Gå til innhold

Kva er logikken i Jesus sin død på krosset og tilgivelse i Kristendomen?

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Ikke dermed sagt at du ikke må gjøre noe med din synd. Synden (skyldfølelsen) ødelegger både deg og andre.

Nei, kan ikke si at synd i noen form ødelegger for meg eller andre jeg vet om.

En veldig merkelig påstand, IHS.. 

Skyld skaper fks. mindreverdighetsfølelse.

For de som tror på sludderet ja... For oss andre som ikke har disse synde innbildningene har ikke dette sludder konseptet stort i si i livene våre.....  like lite som at du må tro at tallet 42 er meningen med livet, universet og alt... (For det er det nemlig :) Helt sant! )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke dermed sagt at du ikke må gjøre noe med din synd. Synden (skyldfølelsen) ødelegger både deg og andre.

Synd og skyld er religiøse påfunn. Synd og skyldfølelse er bare ett problem for de som tror på løgnene til de religiøse lederene. Hadde du sluttet å tro på løgnene og begynt å tenke sjølv hadde du heller ikkje hatt problem med skyldfølelse og mindreverdighetsfølelse.

Religionen har fått deg til å tro at du er en synder og trenger frelse. Også tilbyr de deg den frelsen mot at du gjør som de religiøse  gir deg beskjed om, og helst gir av pengene dine, slik at de får makt og rikdom, og du får en masse problemer som du ikkje behøver å ha.

Religion er hjernevasking for å lure pengene ut av folk og å sikre makten til religiøse ledere.

Eg synest oppriktig synd på de som tror på de løgnene  :cry:

Lenke til kommentar

Religion er hjernevasking for å lure pengene ut av folk og å sikre makten til religiøse ledere.

Anser spesielt kristendom som en gedigen hoax der de først knekker bena dine (synd/skam) og så tilbyr deg krykker (jesus) til en viss pris etterpå, for å "frelses" liksom

Eg synest oppriktig synd på de som tror på de løgnene  :cry:

Me too...

Men mest av alt ser jeg at verden ville vært et langt bedre sted for alle uten disse idiotiske innbildningene som heter religiøs tro.... Verste som kunne hendt oss nest etter en diger meteor dette...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikkje slangen som "fucka" alt opp i følge kristen tru. Det var menneske som synda, og mennesket fortsatt å synde og synde, i så stor grad at alle er det.

Er ikke den synden kristne tror de har den samme synden som gud satte skylden for adam og eva for, arvesynden? I så fall husker jeg helt feil fra den tiden jeg var kristen selv... Riktignok en stund siden, men likevel....  :)

Lenke til kommentar

Synd og skyld er religiøse påfunn. Synd og skyldfølelse er bare ett problem for de som tror på løgnene til de religiøse lederene....

Nei, psykologer er klar over det samme problemet

Lenke til kommentar

Det er lite kunnskap om kristendomen her på forumet, ein skulle tru ein levde i Kina eller noko slikt, der kristendomen meir eller mindre er gjort ulovlig. Eg er for øvrig agnostiker, men har forstått litt likevel.

No skal eg forklare. I følge vanlig kristen tru har Gud tre former: den heilage ande, faren i himmelen og sonen. Den heilage ande er som du kanskje forstår, Gud i åndlig form. Faren i himmelen er det vi ofte tenkjer på som Gud og sonen/Jesus er Gud i fysisk menneskelig form. Det er ingen ting som nekter for at Gud eventuelt kan ta andre former. I kristendomen er altså Jesus Gud i fysisk form.

Sidan Gud skapte mennesket (og alle einskilde menneske), kan Gud ta skulda for den synda mennesket har begått. For om det ikkje var for hans skaperverk, ville det aldri vert synd. Sidan det ikkje er rett at Gud berre skal sei til alle jævlar i verden som angrar (og det at dei angrar og ikkje vil gjøre det igjen er eit absolutt for at dei skal få tilgivelse) "at dei er tilgitt", utan å ha opplevd liding mange som er offer for synd må gjere. Ofra han seg sjølv/sin son for at folk skulle ha evig liv. Han ga mennesket ein veg ut av synd og evig fortapelse. I følge bibelen fordi "han elska verda og alle i den".

Det her er som regel dumma veldig ned, for at alle skal greie å forstå det.

Takk som tok deg tid til å forklare dette. Jeg har noen oppklarende spørsmål som jeg håper at du kan hjelpe meg med.

