunnet fikk privilegiet av å spille denne rollen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Det er ikke relevant nå. Jeg svarte bare RWS, som mener det har aldri har kommet noe godt av religion. Jeg motbeviste det ved å vise til at dagens skoleverk har sin røtter fra den katolske kirke. Problemet er at det ikke bare har kommet noe godt ut av det, men også mye ondt. Den gangen jeg gikk på skolen måtte vi sitte på rekke og rad med lukkede øyne og foldede hender og be mens lærinnen fremsa bønnen "vi" ønsket oss... Som stort sett var support for jesus og noen ganger konge og fedreland... Hjernevask first degree med andre ord. I det påfølgende friminuttet var det ut å plage skolen to jehovas vitner (som om ikke de var tilsvarende hjernevasket av sine foreldre og menighet...) for det var jo den guden skolen lærte bort som var sant ikke sant? Ikke denne jehova avguden? Selvsagt... Så vi ga de to vranglærte inn med lærernes viten og, tror jeg, velsignelse... Skolens primær oppgave var nok ikke å lære unger viten og kunnskap den gangen kirken opprettet skoler... Var nok for å få hjernevaskingen og indoktrineringen opp noen hakk også på dager som ikke var søndag... Skal vedde på at kirken ALDRi hatt satt i gang skoler og universiteter om de hadde visst at kunnskap og viten var det som kom til å ta knekken på kristendommen... Man ser jo forbudene mot nettopp skikkelig kunnskap og viten i kristne USA, der flere og flere skoler fordummer elevene sine med bibelsk lære og enten gjennomfører eller prøver å gjennomføre en diskriminering av skikkelig viten og kunnskap... For der har de forstått at uten religiøs fordumning så vil ikke kristendommen overleve.... Samme i islamsk styrte land, der de stort sett bare lærer religiøst sludder og alt som kan smake av trussel mot islam blir effektivt utelatt... Og det er en del som blir utelatt... At det var kristne prester som begynte med skoler er ikke så rart, da var de eneste som hadde tid og anledning til å sulle med slikt... Andre hadde mer enn nok med å brøfø seg selv og gi kirken tiende slik at prestene kunne drive dank. Den kristne arven er ikke udelt positiv vettu... Er mye dritt som fremdeles henger igjen etter den "arven".. 1 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Skole/akademi, dannelse og utdannelse var jo ikke noe kirken oppfant? Nei, men de gjorde det tilgjengelig for allmennheten. Det første universitet i vesten var det den katolske kirke som stod for. Jeg er ganske sikker på at den vestlige sivilisasjonen har mye å kunne takke den katolske kirke for. La meg nevne skole og helsevesen. Jeg er enig at kirkens rolle i dag er mindre betydelig. Her er en måte å tenke på det på. I middelalderen var kirken utbredt. Alt som skjedde da kan man argumentere for at skal gis til inntekt eller til skam for kirken. Men skjedde ting da fordi kirken ønsket det, eller lå det i kortene? Uansett vil mye negativt kunne legges ved kirkens føtter. For eksempel brenningen av nesten samtlige av mayaenes tekster. Det er ikke relevant nå. Jeg svarte bare RWS, som mener det har aldri har kommet noe godt av religion. Jeg motbeviste det ved å vise til at dagens skoleverk har sin røtter fra den katolske kirke. Jeg og Faderen, vi er ett. Hvis en leser dette uten forbindelse med andre skriftsteder, kunne en nok med en viss rett hevde at Gud og Kristus er ett. Men Jehova gir oss dette råd: Kjøp visdom, ja, kjøp forstand for alt ditt gods. ( ordsp 4:7 ) Denne regelen må alltid følges, derfor også i dette tilfelle. Jesus forklarer selv hva meningen er med Johannes 10:30 : I sin bønn til Faderen aftenen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene, men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg, at de alle må være ett. liksom du, Fader, i meg, og jeg i deg, at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem, for at de skal være ett, liksom vi er ett. ( Joh 17:29-22 ) Jesus ba for dem som skulle bli lemmer på hans legeme, menigheten. Apostelen støtter tanken i 1.kor 12:12: For liksom legemet er ett og har mange lemmer, men alle legemets lemmer, om de enn er mange, dog er ett legeme, således er det også med Kristus. Apostelen belyser dette nærmere i Efeserne 5:23: For mannen er hustruens hode, liksom Kristus er menighetens hode, han som er sitt legemes frelser. Og så samler han alt inn under Jehova som hodet over det hele: Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode. ( 1.kor 11:3 ) Den enkle sannhet kommer nå for dagen. akkurat som Kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett, blir også Jehova og Kristus regnet som ett. De er alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon. www.gudsnavnet.no De er ett. Gud er ett vesen. Fadderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er gud som personer. Kjent som Treenigheten derav Den Treenige Gud. Jehova og Jesus er forskjellige personer Joh 8:17-18: To menneskers vitnesbyrd er sant. Jeg er den som vitner om meg og Faderen som har utsendt meg vitner om meg. Yahweh og Jesus er den samme. Johannes 10:30: Jesus sier ”Jeg og Faderen er ett”. Gud kan ikke dø, men Jesus var i graven i 3 dager 1.Tim 1:17: Men den evige konge, uforgjengelige, usynlige, eneste Gud, være ære og pris i all evighet. Amen Salme 90:2 : Fra evighet til evighet er du Gud Ap.gj 10: 39-40: De slo ham ( Jesus ) i hjel, idet de hengte ham på et tre. Ham oppvakte Gud på den tredje dag og ga ham å åpenbare seg. Jesus kunne ikke betalt for hele verdens synd desto mindre han var Gud. (Joh 1:1 14) og I ham bor hele Guddommens fylde legemlig. (Kol 2:9). Jesus har således to naturer. Han er både Gud og menneske. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 (endret) Jesus kunne ikke betalt for hele verdens synd desto mindre han var Gud. Hvorfor evner ikke denne guden å "løse" noen problemer uten at det ligger igjen minst et lik etter ham? Er ikke gud gud? Kunna han ikke bare ha tilgitt istedenfor slike blodige omveier? Er klar over at denne guden liker lukten av brente dyrelik og at han er temmelig barbarisk og primitiv og brutal, men er gud så dum at han ikke anså en fredelig og ublodig løsning som en bedre løsning? Endret 19. april 2016 av RWS 1 Lenke til kommentar
hardstein Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Vi er enige i at det ville være et mysterium hvis læren om treenigheten var sann. Noe av det som er mest mystisk er spørsmålet om hvem det var som styrte universet i de tre dagene Jesus var død og lå i graven. Hvis Jesus var Gud, så var det Gud som var død og lå i graven mens Jesus var død. For en glimrende anledning det hadde vært for satan til å ta makten helt og holdent. Men den enkle kjensgjerning at han ikke kunne det, beviser at det var den enbårne sønn og bare han som var død. Bibelen slår fast at Gud alene var udødelighet, derfor kunne ikke Jesus ha dødd hvis han var den udødelige Gud. Mens Jesus var på jorden, hadde ikke djevelen skydd noen anstrengelser for å få ham drept og nå, da det endelig var lykkes for ham, ville han sikkert ikke ha tillatt hans oppstandelse, hvis det var den allmektige Gud som var død. Hvor meningsløst og selvmotsigende det var alt sammen hvis en holder på læren om treenigheten. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 For en glimrende anledning det hadde vært for satan til å ta makten helt og holdent. Tror du på dette selv? Tar du alle slike historier like alvorlig eller er det kun historiene i bibelen du gjør et unntak for? 1 Lenke til kommentar