• Er disse tre delene av gud separate (e.g. vi kan ikke si at den hellige ånden er lik sønnen)?
  • Hvis man kan ta skylden for det man har skapt, kan da en foreldre ta på seg skylden for det et av deres barn gjør som voksen? For eksempel så er Arne faren til Silje. Silje, i en alder av 43 år, raner en butikk med en hagle. Burde Arne kunne ta på seg skylden til Silje, og sone hennes straff?
  • Var det gud som bestemte hva som er syndig?
  • Hvis ja på første spørsmål, hvorfor ikke bare endre på hva som er syndig, slik at vi slipper å synde?
  • Vi har en naturlig tendens til å gjøre en del ting som i kristendommen anses som syndig, f.eks. å ha sex. Kan ikke bare gud endre det i oss?
  • La oss si at jeg våkner opp sørpe bakfull en dag, og angrer veldig på at jeg drakk. Jeg mener da absolutt at jeg aldri skal drikke igjen. Men neste helg så er det på'n igjen med drikkinga. Har jeg da virkelig angret?
  • Hvordan oppveier det det gale jeg har gjort at en fyr ble "drept" for et par tusen år siden? (Jeg har alltid vært litt fuzzy på dette.)
  • Visste Jesus at hans lidelse var en del av planen når han hang på korset?
Igjen, takk som forsøker å hjelpe oss med å forstå. Som du sikkert skjønner så syns jeg at dette er vanskelig å fatte, så jeg håper du kan hjelpe meg.

*snip*

Hva er det egentlig man er 'fri' fra når man har denne frie viljen?

Lenke til kommentar

7 han betalte boten før du feilet

Har en kompis som satt fengslet i 28 dager for noe han overhodet ikke hadde gjort og noe av det siste han spurte politi betjentene om var om han nå kunne gjøre noe kriminelt og ha 28 dager til gode på fengsels straffen han eventuelt ville få... og noe jeg faktisk hadde forstått at han ville fått en reduksjon...

Når det kommer til denne frelsen jesus liksom skal frelse oss i fra så var det gud som fucket det opp også må vi betale for det? Hva er det for slags oppførsel egentlig? Og til overmål sender han de som ikke vil ha denne frelsen til helvette... Litt av en type må jeg si...

Lenke til kommentar

Logikken bak kristendom er faktisk veldig sammensatt av mye rart... Kognitiv dissonans (der man auto unnskylder alle bitene som ikke har noen logikk, paradoksene og selvsagt alt som opphever naturlovene..), confirmation bias (der man KUN leser og hører på det som støtter troen og skyr alt som ikke støtter troen som pesten), terror managment (der man bøyer seg i frykt for at noe fælt kommer til å skje med en...) og en rekke andre psykiske tilstander... Gjelder selvsagt all religiøs tro dette.

Så å prøve å snakke logikk når man snakker om kristendom så er man ulogisk... Det går ikke, for det er ingen logikk i kristendom heller, kun paradokser og selvmotsigelser... og overforbruk av nevnte psykiske tilstander...

Lenke til kommentar

...Når det kommer til denne frelsen jesus liksom skal frelse oss i fra så var det gud som fucket det opp også må vi betale for det? Hva er det for slags oppførsel egentlig? Og til overmål sender han de som ikke vil ha denne frelsen til helvette... Litt av en type må jeg si...

Det var ikke Gud som feilet, det var mennesket som sendte seg selv til helvete.

I 90% av dine innlegg gir du Gud skylda. Alt er din skyld RWS ikke Guds

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp fordi gud har skylden.... OM denne guden hadde vært, som kristne påstår, allmektig og allvitende så ville han selvsagt forutsett at Eva ville ta i mot eplet og når det aspektet kommer inn i bildet er det jo så og si nærliggende å tro at gud VILLE at vi skulle fucke det opp, for å ha det litt moro med oss etterpå... Hvis du legger merke til det så klarer ikke gud å løse noen ting uten å drepe minst et menneske, selv sin egen sønn "løste" han sine selvforskylte problemer med å la ham drepes og hans siste store plan medfører drap i hopetall...

Hvis denne guden hadde vært virkelig ville han vært den dummeste, mest klønete og ondeste guden som fantes, men så klønete og dum er det rett og slett ikke mulig at en gud kan være og fremdeles stå bak skapelsen av universet, så vi kan glatt krysse av denne guden som uegnet og ikke virkelig.

Finnes det en gud så er det en vi aldri har hørt om, og mest sannsynlig ikke vil høer om heller. En smart, reflektert og intelligent gud, ikke en narsisstisk, blodtørstig, tilbedningskåt og steindumt  monster ala den kristne guden i bibelen... Så sorry IHS, din gud er kun i din fantasi og det skal du faktisk være veldig glad for...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nettopp fordi gud har skylden....

Du blir gåendes i sirkel i din egen verden, helt frem til du innser at alt er din skyld og du selv må ta ansvaret for det som har skjedd, RWS

Endret av IHS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du blir gåendes i sirkel i din egen verden, helt frem til du innser at alt er din skyld og du selv må ta ansvaret for det som har skjedd, RWS

Det eneste som går i sikler her er dine "argumenter"...

Hvorfor skal jeg ta på meg skylden for noe som åpenbart ikke var min skyld? Blir som å klandre nålevende folk for Djengis Khans herjinger dette..

Og selvsagt hadde denne guden hatt skylden for fadensen om dette eventyren hadde vært virkelig... I dette eventyret er det helt klart den største fuck upsen, gud, som har skylden... Hvor mye ville det kostet ham å satt en engel eller jesus til å passe på dette treet foreksempel? Jeg ville ALDRI ha satt to steindumme ungdommer ut i en eplehage og forsøkt å nekte dem å spise eplene på det fineste treet, ikke engang om jeg hadde en effektiv måte å utrydde slanger fra den eplehagen... Denne guden har, i følge kristne påstander, alle muligheter til ikke bare å gjøre dette, men også forutse hva som ville skje og det sier seg selv at gud har skylden her...

Men igjen, det passer jo svært dårlig med den skyld og skam følelsen alle kristne MÅ lide av for å bli frelst av eventyrets helt og hoved person, så kristne er jo NØDT til å tro at det er slik... Ser den. Men det unnskylder ikke den egentlige syndebukken i dette eventyret, som vissnok skal være allvietnde og allmektig, men allikevel feiler stort OG har frekkheten til å klandre andre for dette... I følge de jødiske/kristne doktrinene så har faktisk denne klossmajoren av en gud, som aldri har evnet å løse noen problemer uten å måtte drepe noen, brukt tusner av år på å rette opp det en slange brukte et par minutter på å ødelegge... Hvordan i all verden klarer kristne å kalle denne imbasilen av en gud for allmektig og allvitende egentlig? Er de stokk stein blinde og ikke mottagelige for helt klar logikk eller er det vettaskremte for den straffen de tror de vil få om de betviler disse skrønene bitte litt?

For jeg klarer ikke å se annet enn at denne guden er allklønete og allgrusom jeg, i følge hans egen selvbiografi... Noen annen konklusjon er ikke mulig å dra ut av dette eventyret...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg ta på meg skylden for noe som åpenbart ikke var min skyld? ...

Du skyver jo hele tiden skylda over på Gud, så det er tydlig at skylda er et problem for deg. Veien ut er at du tar på deg skylda, Guds sønn betaler og du går fri.

Endret av IHS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det var ikkje slangen som "fucka" alt opp i følge kristen tru. Det var menneske som synda, og mennesket fortsatt å synde og synde, i så stor grad at alle er det.

Er ikke den synden kristne tror de har den samme synden som gud satte skylden for adam og eva for, arvesynden? I så fall husker jeg helt feil fra den tiden jeg var kristen selv... Riktignok en stund siden, men likevel....  :)

Mennesket har på ein måte arva synden, fordi at dei ikkje får være med Gud fra starten av. På ein anna side kan arvesynden være meint som at alle mennesker syndar i livet sitt, og at Gud derfor ikkje vil ha noko med mennesket å gjere.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Du skyver jo hele tiden skylda over på Gud, så det er tydlig at skylda er et problem for deg. Veien ut er at du tar på deg skylda, Guds sønn betaler og du går fri.

Kunne du ikke heller argumentere litt imot RWS sitt innlegg i post 33. Hadde vert mer interresant det enn bare se at du gjentar deg selv hele tiden (:

Tenk litt over hvordan RWS beskriver Gud i post 33 og kom gjerne med motargumenter. Er det en god gud du tror på. Som nevnt tidligere "tro på meg eller brenn i helvete til evig tid" skulle man ta dette på alvor, har vi da noe serlig valg?

Lenke til kommentar

Kunne du ikke heller argumentere litt imot RWS sitt innlegg i post 33. Hadde vert mer interresant det enn bare se at du gjentar deg selv hele tiden (:

Tenk litt over hvordan RWS beskriver Gud i post 33 og kom gjerne med motargumenter. Er det en god gud du tror på. Som nevnt tidligere "tro på meg eller brenn i helvete til evig tid" skulle man ta dette på alvor, har vi da noe serlig valg?

Hva i all verden får deg til å tro at RWS sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...