hardstein Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 (endret) Bibelen sier: Ve jorden og havet for djevelen er fart ned til eder i stor vrede fordi han vet at han bare har en liten tid. ( Åp 12:12 9 Vi er nettopp nå i det korte tidsrommet med veer over jorden. Satan slipper nå løs all sin vrede for han vet at den tiden han har til å bevise sine påstander er begrenset. På alle områder påvirker han både lederne og den alminnelige mann til voldshandlinger, griskhet og selviskhet. Mange ærlige mennesker gjør akkurat det satan ønsker. De vender seg bort fra Jehova Gud som de tror er den som sender alle ulykkene men som i virkeligheten bare tillater satan å prøve å bevise sin skrytende påstand om at han er den høyeste og at menneskene ikke kan være trofaste imot Gud. Tidsfristen for å bevise dette er omtrent utløpt og djevelen og hans demoner vet det. Bibelen sier i Jakob 2:19: Du tror at Gud er en, du gjør vel, djevlene tror det også og skjelver. De skjelver fordi deres ende er nær. Så listige har satans angrep vært i disse nesten 6000 år, at mange mennesker i vår tid tviler på at satan og hans onde engler eksisterer i det hele tatt. Etter deres mening er synd, ugudelighet og ondskap bare abstrakte begreper, egenskaper som er medfødt hos menneskene. Men grunnen til at denne tvilen kan oppstå blir forklart i 2.kor 11:14 hvor det står: For satan selv skaper seg om til en lysets engel. Hans anslag for å narre menneskene ser svært uskyldige ut. Organisasjoner for sikring av verdensfreden, verdens forente stater, en sammenslutning av kirkesamfunnene og så vider, det er alt sammen ledd i hans planer for å forblinde menneskene for det egentlige stridsspørsmålet. Endret 22. april 2016 av hardstein Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Tidsfristen for å bevise dette er omtrent utløpt DEtte har vært påstått så mange millioner ganger de siste to tusn årene at det ikke er så valdig mange som sitter og holder pusten i påvente av den store våte, kristne dagen, den dagen de flete kristne dommedagskåte ignorantene sitter med stram tiss å venter på... Beklager, mn jeg er redd den gjengen må ha stram tiss mens de venter en laaaaang stund til, for dette kommer aldri til å skje. Så dum kan ingen skper av universet være at han ville noen så ondt... Åssen er det med deg? Får du stram tiss av dommedags tankene? 1 Lenke til kommentar
hardstein Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Tidsfristen for å bevise dette er omtrent utløpt DEtte har vært påstått så mange millioner ganger de siste to tusn årene at det ikke er så valdig mange som sitter og holder pusten i påvente av den store våte, kristne dagen, den dagen de flete kristne dommedagskåte ignorantene sitter med stram tiss å venter på... Beklager, mn jeg er redd den gjengen må ha stram tiss mens de venter en laaaaang stund til, for dette kommer aldri til å skje. Så dum kan ingen skper av universet være at han ville noen så ondt... Åssen er det med deg? Får du stram tiss av dommedags tankene? Hva får uttrykket dommens dag deg til å tenke på. Noen ser for seg en stor trone og foran tronen ser de en lang rekke med mennesker som er blitt oppreist fra de døde. Alle går forbi tronen og blir dømt etter sine tidligere gjerninger som er nedskrevet i dommerens bok. De blir så sendt til himmelen eller til et brennende helvete, alt etter hva de har gjort. Bibelens beskrivelse av dommedag er imidlertid helt annerledes. Det er ikke en dag vi behøver å frykte. ( Befrielse ) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. april 2016 Del Skrevet 24. april 2016 Hva får uttrykket dommens dag deg til å tenke på. Noen ser for seg en stor trone og foran tronen ser de en lang rekke med mennesker som er blitt oppreist fra de døde. Alle går forbi tronen og blir dømt etter sine tidligere gjerninger som er nedskrevet i dommerens bok. De blir så sendt til himmelen eller til et brennende helvete, alt etter hva de har gjort. Bibelens beskrivelse av dommedag er imidlertid helt annerledes. Det er ikke en dag vi behøver å frykte. ( Befrielse ) Hva noen ignorante skribenter i ørkenen innbilte seg at ville skje er egentlig helt irrelevant. Vi vet i dag at jorden ikke er den eneste planeten i universet, slik de skribentene trodde, og at jorden selvsagt ikke vil ødelegges av en sånn primitiv gud... Dette er latterlige tanker å tro at en skapende gud ville gjort noe slikt, med mindre den guden var tvers igjennom ond da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå